Abborre, väder och lufttryck - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre, väder och lufttryck

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

    Det är grunt det, har inte testat sådana ställen där jag brukar fiska faktiskt. Känns så dött där det är så grunt. Kan ju vara ytterligare en sak att testa.

    Hur såg det ut på det grunda stället?
    Sand/sten/dy/gräs/vass osv? Sjö/tjärn/hav?
    Popper är det enda man kan kasta med där utan att fastna i botten. Med vinden som varit så är det läsidan av sjön. Sjön är som 2 sjöar med ett grunt sund mellan. Denna sjö av dom 2 har mjuk botten dock stenig, det är en form av mås ö som fiskarna gick runt, fast inte på insidan då. Dom var på sidan ut mot det djupare, andra sidan är 100 meter grund 5 dm. Tänk sjön som ett H eller udda hästsko. Utanför det grund är det väl 2 meter, ena sidan vandrar ner till 9 meters djuphål. Kan ta en bild nästa sväng. När skogen torkat.
    Är väl en steril dybotten, fast inte djup dy. Själva skoveln på åran går väl ner antar jag. Men ankaret ser man inget av.
    Även gäddan stod på läsidan.

    Sommar som vinter så får jag alltid bättre fiske på grunt vatten vid lågtryck. Kan sitta i hål på vintern som är så grunda att fisken må simma på sidan för att hugga. Får ändå 5 hektos i såna hål.

    Min kamrat som vertikal fiskar abborre mycket. Han fiskar på 15-25 meters djup. Säger han får större medelvikt då.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

      Popper är det enda man kan kasta med där utan att fastna i botten. Med vinden som varit så är det läsidan av sjön. Sjön är som 2 sjöar med ett grunt sund mellan. Denna sjö av dom 2 har mjuk botten dock stenig, det är en form av mås ö som fiskarna gick runt, fast inte på insidan då. Dom var på sidan ut mot det djupare, andra sidan är 100 meter grund 5 dm. Tänk sjön som ett H eller udda hästsko. Utanför det grund är det väl 2 meter, ena sidan vandrar ner till 9 meters djuphål. Kan ta en bild nästa sväng. När skogen torkat.
      Är väl en steril dybotten, fast inte djup dy. Själva skoveln på åran går väl ner antar jag. Men ankaret ser man inget av.
      Även gäddan stod på läsidan.

      Sommar som vinter så får jag alltid bättre fiske på grunt vatten vid lågtryck. Kan sitta i hål på vintern som är så grunda att fisken må simma på sidan för att hugga. Får ändå 5 hektos i såna hål.

      Min kamrat som vertikal fiskar abborre mycket. Han fiskar på 15-25 meters djup. Säger han får större medelvikt då.
      Tack för beskrivningen, Intressant!
      Jag fiskar också ofta lite djupare, 8-15m men det beror lite på sjön med såklart.
      Har dock börjat snegla åt andra fisklokaler.
      Det gäller ju att hitta dom när dom inte är där man brukar fiska
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

      -Okänd

      Kommentera


      • #33
        Jag fiskar bara djupare än 10 meter om jag ska äta fisken, det är väldigt svårt att få upp borrarna tillräckligt långsamt och undvika tryckskador.

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          Jag fiskar bara djupare än 10 meter om jag ska äta fisken, det är väldigt svårt att få upp borrarna tillräckligt långsamt och undvika tryckskador.
          Sommartid fiskar jag sällan på det djupet, om det är så djupt på fläcken så är det jagande i ytan.
          Blir dock nyfiken om simblåsan poppar ut när du får dom djupt?
          På vintern upplever jag att ju större dom är desto bättre klarar dom det.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

