3 val på rullar (haspel) tips tack - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

3 val på rullar (haspel) tips tack

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 3 val på rullar (haspel) tips tack

Kollat lite på rullar till mitt borre fiske ..

Har 3 jag står i valet om .. behöver lite råd av användare inte enbart positivt.. vill ha fördelar o nackdelar... vill ha en rulle som orkar lite saltvatten och hårdbete samt jiggskallar upp till 18 gr...

Spö: renzstein perch 7.6 fot .(103gr)

Daiwa ballistic LT 2500

Shimano sustain 2500 ( fi el fg ? Vad är skillnaden )

Daiwa tatula LT 2500..

Även kanske stradic ci4 2500..

Ägt stradic modeller så dom vet jag är bra men vill ha nåt lite vassare..

Ute efter en rulle som har styrka och klarar att fiskas med ofta och slitstark och som har jämn gång samt inte lägger av efter 1 månad.. mina vanquish la av snabbt tom min daiwa fuego lt fiskar bättre o håller bättre ..och den är 2000 kr billigare.. men den ska agera reserv rulle... vanquish har jag ej kvar längre...

Sen eftersom jag fiskar ofta o mycket mest streetfishing så Behöver jag en lina som håller länge... testat det mesta och inte nöjd med nån lina ännu .. shimano kariki är dock den ja kör nu i 0.10 och är okej.. vill ha egenskaperna som carrier8 men den låter lite mycket genom aluminium ringar...

Powerpro 8 är den bästa ja haft o tystaste MEN finns tyvärr inte under 0.15...

Så linval är välkommet.. som sagt testat d mesta.. vill ha en tyst lina som är slitstark i coating och inte slår knut för minsta lilla...

Är d värt att köpa en riktigt dyr lina som strikepro x12 eller daiwa morthean?

Sämst lina hitills smooth8 och invisibraod...bra linor i styrka men inte när coating släppet efter 2 pass.. och 0.12 är själva verket 0 14...

Tack på förhand

Om det inte måste vara en superlätt rulle tycker jag att Twinpower känns bra mycket mer robust än Stradic ci4+. Jag har dock mest använt Twinpower i stl 1000 och inte någon nyare modell i annat än stl 4000. 4000-rullen är dock grymt fin. Efter att ha testat den var jag inne på att byta helt till Twinpower i alla storlekar.

Kommentera

Du gör inget dåligt val oavsett vilken du väljer.Shimano har varit favoriten tills nu.
      Men nu har Daiwa äntligen kommit med rullar som är lättare än Shimano och känns bättre på alla sätt.
      Tatula och Ballistic är samma rulle i grunden det som skiljer är magseal.
      Någon av dom två hade jag valt.

Lina där hade jag valt Daiwa tournament evo 8, har den på 2 rullar och den känns riktigt go på alla sätt.
      Coatningen riktigt bra och stl känns korrekt

Kommentera

Rullarna vet jag tyvärr inget om. Använder själv Shimano Ultegra från och med i år. Men lina kan jag rekommendera. Sufix 832 är en fin och bra lina som känns stark, bra kastegenskaper, ganska tyst och lägger sig bra på rullen. Dock blir färgen ganska ska matt rätt snabbt.
        Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Har en Stradic Ci4 F, dvs första modellen som jag är helt nöjd med. Men eftersom några vad jag läst, verkar mindre nöjda med den senaste FB (inte bara Stradic) som dessutom saknar backspärrsspak och din Vanquish inte höll väl, så hoppas jag att Fuego, Tatula och Ballistic LT kan göra sig gällande...

Kommentera

Abborrar kräver ju ingen superbroms direkt. Jag kör enbart 1000 strl på rulle toll borrefisket, lättare, smidigare, snyggare på ett nätt spö och lagom balans. Varför inte kika på en rarenium?

Kommentera

Haft rarenium o e bästa shimano jag haft.. förutom ultegra ... men hitta en rarenium ny e svårt... hittat på en sida men 2200 för en utgående rulle är lite saftigt

QUOTE=KN;1132566]Abborrar kräver ju ingen superbroms direkt. Jag kör enbart 1000 strl på rulle toll borrefisket, lättare, smidigare, snyggare på ett nätt spö och lagom balans. Varför inte kika på en rarenium?[/QUOTE]

Kommentera

Ursprungligen postat av KN Visa inlägg
                Jag kör enbart 1000 strl på rulle toll borrefisket, lättare, smidigare, snyggare på ett nätt spö och lagom balans. Varför inte kika på en rarenium?
                Jag avråder från 1000 rullar. Den lilla spolen gör att man tar in för lite lina per vevtag. För en del tekniker är det ok, men vill man kunna sätta fart på grejerna är en större rulle mycket bekvämare. Lägg lite pengar på en lättare 2500 rulle och du har en mycket mer flexibel utrustning.

Kommentera

Jag kör all4id 2500 alt 2000 modeller beroende på just modell... just nu står valet mellan stradic ci4 och ballistic LT... vilken av dom pallar mest saltvatten och lite skonsammare fiske egentligen

Kommentera

Sedan jag köpte en Rarenium 2500fb så får inte 1000-rullarna vara med så mycket på abborrfiske, men på mitt 6'3" 4-12 g tycker jag att 2500-rullarna känna lite klumpigt stora även om de som Rareniumen är rätt lätta.

Rarenium har ganska låg utväxling vilket gör att man inte ens på en 2500 tar in lös lina med rekordfart. Med min fiskestil har det aldrig stört mig, men jag vet att endel tycker att det är 100 av 100 på katastrofskalan. Antagligen fiskar de mer aggressivt och med större spörörelser (eller så är det viktigare för dem att känna varje nafsande och få fler fiskar).

Jag har Sufix PRO 8 0,15 på 2500-rullen. Det funkar bra till mycket. Linan är nog inte helt olik 832 som många verkar gilla. Har inte hittat något drag än som den linan känns alldeles för tjock för.

Ursprungligen postat av tajger Visa inlägg
                    Jag avråder från 1000 rullar. Den lilla spolen gör att man tar in för lite lina per vevtag. För en del tekniker är det ok, men vill man kunna sätta fart på grejerna är en större rulle mycket bekvämare. Lägg lite pengar på en lättare 2500 rulle och du har en mycket mer flexibel utrustning.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 870 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57