Mctail - hur fiskar ni? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mctail - hur fiskar ni?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mctail - hur fiskar ni?

    Det vilar en förbannelse över detta bete för mig. Ni som är frälsta i betet och fångar fisk med det, hur gör ni?

    Jag varvar mellan två olika färger, papegojen och fegisen. Med en svart/guld Big tail på båda. Kör mest papegojen för att den är fin att titta på. Det här är lätt ett av de betena som har sämst hit ratio för mig om man ser till tid i vattnet. Jag ger det gott om tid. Simmar ju sjukt speciellt med en lätt lunkande gång och ser giftig ut med den stora tailen.

    Vilken färg på tailenl kör ni med? Några färgkombinationer på Mctailen/tail som funkar bra för er?
    Vevar ni monotont med spinnstopp eller har ni andra knep? Ex. Riggar ni tailen upp/ner eller åt sidan.

    Är draget säsongsbundet, tänker då att det är bättre när det är kallt i vattnet?

    Det här är ett bete som syns långa väga. Jag kommer fortsätta köra med detta bete eftersom jag ändå gillar det. Skulle uppskatta eran input. Kanske en liten twitch får mig att helt ändra uppfattning.

  • #2
    Säger som Niklas på Söders... Veva så långsamt så du mår dåligt över dig själv

    Långsamt med långa vevstopp över gräsbälten med en motoroil tail.....hur den riggas bäst vågar jag inte svara på.

    Fungerat bra för mig under varma sommardagar

    Kommentera


    • #3
      Bra tips! Tar till mig det där med att veva riktigt långsamt och färgen på tailen. Ska prövas.

      Kommentera


      • #4
        Jag har precis som du haft en förbannelse över detta bete, har haft massvis med olika McTails i v1 och v2- versioner men har mest slutat med att jag har sålt dom eftersom jag inte får någon fisk. Nu äger jag 2 st McTail V1 nya original samt en gammal V1 (lite annorlunda i formen) och jag förederar dom definitivt över V2'an då den känns tyngre och klumpigare, funkar säkert bättre om man har ett kralligare spö. Men jag kör också med big tail och fiskar sakta med tidvisa vevknyck när tailen är rättvänd så att säga och betet går uppåt. Vänderna jag tailen nedåt så brukar jag fiska hårdare och mer knyckigt.

        Kör mest på färger som funkar i andra beten men just nu har jag en red tiger, en kolsvart och en söder custom stolen bleak (ser ut som headlight typ).
        Bestämt mig för att behålla dessa iallafall tills jag börjar fånga fisk på dom. Fått en gädda på McTail i år tror jag.
        Men pröva sätta på en paddel så får du ett bete som vickar riktigt rejält, fiskar du på grunt vatten så lär ingen gädda missa detta.
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
        8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
        2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

        Kommentera


        • #5
          Jag fiskar mctail både med big tail och som jerkbait med original tail.
          Den fångar absolut bäst som jerkbait enligt mig, verkar annars inte vara många som använder den som jerktail annars.
          Med bigtail eller paddel gäller som tidigare nämnts, långsam inspinning med stopp så borde du snart ha resultat.

          Kommentera


          • #6
            Ska testa paddel, verkar rulla riktigt fint med en sån. Är lite för lat egentligen för att fiska jerkbait men ska hålla kvar tanken i huvet och kanske jag gör ett försök nästa pass. Har det funkat bra för dig är det värt ett försök. Tack för tipsen.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            17 svar
            3 195 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg harlequine  
            Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
            40 svar
            3 240 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg TomHiddleston  
            Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
            1 668 svar
            361 518 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg HA-Lures  
            Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
            52 svar
            12 441 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg TiSo
            av TiSo
             
            Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
            714 svar
            60 391 visningar
            4 gillar
            Senaste inlägg Robbe511  
            Arbetar...
            X