utrustningsråd! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

utrustningsråd!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack för svaren! Bör jag satsa på haspel ellet multirulle? Är uppväxt med haspel och kanske använt multi någon enstaka gång.

Kommentera

Helst en rulle som ligger på 1000 - 1500 kr

Kommentera

Du får en bättre haspelrulle för lägre pengar jämfört med en multi.

Kommentera

Ursprungligen postat av Granke Visa inlägg
          Du får en bättre haspelrulle för lägre pengar jämfört med en multi.
          Bättre? Utifrån mina preferenser skulle jag kunna säga att alla multirullar är bättre än haspel... Men allt är väl avhängigt av TS egna preferenser.! Multi kräver nog för de flesta en inlärningsperiod om man är van vid haspel men ger sedan så mycket mer, enligt mitt synsätt!
          Skit fiske!
          Gösta

Kommentera

Precis som Leif Engström skriver beror det på hur botten ser ut. Är det sandbotten går det med 0,23-0,25 men är det mycket tång så sväljer det för många drag.
            Jag fiskade Ammarnäs öring med 0,20 nylon blev av med lite drag.
            Sen när en 6 kg gädda klev på blev det åka av men det höll fint.
            Linan håller för fisken men botten bestämmer tjocklek.

Kommentera

Tänker du fiska öring och älv från land vid älv och kust? Då vill man väl (?) ofta ha ganska långa spön. 10ft för öring och kanske längre för lax.
              Gädda från land innebär ofta 8-9 ft.
              Du nämner en budgetindikation om 1800kr för rulle och 1000 för spö.
              Tolkar dig att du vill fiska gädda med lägre vikt på beten (sympatiskt ... )
              Oklart om haspel eller multi.
              Vi vet heller inte längd och kastvikt på den utrustning du redan har.
              => många parametrar.

Man kan tänka sig olika varianter av lösningar:
              A. Komplettera. Behåll den utrustning du har till antingen lättgädda eller hö/lax. Köp den nya utrustningen för att då mer rikta in sig på det andra alternativet, Dvs hö/lax eller lättgädda. Den nya utrustningen är troligen dyrare och bättre så välj det fiske du föredrar.
              B. Ersätt. Köp ny "allroundutrustning" som ersätter den du redan har.
              Nu vet jag inte vad du gillar i spölängd för hö/lax, men jag hade nog valt ett spö om 9ft och kastvikt ca 40-60g för att hitta en allroundkombo. (OBS. Kanske fel för lax, jag vet tyvärr inte.)

Det bör du bestämma.

Jag fiskar haspel så det kan jag och kan tipsa. (Kan inte multi.)
              Vilket du än valt av A eller B hade jag vänt på budgeten och lagt mer pengar på spö än på rulle. 1800kr för en rulle är onödigt mycket om du lägger 1000 på spöt. (Gäller haspel, för multi kanske annorlunda.)
              Bättre lägga 1000 kr på haspelrulle och 1800kr på spö. Du kan du få ett superset.

Som alternativ kan man även klämma in två spön och kanske pruta lite på rullen. Rulle 800kr, spö 1 1000kr, spö 2 1000kr. Dvs, ett gäddspö och ett hö/laxspö.

Jag hade valt en haspelrulle i storlek 40/4000 och valt en som är lätt. Många "moderna" 40/4000-hasplar är lätta och smidiga som klassiska 30/3000-hasplar.

Dvs, jag hade valt endera av följande:

1. Rulle 40/4000 ca 1000kr, spö 9 ft 40-60gr ca 1800kr, eller
              2. Rulle 40/4000 ca 800kr, spö1 8-8,6ft 80g (gädda) ca 1000kr, spö2 9-10ft 35-50g (hö/lax) 1000kr.

Lina: Flätlina 0.25-0.28-0.30.

Alt1 ger ett riktigt bra set som har allt utom den "finaste" märkesrullen.
              Alt2 ger dig 2 spön i bra till mycket bra brukskvalitet.
              Utifrån prisbilder.

Exakt vilka märken kan/vill jag inte rekommendera. En del måste ha Shimano, andra Daiwa, vissa Berkley/ABU, återigen andra Okuma och Savage Gear, etc. För haspelspön finns det Prorex och Prorex XR som verkar populära, Savage Gear, Westin och ABU har alla bra spön i dessa klasser. Svartzonker nya BlackSeries verkar otroligt populära (och prisvärda) när det gäller spinnspö. För haspel blev jag missnöjd. T.ex. finns ett Savage Gear Custom Predator 70g som kostar ca 1700kr som jag tror är ett helt super lättgäddspö.

Rullar. Shimano, Daiwa och Okuma har alla bra rullar i prisklass 800-1000kr. Jag uppfattar att ABUs rullar är dyrare.

- Lycka till!

Tillägg:
              Bara för attvisa några exempel för gädda i din prisklass (ABU/Penn):

De är troligen väl "tunga och styva" för HÖ.
              Senast ändrad av jonasby; 2017-06-05, 09:22. Anledning: Tillägg

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                Precis som Leif Engström skriver beror det på hur botten ser ut. Är det sandbotten går det med 0,23-0,25 men är det mycket tång så sväljer det för många drag.
                Jag fiskade Ammarnäs öring med 0,20 nylon blev av med lite drag.
                Sen när en 6 kg gädda klev på blev det åka av men det höll fint.
                Linan håller för fisken men botten bestämmer tjocklek.
                Det känns som om detta svar gavs i fel tråd?

Kommentera

Nåt savage gear spö och en nasci 2500 el 4000 rulle. Borde landa runt 2000kr. Stradic om du vill gå upp en klass på rulle.

Kommentera

För att balansera alla haspelentusiaster vill jag bara nämna att för några hundralappar mindre än Stradicen Kattman länkar till så får du en Ambassadeur C3 eller till och med en C4, rullar som funkar bra till det fiske du tänker dig och som kvalitetsmässigt inte står Stradicen efter. Och för ytterligare en hundring får du en Amba pro rocket som skulle passa perfekt. Spön är svårare att rekommendera. Runt tusenlappen hittar du en uppsjö av påkar 9-10 fot i den viktklass du nämner. Själv har jag ett 9-fots Vendett 15-40 gram, ett spö som JAG är nöjd med.
                    Jag skrev tidigare att multi kräver en viss tillvänjning. Men det är mödan värt och öppnar i mina ögon helt nya dimensioner i fisket. Innan jag började med jerkbite var det bara haspel som gällde sedan ungdomen - i dag fiskar jag i princip bara multi.
                    Och som svar på en annan fråga i din första post: Ja det går utmärkt att handla fiskegrejer på nätet, men kolla fraktvillkoren om du köper spö!
                    Skit fiske!
                    Gösta
                    Senast ändrad av Gösta; 2017-06-06, 15:50. Anledning: Rocket in my pocket...

Kommentera

Hmmm, Shimano 2500 rulle e mest pålitliga , tror de finns nån bakbromsad gtr modell för runt 1500 spänn som pallar de mesta, annars blir de en stradic hagane som finns på rea på sportfiskeprylar för 1700,sen behöver du ett spö såklart å där e de lite svårare,bäst å prova i butik men undvik de billigare under 800 å kanske 9fot om du ska täcka alla krav

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                      25 svar
                      3 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Chrispenborn  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02