Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Allvarliga krokningsproblem
Collapse
X
-
-
Fast jag är ju så nördig att jag vill ha abu original helstUrsprungligen postat av Mankan G Visa inläggHar för mig att det redan finns att få tag på. Om jag inte missminner mig så har Mr Ambassadeur sålt sådana stativ. Om de fortfarande finns att få tag på vet jag ej. Han säljer även extraförstärkta mässingsstativ. Vad det ska vara bra för vet jag inte heller. Jag har aldrig lyckats ha söndet ett enda stativ. Dock har jag läst att det har hänt.... överkörd av en stridsvagn kanske.....
Möjligen om jag kunde modda till ett eget.
Lämna en kommentar:
-
Haha. Några extra delar på lager kan knappast vara ett bekymmer för Abu. Köpte mig en Mörrum SX 1600 UM IVCB på eBay som skulle må bra av ett nytt huvuddrev och pinjong. En underbar rulle med ett underbart namn UM står för ultra mag vad det nu har med IVCB att göra. Hur som helst så kontaktade jag abu. Jodå, delarna fanns på lager och kostade under 300 kr. Till en 15 år gammal rulle som endast ( nästan) såldes i Japan. Helt fantastiskt
Jag anser som ni redan insett att bromsen är tillräckligt kraftfull på abus runda till mitt fiske väl som på alla andra runda rullar. Men för att få den i samma klass som tex Beast LP så måste även friktionsytan ökas på ordentligt. Genom fler lameller eller större sådana. En lite mer genomarbetad förändring krävs i så fall. För att göra justeringen lättare så skulle det dock räcka med en annan stigning på gängorna
Btw så är rullana på väg tillbaka till dig Pär.Senast ändrad av Mankan G; 2017-12-05, 20:12.
Lämna en kommentar:
-
Har för mig att det redan finns att få tag på. Om jag inte missminner mig så har Mr Ambassadeur sålt sådana stativ. Om de fortfarande finns att få tag på vet jag ej. Han säljer även extraförstärkta mässingsstativ. Vad det ska vara bra för vet jag inte heller. Jag har aldrig lyckats ha söndet ett enda stativ. Dock har jag läst att det har hänt.... överkörd av en stridsvagn kanske.....Senast ändrad av Mankan G; 2017-12-05, 20:09.
Lämna en kommentar:
-
[QUOTE=OjaOnej;1118183
Om jag fick önska så tycker jag Abu skulle göra en nedsänkt version av deras stativ, det finns plats för spolen närmare rullfästet. [/QUOTE]
Årets julklapp till alla rullnördar. Står högt upp på min önskelista.
Lämna en kommentar:
-
Måste säga att detta har varit en riktigt skön tråd. Tyckte från början att det verkade lite väl urspårat - 2018 året då direktdrivna rullar tog över gäddfiske
Mankan styrde dock upp det och saker redde ut sig.
Kan hålla med om att det vore en droppe i havet för ABU att ordna gängor med lägre stigning, det enda de riskerar är ju bakåtkompatibilitet och två extra delar i arsenalen (bland redan de tusentals som finns) borde inte göra någon större skillnad.
Om jag fick önska så tycker jag Abu skulle göra en nedsänkt version av deras stativ, det finns plats för spolen närmare rullfästet. (OT)
Om jag ska bidra med något så kallas friktionen vid rörelse för "kinetisk friktion". Kanske har nämnts redan men tyckte mig sakna uttrycket.
Lämna en kommentar:
-
Jag har alltid kallat den för bussning. Inte vet jag om det är rätt. Drive shaft på engelska borde bli drivaxel men det känns inte rätt.
Lämna en kommentar:
-
Ja "Fine Brake" låter bättre på många sätt!
Visste inte att det hette bussning, googlade och fann drive shaft med direkt översättning på det
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav FlexHyffsad Borre 800gr1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2026-04-29, 14:13 -
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
|
1 689 svar
369 429 visningar