Spinnfiske efter regnbåge? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnfiske efter regnbåge?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spinnfiske efter regnbåge?

    Har via fiskeföreningen jag är med i tillgång att fiska i en liten sjö där det planteras in regnbåge. Jag har varit där ett par gånger och försökt, men har inte haft någon framgång. (Risken är väl att folk varit och tjuvfiskat upp alla regnbågarna så att det är därför jag inte får något, men vill göra några försök till i alla fall...)
    Det är endast flug/spinnfiske som är tillåtet, man får alltså inte bottenmeta med powerbait vilket annars verkar vara den effektivaste metoden om man läser runt lite på nätet.
    Så istället har jag försökt med små spinnare (tänker att regnbågarna käkar väl diverse insekter?) men inte ett hugg.
    Någon som har några tips? Spinnare? Skeddrag? Vilket storlek? Håller sig regnbågarna nära botten eller nära ytan?
    Brukar man kunna se att de är uppe i ytan och vakar om det finns fisk? Har inte sett någon aktivitet alls...

  • #2
    Små spinnare kan nog fungera. För mig har Tasmanian Devil 7G / 13G fungerat ganska bra. Ett annorlunda drag, men det är något med det som lockar till sig hugg.
    Men det som har fungerat bäst för mig är liten bombarda med fluga. Jag har haft bra fiske med Montana och Black Martinez.

    Kommentera


    • #3
      Kan bero på tjuvfiske men också värmen. Tror inte att regnbågen trivs ypperligt med den sommar som har varit. Spinnare är bra men även skeddrag (Toby/Viking Herring). Flugfiske med torrfluga är grymt kul men kanske inte funkar nu med tanke på värme och så.
      http://enamatorfiskare.blogspot.se
      Instagram enamatorfiskare

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
        Har via fiskeföreningen jag är med i tillgång att fiska i en liten sjö där det planteras in regnbåge. Jag har varit där ett par gånger och försökt, men har inte haft någon framgång. (Risken är väl att folk varit och tjuvfiskat upp alla regnbågarna så att det är därför jag inte får något, men vill göra några försök till i alla fall...)
        Det är endast flug/spinnfiske som är tillåtet, man får alltså inte bottenmeta med powerbait vilket annars verkar vara den effektivaste metoden om man läser runt lite på nätet.
        Så istället har jag försökt med små spinnare (tänker att regnbågarna käkar väl diverse insekter?) men inte ett hugg.
        Någon som har några tips? Spinnare? Skeddrag? Vilket storlek? Håller sig regnbågarna nära botten eller nära ytan?
        Brukar man kunna se att de är uppe i ytan och vakar om det finns fisk? Har inte sett någon aktivitet alls...
        Hej Andreas;

        Vid spinnfiske efter Regnbåge är Aglia- och Mepps-spinnare tacklade tvärs över krokarna med nyskalad räka otroligt fångstsäkra....
        Kontakta fiskeskribenten Christer Johansson i Halmstad (en av mina fiskekompisar från förr) och ta med honom vid fiske efter Regnbåge. Du får gärna hälsa från mig...

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand
        Leif Engström

        Kommentera


        • #5
          Lottospinnaren är ett säkert kort.

          Kommentera


          • #6
            Kopparfärgad sölvekroken skeddrag.

            Kommentera


            • #7
              Jag tycker att lill-zigge BRT och RT är de överlägset bästa dragen för att få hugg vid regnbågsfiske från land.

              Kommentera


              • #8
                På sommaren då vattnet är badvarmt eller nästan så varmt har jag fått regnbåge tidigt på morgonen medan de varit uppe nära ytan. Under dagen har det varit svårare att komma åt dem men det har då gällt att få ner betet nära bottnen där vattnet är svalare. De sjöar jag har fiskat i har ett ett maxdjup på ca 10m och det är dit ner betet måste gå på dagen. Under natten stiger regnbågarna eftersom det då ofta sker kläckningar av sländor.
                Jag använder gärna små öronproppar som bete. Dessa är då indränkta med doftämnen typ räkspad eller något annat. Det kanske inte är tillåtet i din sjö men propparna sitter säkert på enkelkroken och kan därför inte hamna i fiskarnas magar och få deras tarmsystem att becka ihop. Utan bly går propparna i ytan, med bly sjunker de och hur djupt det blir beror på invevningshastighet och mängd sänken.
                Jag har möjligheten att ro med detta tackel på släp. Det är förbluffande effektivt ibland och ibland mindre effektivt, ungefär i klass med fluga.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

                Kommentera


                • #9
                  Tack till alla för era tips!
                  Det finns ingen båt i sjön (och det är inte tillåtet att lägga i någon för den delen), och jag kan inte kasta till mitten av sjön, så står de där på botten och tjurar blir det nog svårt.
                  Man får inte använda något agn (räka etc.) så det är artificiella beten som gäller.
                  Ska prova mer med spinnare och se om jag kan gräva fram något skeddrag!
                  Hur långt in på hösten kan man fiska regnbåge förresten? Har jag någon/några månader på mig att pricka in en?

                  Kommentera


                  • #10
                    Året runt kan du fiska dem.
                    http://enamatorfiskare.blogspot.se
                    Instagram enamatorfiskare

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 195 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 240 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 515 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    52 svar
                    12 441 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    713 svar
                    60 282 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Robbe511  
                    Arbetar...
                    X