allvarligt problem. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

allvarligt problem.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Problem? Ta det som en utmaning.
    UT, Zeb tackar för PLO-Zalten, han krossade mig i söndags med den....
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Konrad
      Jerkbaitfiske är enligt mig inte en egen "metod", det är i princip samma sak som traditionellt spinnfiske!
      Dock skapar det en annan bredd och andra möjligheter att variera sitt fiske.
      Kombinationen spinn/jerk är ypperlig, täck yta med ett långkastande spinnspö, hitta fisken och fiska sedan med jerkbaitspö över det heta området.
      På hösten när gäddan förhoppningsvis trängt ihop sig i en liten braxenvik är det ypperligt att jerka, däremot när fisken behöver sökas över stora områden eller på en djup liggande grynna tycker jag det känns mer tacksamt att smyga in sina beten med ett spinnspö.
      Känner man sig inte helt 100 med ett jerkspö fiskar man således inte med det berömda självförtroendet och då blir fisket oftast därefter. Fiska mycket och variera mellan kort/långt spö och försök hitta den optimala känslan....
      Tycker som du, jag kör väl 50/50 spinn/jerk helt beroende på djup, temp, botten ... osv

Har ingen "religion" och försöker hitta det som funkar för tillfället, tycker dessutom att tunga djuphugg på en stor shadjigg eller bulldawg är väl så spännande som de lite spektakulärare ythuggen. Jerkspöt är smidigt i båten, speciellt om man är flera som fiskar. Men att precisionskasta, göra mothugg och drilla med är 9 fotaren överlägsen.

Att du ser så många jerk-tagna gäddor i galleriet tror jag beror på att de flesta här mer eller mindre alltid kör jerk nuförtiden. Det kom inte upp färre stora för 5-10 år sedan innan jerket boomade här...

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
        PLO-zalten?

Kommentera

Tycker det är bra att ha både spinnspö och jerkspö tacklat i båten så man kan växla.
          Blir ju fan trött av att stå och piska med jerkspöet för länge, då lobbar man lite zalt wobblers istället
          (Jag ska testa mete i sommar, det ska bli kul)

Kommentera

PLO=45 se http://www.zalt.se/visamonster.asp?id=19&type=0
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Det är det som är kul..

Det är ju det här som är riktigt kul med fiske att det finns inga regler. Jag kan bara rekommendera dig att köra med en metod som du tror på. Spinn eller Jerk inte så noga. Har du fiskat en stund så vet du vissa grundregler som brukar funka 8 av 10 gånger. Tycker du att Zalt är det bästa kör det fullt ut och förfina din teknik hela tiden. Tror du på Jerk ta fram tre fyra beten som du gillar Pig,Buster osv förfina tekniken. Sen är det bara att tillsätta vatten med magnumgäddor. Desto mer du lär dig om något desto mer ödmjuk blir man för det man inte vet.

Kommentera

És – Jag är ingen guru på gäddfiske (än) men känner igen mig i din situation. Har precis lyckas ta mig ur ett liknande ”dödläge”.

Metoden (jerk/spinn) är inte allt, det fångades massor av fina fiskar innan Jerkfisket slog igenom i Sverige.

Fokusera istället på andra saker:

Som redan har nämnts och viktigast av allt– se till att fiska i vatten som håller större fisk.

Våga fiska på platser där du vanligtvis inte skulle fiska (nöt inte bara utanför ”den bergsäkra snip-vassen”). Våga fiska lite djupare men visst, uteslut inte att de kan stå grunt ibland.

Använd lämplig metod utgående från omgivningen, djupet, årstiden – Jerk är ett bra komplement till spinn. Själv tycker jag att styrkan i Jerk ligger i att betena kan tas in så pass långsamt – bra när det är kallt.

Om du har möjlighet – anlita en bra guide eller åk med några duktiga polare i de vatten du fiskar i. Se till att satsa på grov gädda, bära eller brista! Kolla hur de arbetar, lägger upp strategier, fråga allt du kan. Ingen garanti att du fångar en grov en under turen, men du får garanterat nya idéer och inspiration.

Jobba målmedvetet – våga misslyckas och håll uppe kämparandan!

Snart sitter

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
                  Jag har experimenterat med diverse amerikansk klet och även provat med att hänga på en skalad räka på mittkroken.
                  Sabbas inte gången om du hänger på en räka på en Zalts mittenkrok?

/Kalle
                  BJ@

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
                    Hääärligt! Hälsa honom och gratulera.
                    www.utreel.com

Kommentera

Lånar tråden lite då några nämnde trolling:

Hur brukar ni lägga upp trolling-fisket efter gädda under främst sommaren?

Följer ni t.ex. en 6-7m kurva? Letar ni upp strömmingsstimmen och kör fram och tillbaka? Hur hittar ni fisken?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 690 svar
                      371 774 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo