3 val på rullar (haspel) tips tack - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

3 val på rullar (haspel) tips tack

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Daiwas 1000 rullar känns marginellt mindre än 2500 , dom är inte alls lika små som shimanos 1000 rullar.

Kommentera

Jag kör Stradic ci4 2500 och är nöjd med det, särskilt den med högre utväxling.
      Finns en Rarenium 2500 på Tradera just nu för den som är sugen...

Finns även en Stradic ci4+ 2500
      Senast ändrad av Rexan; 2018-04-12, 20:11.

Kommentera

Blev ballistic LT till slut med shiamno kairiki 0.10 .. måste säga efter o testat rullen 2 pass att jag är riktigt imponerad.. rullen väger som en vanquish (ca 178 gr-180) får mjukt och fint ..mycket lina får plats och tåler saltvatten .. och 7 lager räcker gott o väl..sen en bygel som känns robust .. jag stod o valde mellan sen och stradic ci4 och tatula i affären .. tatula är i princip samma rulle som ballistic men saknar magseal..(skydd i lager mot smuts salt osv) båda rullarna är grymma..men ballistic LT kändes lite vassare..sen stradic ci4 har jag haft tidigare och kände lite ville ej gå ner mig i modell från vanquish till stradic trots d e en grym rulle... men kul o testa annat... Daiwa är nåt jag kommer köra ett tag tror jag.. fuegon jag har är lillebror till ballistic och den här redan pressats lite och går kalas ..

Så daiwa e valet just nu.. jämförde med shimano på spöet i but in och känslan..vet ej varför shimano plötsligt kändes lite "rangliga" men egentligen är det strunt samma vilket märke som står på rulle så länge den presterar... men daiwa är trots allt störst i Europa..inte allt för många som vet det.. shimano är stora här dock.. shimano och daiwa känns ändå som syskon båda gör fina rullar .

Nästa rullköp framöver om d blir .. (hoppas ha dessa jag har nu 2 år allafall) men då blir d Penn conflict 2.. testkörde en sådan av en fiskekompis och den är trevlig.. skulle vilja ha Penn conflict vev på min rulle hehe..

Skitfiske på er o tack för alla tips

Click image for larger version

Name:	20180412_183045.jpg
Views:	1
Size:	982,3 KB
ID:	1786658

Kommentera

Stilig rulle! Kul att du tog "steget över" så att säga... Låt oss nu hoppas att LT konceptet levererar över tid!

Har bl a två trevliga, billiga Okumarullar som förvånat storligen i prestanda givet priset men nu börjar filtlamellerna i bromsen bli kletiga och bromsen uppvisar numera startmotstånd...

Funderade på några skivor Carbontexlameller från Ebay för en mindre slant men nu lockar en ny Fuego LT mer... Ibland vill man pröva nytt även om man egentligen inte "behöver"...

Kommentera

Fuego lt är lillebror till ballistic.. väger 204 gr. Och den asså är kalas . Hade js ej kunnat köps ny nu senast då jag ville ha 2 rullar hade ja fortsätt med fuegon men ville ha en lite mer finare rulle med lägre vikt...

Jag gillar dessa rullar.. enda med lt konceptet som jag inte vant mig vid ännu ät att d känns plastigt trots det inte ät det.. men en nackdel.. rullfoten är lite tunnare än tex shimano.. i rullfästet sitter shiamno bättre MEN detta är en petig detalj bara för mig hehe..

Cerate är en jag ska spara till senare ..fiskat med den gamla modellen tidigare .. ska man upp i mer klass..då blir d dock shimano faktiskt..sett par st exist rullar bli utslitna och gå som tröskverk.. dyrast e inte alltid bäst.. kolla bara mina 2 nya vanquish jag hade.. fuegon är skönare och känns mer robust MEN shimano är shimano...arcspolarna är nåt daiwa inte tar shimano i tyvärr.. men alla här fördelar o nackdelar.. blir d shimano i framtiden är d Stella fj eller twinpower salt... dock ska jag säga Penn conflict 2 testade jag en i 1000 modell och den är absolut konkurrent till daiwa fuego och ballistic..men balmisticen är snäppet vassare.. ser den typ som shimano sustain nästan..

Kommentera

intressant Conny, man läser en del om fina rullar nu som inte riktigt verkar hålla måttet över tid.

Det du säger om dina och kompisars rullar får mig att fundera över om det är värt att köpa en haspelrulle över säg 2000 kr, jag kommer nog inte göra det...