            Sommartid fiskar jag sällan på det djupet, om det är så djupt på fläcken så är det jagande i ytan.
            Blir dock nyfiken om simblåsan poppar ut när du får dom djupt?
            På vintern upplever jag att ju större dom är desto bättre klarar dom det.
            Ja, simblåsan syns ofta i munnen på borrarna som fångats djupt men det kan ha blivit skador utan att simblåsan syns. Lämnade en gång en plats där jag återutsatt ett antal djupt fångade borrar som jag trodde skulle klara sig fint och när jag en stund senare åkte förbi låg det flera abborrar i ytan med buken upp och kippade efter andan, det vill jag aldrig mer uppleva.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

              Ja, simblåsan syns ofta i munnen på borrarna som fångats djupt men det kan ha blivit skador utan att simblåsan syns. Lämnade en gång en plats där jag återutsatt ett antal djupt fångade borrar som jag trodde skulle klara sig fint och när jag en stund senare åkte förbi låg det flera abborrar i ytan med buken upp och kippade efter andan, det vill jag aldrig mer uppleva.
              Det låter ju tråkigt såklart, man vill ju inte skada mer än man redan gör med krok och drillning osv.

              Jag har aldrig mig veterligen sett varken simblåsa eller flytande borrar när jag fiskat runt 10m
              Men det tål att tänkas på såklart.
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

              Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

              -Okänd

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

                Det låter ju tråkigt såklart, man vill ju inte skada mer än man redan gör med krok och drillning osv.

                Jag har aldrig mig veterligen sett varken simblåsa eller flytande borrar när jag fiskat runt 10m
                Men det tål att tänkas på såklart.
                Fiskade med balansare rakt under båten vid det tillfället, möjligt att fisken hinner anpassa sig bättre om man tar dom på jigg så dom hinner simma runt lite innan man tar opp dom men jag skulle inte chansa på det.

                Kommentera


                • #38
                  En annan sak som slagit mig är vad färgat vatten gör för skillnad i fisket. (Hör kanske inte till lufttryck och väder, men det får vara med ändå)

                  I några (alla?) av dom hyfsat stora sjöarna jag fiskar i så har det blivit grumligt och eller hummusfärgat vatten senaste 15 åren. Riktigt illa, kanske bara några enstaka 10 tals cm sikt.
                  Visst fiskar har sidolinjer och även skarpa ögon i vissa fall, men frågan är om skarpa ögon hjälper i att se igenom partiklar, jag tvivlar på det.

                  Så frågan är hur detta påverkat fiskar och tex abborre senaste åren. Googlar man lite verkar hummusfärgning av vattnet vara ett problem.
                  mindre siktdjup, ger mindre solljus under vattnet, vilket ger färre vattenväxter.

                  Påverka lär det ju göra.
                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

                  Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                  -Okänd

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                    En annan sak som slagit mig är vad färgat vatten gör för skillnad i fisket. (Hör kanske inte till lufttryck och väder, men det får vara med ändå)

                    I några (alla?) av dom hyfsat stora sjöarna jag fiskar i så har det blivit grumligt och eller hummusfärgat vatten senaste 15 åren. Riktigt illa, kanske bara några enstaka 10 tals cm sikt.
                    Visst fiskar har sidolinjer och även skarpa ögon i vissa fall, men frågan är om skarpa ögon hjälper i att se igenom partiklar, jag tvivlar på det.

                    Så frågan är hur detta påverkat fiskar och tex abborre senaste åren. Googlar man lite verkar hummusfärgning av vattnet vara ett problem.
                    mindre siktdjup, ger mindre solljus under vattnet, vilket ger färre vattenväxter.

                    Påverka lär det ju göra.
                    90% av det är väl skogsbrukets fel.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

                      90% av det är väl skogsbrukets fel.
                      Det är nog inte helt så enkelt. Men ja uppdikningar, jordbruk och skogsbruk verkar det väl vara till stor del.
                      https://www.google.se/amp/s/amp.svt....sjoar-framover

                      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                      &

                      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                      -Okänd

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 193 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 240 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 515 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      52 svar
                      12 441 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      713 svar
                      60 264 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Robbe511  
                      Arbetar...
                      X