Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Bernie K Visa inlägg
    Jag tänker mig att det inte direkt finns några rätt och fel vad gäller fiskedjup (bara fantasin sätter gränsen) och att betets storlek/karaktär och hur det sjunker/glider avgör vad som är mest lämpligt, men visst, är det för djupt kan det nog kännas som en ineffektiv metod, och är det för grunt kanske "glideffekten" inte gör nån skillnad. När jag försöker visualisera hur och var jag kommer fiska det så tänker jag att runt 2 m är ett lagom djup? Men, jag överlåter till de som faktiskt har provat det på riktigt att eventuellt komma med input som är mer än vilda gissningar
    Jag håller med till 100% finns nog inget rätt eller fel, man får testa sig fram och skaffa sig erfarenhet helt enkelt. Jag ska kolla lite hur jenkarna och japanerna fiskar det.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Finner det fascinerande att så många kör det "nya heta" varje år som om det nya betet eller tekniken ger märkbart bättre utdelningen än det "gamla" . Hur hinner ni fiska av ett bete eller en teknik så pass snabbt att det kan värderas på ett år...?

      Hett är inte detsamma som nytt och bättre men det är klart kör man nytt varje varje år så kommer det spöa ett "svalt" gummi som ligger kvar i beteslådan, "hett" året innan...

      Är väl en surgubbe månne men här skrivs lite om teknik och massor om nytt gummi som om det senare vore avgörande, tror ni verkligen det?
      Som med allt annat i livet blir det en balansgång mellan upptäckarglädjen i att göra/prova nya grejer och att lägga tid på de hobbies och de prylar man alldeles nyss tyckte det var värt att införskaffa. Det finns en kanadensare som driver en blogg (raptitude.com) om 'the human nature" som är alldeles förträfflig, och han har bl.a myntat begreppet "Depth Year". Det handlar om att alla borde ta ett helt år då man inte börjar med massa nya projekt, hobbies och intressen utan istället för ökad tillfredsställelse går på djupet med allt man redan dragit igång som bara lämnats halvfärdigt så fort det tog emot lite. Tänkvärt!

      Vad gäller fiskeprylar och specifikt gummibeten gillar jag att experimentera med att använda en betesmodell på helt olika sätt (mer än att bara byta vikt på en jiggskalle), som en del i att försöka använda upp alla 8-10-pack av beten man redan köpt på sig och som ligger halvförbrukade. Själv har jag sakta gått från "shadjiggen är Guds gåva till abborrfiskaren" till att mest känna att den är rätt så enformig att fiska om man inte moddar och har sig med den, och föredrar därmed andra alternativ nuförtiden. Skrattar för mig själv varje gång jag ser/hör nån slänga en shad som fått paddeln avsliten, för att en stund senare fiska med ett ned-bete utan nån som helst inneboende rörelse. Under fjolåret fick jag bra med fisk på gamla Piglet Shads utan paddel, bara som ett exempel. Några gamla Swimmin Ribster utan paddel fiskade bra som ned-maskar, osv.

      I år kommer jag blanda att prova nya tekniker med att slipa vidare på sånt man redan halv- eller helbehärskar. Ibland kräver det en ny betesmodell (försöker hitta den till styckpris i första hand för att slippa köpa hela förpackningar på chans), men kan jag modda liv i en modell som redan ligger hemma och samlar damm så är ingen gladare än jag.
      Senast ändrad av Bernie K; 2024-01-21, 01:50.

      Kommentera


      • Ja det är klart, vi fiskar olika ofta och tänker olika. Själv har jag knappt tid att fiska de metoder jag använder med alla beten jag redan har och även bland dem finns "hyllvärmare". Fiskar man långa pass ofta och riggar om ofta och kör olika metoder så hinner man med på annat sätt än jag. T o m jag känner att jag snart "behöver" lite finessebeten till nästa säsong, finns många tips på det här i tråden.

        Kommentera


        • För en annan som älskar beteendepsykologi är "Cult of the New"-diskussionen jätteintressant som det går att säga mycket om. Hur länge man ska ge ett bete eller en metod en chans innan man ger upp, osv. Som sagt, jag tror inte det är nån större skillnad mot annat i livet - läsa nya böcker vs att försöka läsa om gamla man inte riktigt fastnade för, resa till nya platser vs att återse gamla som inte var nån favorit men kanske kunde bli om man gav det chansen & åkte dit igen, etc etc. Min poäng är att det ena inte nödvändigtvis är bättre än det andra sålänge man har roligt och "slitochsläng-faktorn" är den samma (man kanske byter bok med en kompis eller ger bort den gamla och inte nödvändigtvis slänger den på soptippen).

          Nordanger fishing sa i en av sina senaste videos om att han tycker det uråldriga gamla rådet om att köpa på sig massa olika färger av en betesmodell och "lära sig den" är överskattat, och just det kan jag bara hålla med om. Själv har jag bara ett enda bete i mer än 2 färger, och det är Z-man MinnowZ som jag har kvar av i 4 färger. Går ju aldrig sönder. Andra absoluta favoriter som Finesse TRD och TRD TicklerZ har jag bara i två färger vardera, både för att man går igenom även dem så sakta p.g.a stryktåligheten och att jag hellre varierar betesmodell än färg. Drar mig också för att köpa på mig mycket av en sort när det t.ex är rea även om det är ett gummibete som lätt går sönder, just för att jag troligtvis inte kommer hinna använda upp det när jag gillar att variera så mycket mellan betestyper. Mix-packs existerar här och var, men jag önskar det var en större grej så man kunde få ett par olika färger i samma förpackning (såvida man inte har en kompis att byta med).

          Förutom fisket nördar jag även ner mig mycket i brädspel, och där förs det precis samma diskussioner om att spela det man redan har och försöka bemästra det vs att köpa nytt, om hur många gånger man behöver spela ett spel innan det är OK att ge det en sval recension, om det är rimligt att vilja fortsätta spela nåt man ogillade från första början bara för att ge det en andra chans, osv. Det finns till och med ett skämtsamt begrepp som är "Shelf of Shame" - hyllan där du har alla dina spel som alldeles nyss var glödheta men som plasten sitter kvar på för att du inte hunnit spela dem för att fokus nu flyttats till att utforska nästa heta inköp. Själv har jag ingen sån hylla - nån måtta får det va.

          Kommentera


          • Tack för alla tips , har 2 st Shadow Rap, dom som går lite djupare, tror att dom är 9 -11 cm vilken storlek rekommenderar ni, så att man inte köper för stora
            Har tänkt att köpa Westins, som någon tipsa om, bra pris..

            Sen har ja fråga om djupet, kanalen är väl rätt grund? Så är det bäst att fiska med bete som går 0,5--1,5 m.

            Kommentera


            • Jag skapade precis en ny tråd med tema hårdbeten, abborre, där ni gärna kan fortsätta diskussionen om jerkbaits. Den här tråden är mest tänkt kring finesse, vilket jag personligen inte riktigt klassar hårda jerkbaits som. Men, oavsett hur man definerar det, för att undvika gråzoner och att använda den här tråden till annat än rent finessefiske på abborre, så har jag nu skapat den här tråden: https://www.fiskesnack.com/forum/fis...dbeten-abborre

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                Jag skapade precis en ny tråd med tema hårdbeten, abborre, där ni gärna kan fortsätta diskussionen om jerkbaits. Den här tråden är mest tänkt kring finesse, vilket jag personligen inte riktigt klassar hårda jerkbaits som. Men, oavsett hur man definerar det, för att undvika gråzoner och att använda den här tråden till annat än rent finessefiske på abborre, så har jag nu skapat den här tråden: https://www.fiskesnack.com/forum/fis...dbeten-abborre


                Sorry, tack för tipset,,,

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg



                  Sorry, tack för tipset,,,
                  Ingen fara alls! Inte så lätt när vissa tekniker är en gråzon. Generellt sett är inte hårdbeten finesse, men det finns ett fåtal gråzoner (spybaits, jerkbaits).

                  Kommentera


                  • För övrigt, någon som satt in sig i hover stroll? Verkar som en intressant teknik.

                    Jag ligger hemma med migrän för tillfället, så lika bra att göra något av tiden...så om någon har tips på typ av beten, krokar och dylikt skulle jag lika gärna rigga upp ett par beten till sommaren. Rätt säker på att jag har det som behövs, men tips och riggningstrix är alltid bra.

                    Kommentera


                    • Borrebutiken är otroligt snabba på och leverera riktigt bra.
                      Beställde lite grejer som jag ska exprementra med till våren
                      Bifogade filer

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 221 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 244 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 553 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      55 svar
                      12 691 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      729 svar
                      61 570 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Arbetar...
                      X