Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • FG-knuten är kanonbra, men det gäller att inte fuska för då går den obönhörligen upp - hamnar du fel med ett enda ”stygn” är det bara att bita i det sura äpplet och börja om.

    Kommentera


    • Nä, det återstår ju att behöva knyta den ute i fält under mindre kontrollerade former. Dock är ju lite poängen med den (låt säga kontra en dubbel uni) samtidigt att du 1) kan ha längre tafs från början så att du inte behöver knyta om lika ofta efter skav från sten/gädda och 2) att knuten nere vid betet troligtvis ryker först vid t.ex bottennapp (eller att du får loss det) så att du inte behöver knyta på helt ny tafslängd lika ofta. Så behovet att behöva nödknyta "on the spot" torde vara mindre även om det såklart inte är obefintligt. Hänger väl också på hur ombytlig och spontan man är när man fiskar hur ofta man vill "rigga om" utifrån förhållanden ute på vattnet.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Bernie K Visa inlägg
        Nä, det återstår ju att behöva knyta den ute i fält under mindre kontrollerade former. Dock är ju lite poängen med den (låt säga kontra en dubbel uni) samtidigt att du 1) kan ha längre tafs från början så att du inte behöver knyta om lika ofta efter skav från sten/gädda och 2) att knuten nere vid betet troligtvis ryker först vid t.ex bottennapp (eller att du får loss det) så att du inte behöver knyta på helt ny tafslängd lika ofta. Så behovet att behöva nödknyta "on the spot" torde vara mindre även om det såklart inte är obefintligt. Hänger väl också på hur ombytlig och spontan man är när man fiskar hur ofta man vill "rigga om" utifrån förhållanden ute på vattnet.
        Den går att knyta även i fält med lite övning, jag har provat flera olika varianter men kommit fram till att det smidigaste är att först knyta upp huvudlinan i spänn mot veven på rullen så man slipper anlägga spänn själv med tänderna eller liknande för det är svårt i kyla och snålblåst.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

          Den går att knyta även i fält med lite övning, jag har provat flera olika varianter men kommit fram till att det smidigaste är att först knyta upp huvudlinan i spänn mot veven på rullen så man slipper anlägga spänn själv med tänderna eller liknande för det är svårt i kyla och snålblåst.
          Jag kör varianten som Sandahl visar i en video, där behöver man inte spänna huvudlinan med varken tänder eller spö. Funkar skitsmidigt.
          https://www.youtube.com/watch?v=yW__...6derSportfiske

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

            Jag kör varianten som Sandahl visar i en video, där behöver man inte spänna huvudlinan med varken tänder eller spö. Funkar skitsmidigt.
            https://www.youtube.com/watch?v=yW__...6derSportfiske
            Provat den med, funkar inte för mig. Finns också något speciellt verktyg man kan använda men om det gör det hela enklare vet jag inte. Jag lägger ungefär 2-3 minuter på att få till knuten och den misslyckas nästan aldrig om man börjar med att fixera huvudlinan.

            Kommentera


            • Litet tipps angående att fästa beten på kroken. Har använd olika olika snabblim under åren, bland Gorilla gel. Till offsets har jag ibland limmat fast en silikonpärla. Men sista året när jag höll på i verkstan med olika microbaits och krokskafter utan hulling eller baitholder så hittade jag en spole 0.2mm koppartråd bland prylarna. Numera lindar jag lite koppartråd på skaften. Håller för mig superbra, och går att göra blixtsnabbt och under alla förhållanden. En annan fördel är att jag kan byta beten utan att de gå sönder om jag behöver.

              Kommentera


              • Jag kör albright knuten snabb, stark o ganska smal, inte lika bra som FG knuten såklart men smidigare. Funkar fint i smala bfs guides.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

                  Provat den med, funkar inte för mig. Finns också något speciellt verktyg man kan använda men om det gör det hela enklare vet jag inte. Jag lägger ungefär 2-3 minuter på att få till knuten och den misslyckas nästan aldrig om man börjar med att fixera huvudlinan.
                  Också prövat Henkes variant och det är för mig svårt att hålla en lagom spänd flätlina, ffa i de fallen man kör en ngt tunnare nylon/FC-tafs.

                  Det syns att Henrik i videon använder en grov (=styv) tafs och då är det lättare att få flätlinan att lägga sig med fina varv runt tafsen. Spänner själv med linan i munnen eller ett varv runt veven om en haspel används. Men endast prövat, kanske får ge denna metod en ny chans.

                  Kör ofta 2-3 meter FC/nylontafs så sällan man behöver knyta om en FG ute på vattnet, tafslängd och knut håller vanligen mer än en fisketur eller tre...
                  Senast ändrad av anteman; 2024-02-19, 20:57.

                  Kommentera


                  • vilka o ringar kör ni till neko för typ straight tail/ finesse worms? Och tipps på billig bulk

                    Kommentera


                    • Finns ju mängder med typ 100pack för runt 20:- på temu/ aliexpress om du söker på wacky worm rings / wacky o-rings

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 221 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 244 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 553 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      55 svar
                      12 691 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      729 svar
                      61 568 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Arbetar...
                      X