Haspel vs Multi för beten mellan 40-100g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel vs Multi för beten mellan 40-100g

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Haspel vs Multi för beten mellan 40-100g

    Hej, har en haspelrulle för gäddfiske och funderar på att köpa till ett gäddspö för ca 500-1000kr 40-100g för haspel. Någon som har erfarenhet att kasta med så tunga drag på haspel ? Går det eller är multi ett måste? Kommer kosta säkert 3000-4000kr för en bra multi + spö och vill nog inte riktigt lägga dom pengarna om det inte är ett måste.

    Snälla hjälp, vet att multi är bättre för tunga beten men skulle gärna vilja höra från erfarna om haspel går för beten på dessa vikter.

  • #2
    Har du inte frökenfingrar går det utmärkt har ett haspel upp till 25-100g och ett multi klassat upp till -170 till gädda
    har inga bekymmer alls med haspel för egen del

    Kommentera


    • #3
      Jag har kört massor med haspel upp till 70 gram, säkert snuddat på 100 gram vid gäddmete när jag var yngre. Jag skulle säga att bekvämlighetsgränsen för haspel går runt 60-70 gram om man är ute en heldag, sedan börjar det bli kämpigt för fingertopparna.
      Nu är inte minnet jättefärskt då jag gått över helt till multi sedan ett gäng år tillbaka.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
        Har du inte frökenfingrar går det utmärkt har ett haspel upp till 25-100g och ett multi klassat upp till -170 till gädda
        har inga bekymmer alls med haspel för egen del
        Tack för svaren, är lite inne på något av dessa spön, ngn tips på bra spön för ca 30-100g?

        Abu Svartzonker X 7ft11 H 30-100g Haspel

        Svartzonker Black Series "The Horizon" 7ft9 30-90g

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg
          Jag har kört massor med haspel upp till 70 gram, säkert snuddat på 100 gram vid gäddmete när jag var yngre. Jag skulle säga att bekvämlighetsgränsen för haspel går runt 60-70 gram om man är ute en heldag, sedan börjar det bli kämpigt för fingertopparna.
          Nu är inte minnet jättefärskt då jag gått över helt till multi sedan ett gäng år tillbaka.
          Tack för svaren, är lite inne på något av dessa spön, ngn tips på bra spön för ca 30-100g?
          Abu Svartzonker X 7ft11 H 30-100g Haspel

          Svartzonker Black Series "The Horizon" 7ft9 30-90g

          Kommentera


          • #6
            Inga problem att fiska med haspel och dom vikterna, se till att köpa en mjuk lina som är snäll mot fingrarna typ spiderwire stealth smooth 8

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
              Inga problem att fiska med haspel och dom vikterna, se till att köpa en mjuk lina som är snäll mot fingrarna typ spiderwire stealth smooth 8
              Haha tur jag har 12an på rullen redan då men tack för tipset

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Adamp Visa inlägg

                Tack för svaren, är lite inne på något av dessa spön, ngn tips på bra spön för ca 30-100g?

                Abu Svartzonker X 7ft11 H 30-100g Haspel

                Svartzonker Black Series "The Horizon" 7ft9 30-90g
                Har inte koll på dom men tänk på att det är långt spann på klassningen så kläm o känn på om du har möjlighet , mitt 25-100klassade funkar inte optimalt nära 100 g så det är du som behöver fundera vilken kastvikt du använder mest så du får ett som funkar bra till dom vanliga vikterna och klarar dom du kastar mindre ofta också

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

                  Har inte koll på dom men tänk på att det är långt spann på klassningen så kläm o känn på om du har möjlighet , mitt 25-100klassade funkar inte optimalt nära 100 g så det är du som behöver fundera vilken kastvikt du använder mest så du får ett som funkar bra till dom vanliga vikterna och klarar dom du kastar mindre ofta också
                  Skulle nog säga 40-80g mest så 30-100g borde vara okej då? Eller borde jag direkt skaffa ett som är mest nära 40-80? Känner att om 80g är maxvikt på spöet och jag kör ofta på 70-80g beten blir det kanske inte så nice feeling om de blir rent utav tungt att kasta med, så hellre ett med lite högre maxvikt än vad jag fiskar med kanske ? Förslag?

                  Kommentera


                  • #10
                    Tejpar pekfingret inför varje pass sen e det bara att köra på

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 214 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 241 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 538 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    55 svar
                    12 666 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    715 svar
                    60 783 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Arbetar...
                    X