Ursprungligen postat av Bjorn
Visa inlägg
Sensibus har väl inga planslipade mellanbrickor vad jag känner till.
Köp ett komplett kit från UT för att få rätt fett och verkligt plana brickor
Eller bara Carbon Tex lamellerna från Sensibus.
Jag är ingen kemist så vad det är som gör att Cal’s fett fungerar får någon annan skriva om. Det finns säkert andra fetter som fungerar lika bra. För mig har Cal´s fungerat kalas så jag använder det.
När jag får hem en rulle, ny som begagnad så river jag ner den. Oavsett märke. Dels för att jag inte håller med om hur bl.a. Abu smörjer och dels för att jag är nyfiken på hur de andra rullarna ser ut inuti och smörjer. Nörd? Jajjemen!!! I samband med detta så rengör jag alla lager och allt annat som går med ultraljudstvätt. Smörjer sedan med Rocket fuel. Röd eller gul beroende på vad jag ska ha rullen till. Passar samtidigt på att rengöra bromsstacken och fetta in den igen tunt tunt med Cal´s. De flesta rullar oavsett märke mår mycket bättre efter detta. Eller mer korrekt, de fungerar mycket bättre. Kastar längre och samtidigt stabilare. Och tydligen även med en bättre broms. Jag har tom slutat köpa helkeramiska lager då originallagren i princip alltid fungerar lika bra efter en tvätt och med lite Rocket fuel
Jag har köpt och sålt en mängd olika rullar. Mest för att jag blivit nyfiken efter skriverier bl.a. här på Fiskesnack. Men även på andra forum. I de flesta fallen har mina förväntningar grusats ordentligt. Inga rullar har varit dåliga men med tanke på hur vissa rullar rosas upp och andra risas ordentligt så har jag med åren insett att ta det mesta med en nypa salt. Inget nytt under himlen alltså trots SVS, DC, ICVB, Hagane och allt vad de har hittat på.
Har turligt nog inte haft så många brickor som varit uppenbart skeva. Någon enstaka men då har jag bara tagit en begagnad och stoppat i. I två rullar har jag UTs fulla bromskit och i resten ABUs egen Carbon Tex eller Carbon Tex från Sensibus och tom någon Carbon Tex från eBay. Alla fungerar på ung det sätt jag redovisade i ett tidigare inlägg. Noll bekymmer. Jag byter alltid ut de som är i teflon eller något av de andra äldre materialen
Lämna en kommentar: