Originally posted by cico
Kul iaktagelse det där att landfiskare dammar på utåt och båtfiskare tvärtom
Handlar väl mycket om att man vill ha mycket vattentid och därför saftar på lite extra från land även om det kan tyckas onödigt. Sen är det ju faktiskt också så att vissa dagar går öringen en bit ut och då kan det vara bra att fiska av där också.
Har en aero GT 4000 som jag inte använder. Går mot lite lättare utr. för hö just nu, men det kan ju slå om när man tröttnat på det.
//K
Kul iaktagelse det där att landfiskare dammar på utåt och båtfiskare tvärtom

Handlar väl mycket om att man vill ha mycket vattentid och därför saftar på lite extra från land även om det kan tyckas onödigt. Sen är det ju faktiskt också så att vissa dagar går öringen en bit ut och då kan det vara bra att fiska av där också.
Har en aero GT 4000 som jag inte använder. Går mot lite lättare utr. för hö just nu, men det kan ju slå om när man tröttnat på det.
//K
Ibland vill man nå en bit ut. Speciellt dagar när det är stiljte och det än många landfiskare som klampar fram och tillbaka längs stränderna. Vid såna förhållanden står HÖ sällan nära land. Då behöver man komma utanför tremeterskurvan, är det långgrund behöver man långa kast. Hittills har inte jag haft behov av ett surfcastingspöt, utan ett spöt för upp till 30 gram på 9-10 fot räcker gott och väl.
Vid landfiske på långgrunda stränder föredrar jag 16-20 grams drag. Kör man med 30 gram får man rensa gräs från draget efter varenda kast.
Tror att jag ska behålla Stradic ändå. Den behövs för snabbspinn senare när vattnet blir varmare. Kör f.n. med Twin Power 2500 FE och snart med Eon Sport 3601 om Jenk lyckas slinka förbi tullen.
/Firetiger på fnu.
Kommentera