Vad använder du för utrustning till havsöring ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad använder du för utrustning till havsöring ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by cico
    Kul iaktagelse det där att landfiskare dammar på utåt och båtfiskare tvärtom

Handlar väl mycket om att man vill ha mycket vattentid och därför saftar på lite extra från land även om det kan tyckas onödigt. Sen är det ju faktiskt också så att vissa dagar går öringen en bit ut och då kan det vara bra att fiska av där också.

Har en aero GT 4000 som jag inte använder. Går mot lite lättare utr. för hö just nu, men det kan ju slå om när man tröttnat på det.

//K
    BJ@

Ibland vill man nå en bit ut. Speciellt dagar när det är stiljte och det än många landfiskare som klampar fram och tillbaka längs stränderna. Vid såna förhållanden står HÖ sällan nära land. Då behöver man komma utanför tremeterskurvan, är det långgrund behöver man långa kast. Hittills har inte jag haft behov av ett surfcastingspöt, utan ett spöt för upp till 30 gram på 9-10 fot räcker gott och väl.

Vid landfiske på långgrunda stränder föredrar jag 16-20 grams drag. Kör man med 30 gram får man rensa gräs från draget efter varenda kast.

Tror att jag ska behålla Stradic ändå. Den behövs för snabbspinn senare när vattnet blir varmare. Kör f.n. med Twin Power 2500 FE och snart med Eon Sport 3601 om Jenk lyckas slinka förbi tullen.

/Firetiger på fnu.

Kommentera

Originally posted by Zonker
      BJ@

Ibland vill man nå en bit ut. Speciellt dagar när det är stiljte och det än många landfiskare som klampar fram och tillbaka längs stränderna. Vid såna förhållanden står HÖ sällan nära land. Då behöver man komma utanför tremeterskurvan, är det långgrund behöver man långa kast. Hittills har inte jag haft behov av ett surfcastingspöt, utan ett spöt för upp till 30 gram på 9-10 fot räcker gott och väl.

Vid landfiske på långgrunda stränder föredrar jag 16-20 grams drag. Kör man med 30 gram får man rensa gräs från draget efter varenda kast.

Tror att jag ska behålla Stradic ändå. Den behövs för snabbspinn senare när vattnet blir varmare. Kör f.n. med Twin Power 2500 FE och snart med Eon Sport 3601 om Jenk lyckas slinka förbi tullen.

/Firetiger på fnu.
      Tjena FT

Dessutom har 30 grams drag har en tendens att ligga vertikalt i vattnet om mna inte speedar på lite. Tänkte närmast då på tex 30gr Vicke som jag tycker är svår att fiska med under den kalla perioden. Tur du att öringen står så grunt då att man slipper

Hehe, jasså Jenk e på G hem med nya grejer. Har du "beställt" nåt mer?

//K
      BJ@

Kommentera

Tjena FT

Dessutom har 30 grams drag har en tendens att ligga vertikalt i vattnet om mna inte speedar på lite. Tänkte närmast då på tex 30gr Vicke som jag tycker är svår att fiska med under den kalla perioden. Tur du att öringen står så grunt då att man slipper

Hehe, jasså Jenk e på G hem med nya grejer. Har du "beställt" nåt mer?

//K
        Njae, jag tycker inte att 30 gr Vicke hänger. Vid spinnstopp sjunker den horisontelt. Jag ska kolla lite extra nästa gång.

Öringen står grunt på vintern ute på skärgården. Inne i Stockholm Ström är det lite annorlunda, de står på 4-5 meters djupt på vintern och trycker vid botten. Då jiggar jag med bl.a. 30 gr Vicke. När den sjunker mot botten hugger det.

Jag har inte beställt nåt mer, men tänker göra en ny beställning idag. He he... Har du beställt?

Kommentera

Sjösländan HM 15-40 ABU Ascent 0,20 FL
          Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Originally posted by Zonker
            Njae, jag tycker inte att 30 gr Vicke hänger. Vid spinnstopp sjunker den horisontelt. Jag ska kolla lite extra nästa gång.

Öringen står grunt på vintern ute på skärgården. Inne i Stockholm Ström är det lite annorlunda, de står på 4-5 meters djupt på vintern och trycker vid botten. Då jiggar jag med bl.a. 30 gr Vicke. När den sjunker mot botten hugger det.

Jag har inte beställt nåt mer, men tänker göra en ny beställning idag. He he... Har du beställt?
            Om man jämför Vicke 20 med 30 vid inte allt för snabb invevning ser man att 30 grammaren hänger 45 grader nedåt. Iofs bara ett snabbt konstaterande invid båten. Det är möjlgt att den går bättre på håll.

Nope jag snålar lite just nu på fiskefronten...hua

//K
            BJ@

Kommentera

Om man jämför Vicke 20 med 30 vid inte allt för snabb invevning ser man att 30 grammaren hänger 45 grader nedåt. Iofs bara ett snabbt konstaterande invid båten. Det är möjlgt att den går bättre på håll.

Nope jag snålar lite just nu på fiskefronten...hua

//K
              Instämmer, visst hänger den lite...
              /Berndtsson

Kommentera

Rulle: Schimano Stradic 4000 fa med 0,20 fireline 13 kg Spö: Daiwa Vulcano 10 fot upp till 45 g..

Skitfiske på er
                RPL+

Kommentera

Spö: Guideline Salar 12.6" Rulle: Redington ML9-10 Lina/Klump: beroende på vattenföring Fluga: Ofta GP Special men flugor med blått och svart är oxå bra.
                  Sage RPL+ rock n roll

Kommentera

Jag kör enbart med 20 grams Vicken, när jag fiskar av grundflaken och långgrunda stränder, då knyter jag linan direkt i Vicken.

Har konstigt nog aldrig bottennappat en Vicke fiskad på detta vis, 2-krok eller 3-krok spelar ingen roll tycks det.

Längden i kasten från land är ju bra om man vill nå djupklacken.

Båtfiske underlättar ju en del, men det är inte i alla väder man gärna ger sig ut i den, men fisket avstår man inte från för det.
                    Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

Spö, guideline Outcast 10 fotare
                      Rulle, Mitchell Full controll
                      Lina, 0,mm gul fireline
                      Drag, beror på vatten tempen...
                      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 249 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B