Gädda på sommaren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda på sommaren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Gäddan äter som mest på sommaren då ämnesomsättningen är högst då, alltså bör de hugga men var och när? Är det alltför varmt lär de vänta med middagen tills det är en hyfsad jakttemperatur, på sommaren helst kväll eller gryning även om det äter på andra tidpunkter om en måltid eller bete erbjuds... I en grund sjö tror jag (tyvärr) mer på gryningsfiske än kvällsfiske, jag tror att det helt enkelt är lite svalare i vattnet då även om andra faktorer kan spela in som när t ex betesfisken vanligen rör sig...

Kan du inte fiska morgon/kväll utan mer på dagen så skulle jag satsa djupt, antingen genom trolling eller genom att vertikaljigga/spinna, ungefär som denne man gör https://www.youtube.com/watch?v=sCniMseL7Vk Gör det längs kanter, undervattensåsar, runt grynnor genom att drifta med vinden eller med elmotorn. Det här ger nog inte mer gädda än längs vassen i gryningen, men storleken...
    Tack för förslagen. Som skrivet innan, jag är inte ute efter stor fisk, bara ha ett hyggligt fiske i allmänhet. Att fånga fem stycken 2 kilos gäddor på sommaren hade varit som att vinna på lotto.

Kommentera

Hitta gäddan genom trolling.
      En av de säkraste metoderna att hitta både små och stora gäddor är trolling med flera beten på olika djup. Genom trolling kan du söka av stora ytor och djup och samtidigt lära dig hur sjön ser ut under ytan. Har du ett bra ekolod får du en bättre bild av din undervattensvärld. Memorera och skriv upp var du hittar gäddan och andra fiskar. Har du trollat av din sjö några gånger under olika årstider har du sannolikt lärt dig dig både gäddans och andra fiskarters stråk och ståndplatser under vår, sommar och höst. Att föra en noggrann fiskejournal visar dig vägen till ökade kunskaper och bättre fångster.

När du lokaliserat gäddans ståndplatser kan du ankra och spinnfiska av de heta områdena i solfjädersform. Är det grunt och lätt vind kan du också driva och spinnfiska av de ståndplatser du tidigare lokaliserat via trolling.

Sommargädda är trollinggädda.
      Sommartid, den årstid gäddan växer och omsätter mest energi, hittas den stora gäddan ute i sjön på djupare vatten och inte på grunt vatten inne vid stränderna som under höst och vår.

Trolling är sannolikt den bästa gäddfiskemetoden under sommarmånaderna juli och augusti. Det är inte bara det att sommargäddan föredrar ett byte som rör sig snabbt i det uppvärmda vattnet, utan den verkligt stora fördelen med trolling är att betet alltid fiskar i nya vatten. Ju snabbare man trollar, desto mera vatten hinner man fiska av. Det går att trolla gädda vid 1,2 - 1,7 knop under höst och vår, men sommartid tycks gäddorna hugga bättre vid 1,8 - 2,8 knops fart.

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av kimska Visa inlägg
        Håller med om att det finns lämpligare fiskar att dänga efter på sommaren. Vill bara boosta självförtroendet lite för sommaren. Att känna att en fisketur på sjön inte är ett hopplöst fall ungefär.
        Sommaren är en mycket bra period att fiska gädda, huggen och fighterna är bättre än någon annan tid på året. Själv fick jag mina första två över 10 kg i juni respektive juli. Jag förstår inte varför så många envisas med att gäddan bara är en vår och höstfisk. Fiskar du djupt är gäddan riktigt kul och tillgänglig på sommaren. Själv fiskar jag nästan enbart gädda hela året med lite inslag av gös när man vill ha lite fler hugg och röding för variation. Abborre och annat intresserar mig inte, gäddan är så mycket roligare i mitt tycke. Ibland kan det krävas tid att lokalisera fisken men leta runt kanter nära betesfisk så kommer snart spöt slitas ur händerna på dig av en sommarilsk gädda. Ut och däng bara så kommer dom komma!