Det Henry skriver här https://www.google.se/amp/s/www.henr...s%3fformat=amp och på andra ställen gör en också tveksam...

Kommentera

Innan shimano gick över till hegane ..så var d aldrig strul... rarenium är den bästa haspel rulle jag nånsin ägt . Första modellen av stradic oxå... 2000 kr är ganska okej I pris tycker jag dock...

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                intressant Conny, man läser en del om fina rullar nu som inte riktigt verkar hålla måttet över tid.

Det du säger om dina och kompisars rullar får mig att fundera över om det är värt att köpa en haspelrulle över säg 2000 kr, jag kommer nog inte göra det...

Det Henry skriver här https://www.google.se/amp/s/www.henr...s%3fformat=amp och på andra ställen gör en också tveksam...

Kommentera

Ursprungligen postat av conny c Visa inlägg
                  Kollat lite på rullar till mitt borre fiske ..

Har 3 jag står i valet om .. behöver lite råd av användare inte enbart positivt.. vill ha fördelar o nackdelar... vill ha en rulle som orkar lite saltvatten och hårdbete samt jiggskallar upp till 18 gr...

Spö: renzstein perch 7.6 fot .(103gr)

Daiwa ballistic LT 2500

Shimano sustain 2500 ( fi el fg ? Vad är skillnaden )

Daiwa tatula LT 2500..

Även kanske stradic ci4 2500..

Ägt stradic modeller så dom vet jag är bra men vill ha nåt lite vassare..

Ute efter en rulle som har styrka och klarar att fiskas med ofta och slitstark och som har jämn gång samt inte lägger av efter 1 månad.. mina vanquish la av snabbt tom min daiwa fuego lt fiskar bättre o håller bättre ..och den är 2000 kr billigare.. men den ska agera reserv rulle... vanquish har jag ej kvar längre...

Sen eftersom jag fiskar ofta o mycket mest streetfishing så Behöver jag en lina som håller länge... testat det mesta och inte nöjd med nån lina ännu .. shimano kariki är dock den ja kör nu i 0.10 och är okej.. vill ha egenskaperna som carrier8 men den låter lite mycket genom aluminium ringar...

Powerpro 8 är den bästa ja haft o tystaste MEN finns tyvärr inte under 0.15...

Så linval är välkommet.. som sagt testat d mesta.. vill ha en tyst lina som är slitstark i coating och inte slår knut för minsta lilla...

Är d värt att köpa en riktigt dyr lina som strikepro x12 eller daiwa morthean?

Sämst lina hitills smooth8 och invisibraod...bra linor i styrka men inte när coating släppet efter 2 pass.. och 0.12 är själva verket 0 14...

Tack på förhand
                  Jag hade också problem med min Vanquish. Fick reklamera den redan när jag lagt på lina på den första gången. Jag hann inte ens fiska 1 sekund med den.

Köpte en Rarenium här på FS ist.

Kommentera

Känns som shimano börjat slarva fullständigt

Kommentera

Får hoppa in i denna diskussionen med. Stradic CI4+ är rullen jag skulle rekommenderat till annan läsare som kanske söker rulle. Stradic är lite av en "du vet vad du får" typ av rulle. Jag är bra mycket mer nöjd med min nuvarande Stradic CI4+ 2500FA än den tidigare modellen utan +. Materialet är lättare resten är en parentes i sammanhanget dock är helhetskänslan bättre på den senare versionen. 2500CI4+ väger 195g och när jag står och väljer vilken rulle jag ska ha med mig i shimanos 2500-3000 storlek så är alltid Stradicen med i bilden. Valet av rulle handlar om vad du ska fiska vilket är en självklarhet men tittar man enbart på prestanda så kommer Stradic CI4+ väldigt långt. Stella FI 3000XG och 18Excence 3000MGH konkurrerar den med. Jag väljer oftast beroende på vad jag ska fiska som sagt men stradic åker med väldigt ofta som primär rulle, framförallt vid fiske efter borre.

Då normark kör med sin 5årsgaranti i Sverige och man inte har lust att subventionera normark så är tipset att köpa shimanorullar i tyskland. Jag har heller aldrig haft några problem med rullen jag har köpt från den återförsäljare jag använder där nere. Det kan ju inte vara fult att säga det här? Det är nog 5-10 stockar snus som kan inhandlas av mellanskillnaden.
                      Senast ändrad av jockegbg; 2018-04-14, 22:46.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 868 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta  
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57