Hur länge fiskar ni Gädda på hösten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge fiskar ni Gädda på hösten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur länge fiskar ni Gädda på hösten

Lite nyfiken på hur länge ni fiskar efter gädda i öppet vatten nu under hösten? Har man tur blir det ju en o annan dag som tempen håller 14-15 grader som igår då jag själv var ute heldag. Men mest nu framöver så kommer ju tempen falla mer o mer neråt 6-10 grader.

Jag fiskar tills isen satt sig
    Sen blir det ismete
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Så länge man får i båten & det inte är minusgrader i luften

Kommentera

När det inte går att fiska pga is i spöringarna

Kommentera

Samma här: Jag kör tills det inte går p.g.a. att jag inte får i båten, men det är inte många dagar det händer nuförtiden. I vintras tror jag det var en eller två helger jag inte kom ut p.g.a. is, mer var det inte.

Kommentera

Är det stor skillnad på gäddfisket nu sen höst o tills det blir riktigt kallt? jag har båt i älven första säsongen nu men har aldrig fiskat så sent som tills isen lägger sig.

Kommentera

Fiskar så länge jag pallar... Tills man fryser för mycket om fingrarna eller det blir för mycket is i spöringarna. Sedan tar den långa perioden av tradera- och blocketfiske över tills isen går.

Kommentera

Chansen till grymt bra fiske på fet gädda är ju stor när man får krossa isen på väg ut till ställen, och kryssa mellan isflaken. Hitta fläckar med massa betesfisk och fresta med en långsam tail

Kommentera

Så länge det går!!! utan orimliga besvär då...
                  ~50-100m (gissat avstånd, vetefan, kan vara mer, kan vara mindre) is längs strandkanten är ungefär maxgräns för att jag ska palla vålda mig ut i öppet vatten (förutsatt att jag har en båt tillgänglig för tillfället) visserligen lite beroende på isen och vädret, ibland är det ju bättre eller sämre även om istäcket hunnit bli brett så gör ju detta inget om solen jobbar på bra så att täcket enbart är tunt...
                  annars knips säsongen oftast då när isbandet längs strandkanten blir för svårt att forcera och det inte längre hjälper att strategiskt lägga båten i olika vikar som är mer solbelysta tidigare på dagen = oftast längre å längre promenader på morgonen för att komma till stället båten ligger i...

brukar också förlägga en del av turerna till strömmande vatten som fortfarande lyckas vara öppna, speciellt om jag inte har båt för tillfället och landfisket är det som gäller...

När vattenytan till stor del täcks av slush och det inte längre är vettigt/möjligt/kräver flera timmar att ta sig ut till öppet vatten så ger jag mig....
                  det brukar tyvärr ske redan nån gång kring 25-30november rent anekdotiskt för mig här uppe i luleå... sorgen är då orimligt stor och kräver flera stora (och helst underbart goda) glas whisky samt god musik för att dämpa dödsångesten som greppar en om b*llarna å sliter en ner på knä i ett förtvivlat primalskrik....

mvh/peter
                  https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Jag har båten i Östersjön året runt, kan bli kanske två veckor om året den sitter fastfrusen. Är det plusgrader i luften är det bara att åka ut, en tunn isskorpa plöjer man lätt igenom.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 847 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57