Abborre, väder och lufttryck - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre, väder och lufttryck

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
    En faktor verkar också vara i vilket vatten man fiskar. I de sjöar jag fiskar i är sommar, högtryck och sol helt värdelöst. Bäst fiske har jag haft under senhöst och det hittills bästa mängdfisket (vilket i mitt fall är runt 10 abborrar) hade jag i höstas i hällande regn.
    Ja det är omväxlande erfarenheter som sagt.
    En erfarenhet som tex din om ett fiskepass på hösten i en sjö säger ju egentligen ingenting om hur hur abborrfiske är i allmänhet.
    kanske råkade du träffa ett stim som precis då jagade för första gången på länge och slutade lite senare för en vecka eller så.
    Hade du missat den tiden och platsen hade du sannolikt inte reflekterat och bokfört tidpunkten som en dålig dag för fiske.

    Samma med allt, helt plötsligt börjar det nappa när man byter drag. Många tillskriver färg/storlek/bete skillnaden. Men kanske sammanföll bytet av bete med att ett stim kom förbi, eller nåt helt annat.

    En dubbelblind randomiserad kontrollerad studie/iakttagelse är svår att få till, om ens möjligt, därför kan man aldrig dra en endaste slutsats egentligen :-)
    Jag bedömer att många inte tänker så långt när dom svär på att vissa betestyper och färger ”är det enda som funkar”.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • #22
      Abborren rör sig mycket och simmar långa sträckor under den varma tiden av året, det spökar till det vad gäller slutsatserna. Ändå återvänder man gärna till ställen man haft bra fiske på förut, vilket inte alls behöver vara rätt strategi, åtminstone inte om de är de stora individerna man jagar. Ibland gör jag tvärtom och testar enbart nya ställen, tyvärr är det sällan lyckosamt. Gösen är också ett mysterium, kan stå mängder på en specifik kvadratmeter i sjön och helt dött runtom.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

        Ja det är omväxlande erfarenheter som sagt.
        En erfarenhet som tex din om ett fiskepass på hösten i en sjö säger ju egentligen ingenting om hur hur abborrfiske är i allmänhet.
        kanske råkade du träffa ett stim som precis då jagade för första gången på länge och slutade lite senare för en vecka eller så.
        Hade du missat den tiden och platsen hade du sannolikt inte reflekterat och bokfört tidpunkten som en dålig dag för fiske.

        Samma med allt, helt plötsligt börjar det nappa när man byter drag. Många tillskriver färg/storlek/bete skillnaden. Men kanske sammanföll bytet av bete med att ett stim kom förbi, eller nåt helt annat.

        En dubbelblind randomiserad kontrollerad studie/iakttagelse är svår att få till, om ens möjligt, därför kan man aldrig dra en endaste slutsats egentligen :-)
        Jag bedömer att många inte tänker så långt när dom svär på att vissa betestyper och färger ”är det enda som funkar”.
        Det var lite min poäng det, även om det kanske framgick dåligt, nämligen att det är svårt att ge något allmängiltigt svar kring abborrfisket eftersom det är så många olika faktorer som spelar in.

        Men om man fiskar mycket i en eller ett par sjöar så borde man ändå kunna dra vissa slutsatser kring vad som ofta fungerar bra i just de vatten och med de metoder man använder.
        Och precis när man tror att man kommit något på spåren så kommer sen slumpen in och förstör allt :-)

        Kommentera


        • #24
          Regn, varierat och sjunkande lufttryck Senaste dagarna. Just idag 1011-1012 lite stigande under förmiddagen. Under morgontimmarna duggregn till hällregn i ett par timmar.
          Stendött, tills ett par borrar började jaga i ytan i hällregnet. Kasta dit, smack en 4-500grammare.
          Sen stendött

          Men vad säger man, även den sämsta fiskedagen är bättre än vilken arbetsdag som helst

          Skall se om jag kan nöta ut dom (vänta på ett jaktpass) ett tag till..
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

          Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

          -Okänd

          Kommentera


          • #25
            Haft bäst fiske runt 22.30 både i skärgården och insjö, varma och soliga dagar med svag vind. I ”min” insjö har cranks funkat bäst, vilket funkat mycket dåligt i skärgården där överflödet av bytesfiskar verkar ha gjort att det gäller att simulera en skadad fisk med jerkbaits där huggen kommer i hänget. Inte lyckats få någon kilosfisk i insjön, ca 7-8 stycken i skärgården.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
              Haft bäst fiske runt 22.30 både i skärgården och insjö, varma och soliga dagar med svag vind. I ”min” insjö har cranks funkat bäst, vilket funkat mycket dåligt i skärgården där överflödet av bytesfiskar verkar ha gjort att det gäller att simulera en skadad fisk med jerkbaits där huggen kommer i hänget. Inte lyckats få någon kilosfisk i insjön, ca 7-8 stycken i skärgården.
              Kvällar har jag inte testat på ett tag, kanske får bli nästa gång
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

              Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

              -Okänd

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

                Kvällar har jag inte testat på ett tag, kanske får bli nästa gång
                Klunsarna verkar smarta nog att inte jaga dagtid..

                Kommentera


                • #28
                  Även jag var ut på morgonen. Nappade på popper på runt 4-6 dm djup. Fin storlek. Dom minsta på 3-4 hg, dom största runt 6-7 hg.
                  Fick väl en 15 st innan jag letade en matgädda på andra sidan sjön.
                  Fick 2 gäddor på samma fläck, den ena runt 4-5 kg, den andra dryga 2 kg. Den fick följa med hem.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

                    Klunsarna verkar smarta nog att inte jaga dagtid..
                    Nä så kan det ju vara.
                    jag är mer en morgonmänniska, så jag har vart ute ”semi-tidigt” i år bara. Fast ofta i skitförhållande.

                    Men nästa gång det är ok väder skall jag kanske satsa på ett eftermiddag/kvälls pass för att kolla mina ställen
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

                    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                    -Okänd

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
                      Även jag var ut på morgonen. Nappade på popper på runt 4-6 dm djup. Fin storlek. Dom minsta på 3-4 hg, dom största runt 6-7 hg.
                      Fick väl en 15 st innan jag letade en matgädda på andra sidan sjön.
                      Fick 2 gäddor på samma fläck, den ena runt 4-5 kg, den andra dryga 2 kg. Den fick följa med hem.
                      Det är grunt det, har inte testat sådana ställen där jag brukar fiska faktiskt. Känns så dött där det är så grunt. Kan ju vara ytterligare en sak att testa.

                      Hur såg det ut på det grunda stället?
                      Sand/sten/dy/gräs/vass osv? Sjö/tjärn/hav?
                      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                      &

                      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                      -Okänd

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 143 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 023 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 399 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X