Vad är "gäddsäkert" vad gäller fluorocarbon? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är "gäddsäkert" vad gäller fluorocarbon?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad är "gäddsäkert" vad gäller fluorocarbon?

Jag fiskar dropshot mycket och har haft turen att det inte kommit nån gädda och hälsat på.
    Jag kör såklart med flätlina med dropshot riggen i fluorocarbon Darts 0.32. Självklart kan ja
    köra med 1mm men det känns idiotiskt men det behöver klara en gädda på några kg. Vad
    är era erfarenheter. Skitfiske på er

Min erfarenhet är det oftast är snipor som klipper linan och inte någon större som sliter av.
    0,32 är tillräckligt hållbart för stora fiskar.

Kommentera

Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
      Jag fiskar dropshot mycket och har haft turen att det inte kommit nån gädda och hälsat på.
      Jag kör såklart med flätlina med dropshot riggen i fluorocarbon Darts 0.32. Självklart kan ja
      köra med 1mm men det känns idiotiskt men det behöver klara en gädda på några kg. Vad
      är era erfarenheter. Skitfiske på er
      Hej Johnny;

Vid trolling efter Gös, Havsöring, Lax och Öring har jag skarvat min nylonlina med cirka 2 meter 0,40 mm Berkley Trilene fluorocarbon närmast haken i avsikt att skydda wobblern från att försvinna i gapet på någon större Gädda...

Så snart jag bordat en fisk känner jag efter hack eller skador med linan glidande mellan tumme och pekfinger. Vid minsta skada kapar jag linan en halvmeter närmast betet och knyter en ny Palomarknut....

http://www.trumman.com/excalibur/swim_n_image.htm
      Old Firehand

Kommentera

Min erfarenhet säger att större gösar el gäddor kräver ca 0,45...om dom sväljer betet.
        Anv tidigare ca 0,32, men blev av med flera jiggar.
        Inte bivit av med nån än med 0,45...peppar peppar
        Finns det hack. Knyt om.

Detta vid dropshot/vertikal.

Kommentera

Ursprungligen postat av mikkiz Visa inlägg
          Min erfarenhet säger att större gösar el gäddor kräver ca 0,45...om dom sväljer betet.
          Anv tidigare ca 0,32, men blev av med flera jiggar.
          Inte bivit av med nån än med 0,45...peppar peppar
          Finns det hack. Knyt om.

Detta vid dropshot/vertikal.
          Hej Mikkiz;

Gösarna brukar normalt inte orsaka problem med avbitna linor. Däremot hittar du "tusentals vassa avbitare" via tuggmattan i Gäddans gom....
          Mina 0,40 eller dina 0,45 mm fluorocarbon som tafs är ofta en bra lösning....

OBS!! Fluorocarbon är styvare än vanlig homogen nylonlina. Därför måste man kolla gången hos wobblern så att den rullar och vickar rätt i vattnet då man använder F.C.-materialet som tafs....

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Old Firehand
          Senast ändrad av Old Firehand; 2017-06-11, 17:43.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Mikkiz;

Gösarna brukar normalt inte orsaka problem med avbitna linor. Däremot hittar du "tusentals vassa avbitare" via tuggmattan under Gäddans gom....
            M.a.o. 0,40 eller dina 0,45 mm fluorocarbon som tafs är ofta en bra lösning....

Old Firehand

Hej du själv.
            Under mina 20 år jag fiskat så har jag tappat flera större gösar med tunnare linor pga brusten lina.
            Därför safe:ar jag med lite tjockare. Känns bättre. Och inte har jag märkt att jag fiskar sämre heller så varför inte?
            Å dom förbaskade gäddorna finns ju överallt

Kommentera

Jag anser att det är ganska gäddsäkert från 0,90 mm och uppåt. Ingen FC är helt gäddsäker. 0,45 mm är verkligen långt ifrån gäddsäkert i mina ögon.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
                Jag anser att det är ganska gäddsäkert från 0,90 mm och uppåt. Ingen FC är helt gäddsäker. 0,45 mm är verkligen långt ifrån gäddsäkert i mina ögon.
                Du har nog rätt. Men har inte lyckas få linbrott än med 0,45-0,50 fc på mindre gäddor upp till 2kg.
                Ska man va HELT säker är det ju ståltafs el likn som gäller.

Kommentera

0.45 går nog av i cirka 10% av fallen så det skulle jag iaf undvika. 0.91 körde jag ett tag och det tog ungefär 50 gäddor innan en helt ny tafs gick av i ett hugg. Numera kör jag 1.17mm och det har inte gått av på hundratals hugg. Jag skulle inte gå under 1.0 mm.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
                    24 av 34.. Tillverka dina egna gäddtafsar.
                    Ofta blir gäddtafsarna skrynkliga eller skadade efter ett mindre antal fångade gäddor. Sedan många år tillbaka tillverkar jag alltid mina egna gäddtafsar. Som material har jag oftast köpt Berkleys plastöverdragna wire och hylsor i klasserna 20, 30, 60 och 80 LBS. Jag använder både svart och ofärgad, blank wire. Som hakar och lekande föredrar jag idag den fjäderstarka Patriot "CrossLock" 8530-2 till 20 och 30 LBS tafsar samt ännu kraftigare 85 LBS "DuaLock" FDSO5 hakar till 60 och 80 LBS wire. Mina gäddtafsar är 20 - 35 cm långa. De är alltid minst 5 cm längre än betet jag fiskar med. När jag tillverkar en gäddtafs trär jag wiren först genom hylsan, sedan genom lekandets ögla och sedan genom hylsan två gånger. Detta innebär att jag trär wiren tre gånger genom hylsan. Det blir då en liten låsögla på insidan av hylsan som hindrar wiren att glida ur hylsan. Slutligen klämmer jag mycket försiktigt ihop hylsan i vardera ändan på tafsen med min wiretång. Klämmer jag för hårt då skadar jag wiren.

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 252 visningar
                    1 gilla