haspel eller spinn till jiggfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

haspel eller spinn till jiggfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• haspel eller spinn till jiggfiske?

Tjena

Jag har kört säkert 70hs jiggfiske detta året och det har givit många fina gösar, abborrar och gäddor. Nu är det så att jag känner för att uppgradera mig i utrustningsväg. Antingen bara ett nytt jiggspö till haspelrullen, eller eftersom att jag gillar multi/lågprofilrullar köra på en lätt spinnutrustning.
    Nån som har testat på det? Vad är för - nackdelarna? tips på schyssta rullar?
    Jag kan väll lägga till att jag fiskar till 99% med jiggar över 8-9 gram, oftast större!

Gurra
    bf

Tveka inte att gå över till multi, mycket bättre känsla och mycket roligare fiske.
    www.utreel.com

Kommentera

Gillar att fiska med multirulle men har jiggat mycket abborre med haspel UL. Provade under sommaren med en Amb. Mörrum 3600 (0,15 flätlina) på ett spö som jag lånade av grabben (ett spinspö som finns i ett juniorpaket från ABU, 6 fot). Det var grym skillnad. Man kände shadjiggarna "vibrerande" i handtaget och fick en grym kontakt med huggen. Jag kommer att satsa på att jigga med multi. Nu letar jag efter ett lämpligt spinnspö. Tips motages tacksamt??????

Kommentera

Haspelrullen, jag själv skulle vilja säga att det är bättre med haspelrullar då du får en annan tyngpunkt i spöet och i lyften, tycker jag själv är väldigt viktigt då man jiggar gös då huggen kan vara nästan obetydliga, tycker då det är lättare att känna huggen och få balans i fisket men det är min åsikt som sagt, blir dock jobbigt om du kastar tunga saker kan nämnas men det blir det ju med all haspel

Kommentera

Joo jag har ju fiskat mycket haspel men är på gång att gå över till multi. Känns ändå som att det är mer "naturligt" att jigga med haspel, vet inte varför. Men jag är ändå riktigt sugen att testa med multi. Tänkte att det kunnde vara bra att kolla runt innan man köper in grejjerna, det kostar ju ändå en slant ...

Låter som det är blandat, fast det hade jag nog räknat med :p
          Någon som har testat både haspel och multi ?
          bf

Kommentera

daiwas cygnus får du till ett bra pris och är en fin lågprofilrulle :BANANA:
            gädda är kul, men karp är nog rogligast

Kommentera

Jag har ett Sjöbjörnen Push-Up med en Shimano bantam curado 201 med 0.19mm flät. Och det är en underbar kombination. Kastar vikter från 5-35g som en dans. Det finns många spön att välja på men om du ska jigga/ytfiska/småjerka abborrar och fisk i ungefär den storleken så rekomenderar jag Sjöbjörnen Push-Up.

Fördelarna: Man får direktkontakt i alla hugg och man känner betets gång, och det är svårt att ta fel på naté och småfisk som det annars kan va när man fiskar med haspel och nylon. Och en annan grej som jag tycker är bättre med multi är att man kan ställa in bromsen utan att behöva flytta en hand medans man drillar fisken. Samt att det är mycket smidigare att kasta med en tumtangent. Listan kan göras lång.

Nackdelarna: Är man färsk inom multi så är det lätt att få till rejäla skatbon som kan förstöra ganska mycket tid när man fiskar. Är tex, abborrarna inne i en jakt-frenzy på ytan så är det inte så roligt att bara titta på medans man reder ut onödigt trassel. Men som sagt, det tar inte lång tid innan man lär sig. Och när man gör det så är det så himla mycket roligare än haspel.

Jag rekomenderar dig att köpa en multiutrustning, eller iaf låna av en snäll vän och känn efter. Du kommer inte bli besviken.

mvh/richard

Kommentera

Satsa på haspel. så slipper du veva som en furie jämt. bästa jigspöt på marknaden är Team Dragon Pro selection. 7" 10-35g.
                DE È LUNGT; DE È BA Å HÅLLA SPÄNT...

Kommentera

tror ni att det går att jigga med en amb 5501 c3 fylld med 0,18 spider wire och ett 8` abu spinnspö?

Kommentera

Im using a Prologic Savage Gear Butch Light 10-30g (6'9") with a Team Daiwa Viento 100L, filled with PP 0,19 mm, mounted on top.
                    This set is sweet and you feel everithing! Really love the Viento for the jiggs and also for the light topwaterjerks. The twitchingbar really come to good work in this kind of fishing.
                    //Claus Rix

"If you give a man a fish, he will eat for a day. But, if you teach a man to fish, he will spend all his money on fishing tackle and won't be able to afford to eat!"

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 854 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57