Vad använder du för utrustning till havsöring ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad använder du för utrustning till havsöring ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Cico! Fireflexet (för det är väl det du talar om) har fått en ny parhäst i form av en Twinpower 4000f. Spö o rulle myser ihop o har redan några småländska gäddor samt en gös på samvetet.

Är du på jakt efter ett lättspö efter HÖ så kolla om inte någon av nasarna i Stockholm ligger på ett Fenwick Blacknighthawk 9,6 fot klassat till 20gram!!! Smutt som tusan. Fick tag på mitt ex för en spottstyver. Ligger normalt runt 1500:- eller nåt sånt. Tror att det är en utgången modell och säljs därför billigt av "Premium Dealers"

//Hippo

Kommentera

Originally posted by Hippo
      Cico! Fireflexet (för det är väl det du talar om) har fått en ny parhäst i form av en Twinpower 4000f. Spö o rulle myser ihop o har redan några småländska gäddor samt en gös på samvetet.

Är du på jakt efter ett lättspö efter HÖ så kolla om inte någon av nasarna i Stockholm ligger på ett Fenwick Blacknighthawk 9,6 fot klassat till 20gram!!! Smutt som tusan. Fick tag på mitt ex för en spottstyver. Ligger normalt runt 1500:- eller nåt sånt. Tror att det är en utgången modell och säljs därför billigt av "Premium Dealers"

//Hippo
      Fan va nice med en Twin Power! Då vill du inte köpa min Aero GT mao

Tack för tipset på spö, ska försöka hitta om det finns att känna på nånstans. Har du nån koll på Fenwick vs. Select Series One? Tänkte om du kört med båda.

//K
      BJ@

Kommentera

Nej tyvärr, jag har inte känt på S-one i motsvarande klassning.
        Är det 10´fots varianten 2-12 av SO du funderar på? En tvåkilos på den lär bli spännande =)

Kommentera

ja använder abu conolon 7 fot 3-15 gram,shimano kx 1000, fireline 0,12-0,15. dom drag ja använder är: gladsax 6gr. toby 7-10 gr.
          BIFF?? ME´LÖK. PASSERA

Kommentera

Originally posted by cico
            Good god man!

Helt rätt för riktat efter de större men en öring på 2 och ett halft blir kanske inte så kul.

Gjorde mig av med mitt Berkley ?-55gr just pga att jag är ute efter lite lättare utr.

Nån som vill köpa en Aero GT 4000 f.ö?

Funtar på ett Series One ?-12 gr till min lilla Aero. Tror det blir rätt bra. Sen kommer man väl ångra sig när drömöringen kliver på, (eller inte )

//K
            Stormar var det.
            Vet inte hur du lyckas få ut dina 12g i sådan motvind vid landfiske?

Själv har jag kastat sönder ett antal lättare spön genom åren just vid hårdvindsfiske.
            Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

Abu Suverän 10 fot med shimano super x 4000 gt/ fireline 0,20.
              Abu Tournament Pro 9 fot med shimano super x 4000 gt/ fireline 0,20.
              Berkley Lightning Rod 9 fot med Ambassadeur 6500 C syncro/ fireline 0,20.
              Hemmagjorda och sandgrävling samt häxan...
              I morgon, då ska jag nog fiska!

Kommentera

Abu Conolon 10 fot, 20-50g.

Ambassadeur EON 5600

0.30 IronSilk

Kommentera

Originally posted by maryland
                  Stormar var det.
                  Vet inte hur du lyckas få ut dina 12g i sådan motvind vid landfiske?

Själv har jag kastat sönder ett antal lättare spön genom åren just vid hårdvindsfiske.
                  Sorry det är jag som inte tänker till riktigt där och utgår helt från mitt eget inomskärsfiske (dessutom ofta från båt). Kan tänkas att det behövs rejälare grejer när man går från land på utsatta ställen.

Dock kastar den Series One 12gr betydligt mer än uppgivna 12. Har provfiskat med 30 grams Vicke vilket, funkar fint tex.

//K
                  BJ@

Kommentera

Originally posted by cico
                    Sorry det är jag som inte tänker till riktigt där och utgår helt från mitt eget inomskärsfiske (dessutom ofta från båt). Kan tänkas att det behövs rejälare grejer när man går från land på utsatta ställen.

Dock kastar den Series One 12gr betydligt mer än uppgivna 12. Har provfiskat med 30 grams Vicke vilket, funkar fint tex.

//K
                    Jag har haft Series One 9" 8-28 gr i över 3 år. Tycker att actionen på årets serie är mycket styvare. Series One -12 gr känns tom styvare än mitt 8-28 gr. Den tre-delade varianten är ännu styvare. Mitt råd är att försök få tag på förra årets modell till nedsatt pris. Håller Hippo att BNH är ett skönt spö, lätt känsligt, djup action med ryggrad.

Vad gäller landfiske så kär jag med samma utrustning som vid båtfiske. Det är inget problem att kasta 60 meter med en Vicke på 20 gr i motvind. Havsöringen står mycket närmare land än vad man tror. Det är konstig med det där att folk som landfiskar kastar så långt ut som möjligt, medan vid båtfiskare så kastar så nära land som möjligt.

Är du intresserad av en Stradic 4000 FE? Har ganska hög utväxling som lämpas sig för öringspinn.

Kommentera

Originally posted by Zonker
                      Jag har haft Series One 9" 8-28 gr i över 3 år. Tycker att actionen på årets serie är mycket styvare. Series One -12 gr känns tom styvare än mitt 8-28 gr. Den tre-delade varianten är ännu styvare. Mitt råd är att försök få tag på förra årets modell till nedsatt pris. Håller Hippo att BNH är ett skönt spö, lätt känsligt, djup action med ryggrad.

Vad gäller landfiske så kär jag med samma utrustning som vid båtfiske. Det är inget problem att kasta 60 meter med en Vicke på 20 gr i motvind. Havsöringen står mycket närmare land än vad man tror. Det är konstig med det där att folk som landfiskar kastar så långt ut som möjligt, medan vid båtfiskare så kastar så nära land som möjligt.

Är du intresserad av en Stradic 4000 FE? Har ganska hög utväxling som lämpas sig för öringspinn.
                      Kul iaktagelse det där att landfiskare dammar på utåt och båtfiskare tvärtom

Handlar väl mycket om att man vill ha mycket vattentid och därför saftar på lite extra från land även om det kan tyckas onödigt. Sen är det ju faktiskt också så att vissa dagar går öringen en bit ut och då kan det vara bra att fiska av där också.

Har en aero GT 4000 som jag inte använder. Går mot lite lättare utr. för hö just nu, men det kan ju slå om när man tröttnat på det.

//K
                      BJ@

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 250 visningar
                      1 gilla