Kommentera

Riktigt skit sommarväder med regntäta skyar och mycket vind syresätter vattnet och brukar få fart på inaktiva gäddor under sommaren.
          Dagarna då det är 31g och bleke brukar sällan vara bra. Men å andra sidan så ökar ju chansen till fin fisk med 100% om du har draget i vattnet mot att ligga kvar med en mellanöl i Hängmattan. Men det senare skall inte underskattas

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
            Riktigt skit sommarväder med regntäta skyar och mycket vind syresätter vattnet och brukar få fart på inaktiva gäddor under sommaren.
            Dagarna då det är 31g och bleke brukar sällan vara bra. Men å andra sidan så ökar ju chansen till fin fisk med 100% om du har draget i vattnet mot att ligga kvar med en mellanöl i Hängmattan. Men det senare skall inte underskattas
            Det där stämmer helt i vissa vatten (skärgården hos mig), I andra vatten jag fiskar i är fisket ibland som allra bäst under totalt bleke och solsken. Detta är dock lite mörkare vatten över större djup där solens ljus inte förblindar gäddorna utan snarare gör att dom ser kontraster bättre (tror jag, gissar bara). Man får alltid applicera och prova vad som gäller i sin egen sjö för det verkar kunna skilja sig vilt mellan olika vatten. I vissa klara vatten skall ju nattfiske vara hett, själv har jag aldrig lyckats med det men antar att det är bättre i riktigt klara sjöar? Ut och däng är ända sättet att lära sig

Kommentera

Jag har själv i princip gett upp sommarfisket efter gädda i Skåne. Tycker att jag har testat de flesta tidpunkter och platser i sjön men när tempen stiger i sjön och vattnet blivit grönt av alger brukar det fanimig vara lögn att få något. Det är sådana dagar man blir jävligt provocerad av folk som menar att "det alltid går att lura upp en snipa i vassen".

Kommentera

De bästa gäddfisket i min hemmasjö i norra Skåne brukar vara mellan 17- 21 en riktigt solig och varm dag helt utan vind.
                En stor del av sjön är mellan 0,7- 2 meter djup med mycket växtlighet.
                Där fiskar jag med tex blue Fox buzzer eller rapala minnow spoon.
                De brukar ge bra med gädda i varierande storlek.
                Ofta mellan 3-7kg

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                  Jag har själv i princip gett upp sommarfisket efter gädda i Skåne. Tycker att jag har testat de flesta tidpunkter och platser i sjön men när tempen stiger i sjön och vattnet blivit grönt av alger brukar det fanimig vara lögn att få något. Det är sådana dagar man blir jävligt provocerad av folk som menar att "det alltid går att lura upp en snipa i vassen".
                  Lite så jag också har känt. Alger och kokhett vatten ger inga större förhoppningar direkt. Antar det är baksidan av näringsrika slättsjöar här nere.

Kommentera

Ursprungligen postat av James83 Visa inlägg
                    De bästa gäddfisket i min hemmasjö i norra Skåne brukar vara mellan 17- 21 en riktigt solig och varm dag helt utan vind.
                    En stor del av sjön är mellan 0,7- 2 meter djup med mycket växtlighet.
                    Där fiskar jag med tex blue Fox buzzer eller rapala minnow spoon.
                    De brukar ge bra med gädda i varierande storlek.
                    Ofta mellan 3-7kg
                    Buzzer har jag haft god lycka med. En av mina favoriter faktiskt. Men det är på efterleksfisket i slutet av april och maj som den har funkat för mig. Aldrig på sommaren.

Kommentera

Brukar inte fiska aktivt efter gädda på sommaren, utan får den ofta som bifångst när jag metar efter annat.
                      Metar ofta med levande bete (oftast bottenmete) och får en hel del gäddor.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 876 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta  
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57