Haspel för lätt kustfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel för lätt kustfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspel för lätt kustfiske

Ni som använder haspel vid HÖ-fiske, har ni rullar för saltvatten eller kör ni med "vanliga" rullar? Och då pratar jag om att fiska med drag under 10g, alltså bara haspel. För över 10g kör jag med multi.

Vad skall man titta efter när man väljer haspel för HÖ: att rullen skall vara lätt, att den skall vara stark, etc? Vad tycker ni att det är viktigt?

Och när vi pratar haspel, har ni nån erfarenhet av Abu:s 770 eller den nya 800 serien? Alltså de för saltvatten.

Jag vet att 800:an har hållbara bromslameller i carbon matrix, HPCR kullager, hög kvalitativt stativ, etc, men 770:an är lätta rullar, med starka broms (upp till 240% starkare), Stamina Drag, etc.

Ni får ta hänsyn till att 800:an kostar typ 2 gånger mer än 770:an. Vilken av dessa två modeller skulle ni välja?

Om ni ändå vill föreslå nån annan modell i samma prisklass (max 1 500kr) gör ingenting. Jag är först intresserad av dessa två modeller pga. om det blir problem kan jag laga de lättare. Plus att jag har en Suverän som jag är jätte förtjust i, och 770:an är byggda på samma koncept, med Stamina Drag. Alltså jag funderar mest på 770:an. Har jag rätt?

Alla synpunkter är välkomna!

Tack på förhand!
    Senast ändrad av CDan; 2007-03-20, 18:02. Anledning: omformulering
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kör en vanlig Shimano Super GT-RA 1500 för de minsta betena och en GT-RA 2500 för de lite större.
    Bättre en gös i näven än torsk i Tallinn!

Kommentera

Tack!

Jag vet att dessa Shimano har A-RB lager (som precis som HPCR lagerna är saltvattenbeständiga) men använder ni rullar som inte har sådana lager?
      Tight lines!
      CDan

Kommentera

Jag har omformulerat frågan och jag skulle uppskatta jätte mkt om ni vill komma med åsikter och diskutera frågan.

MVH,
        CDan.
        Tight lines!
        CDan

Kommentera

Det smärtar mig att ingen svarar. Jag har extremt svårt att tro att ingen här fiskar havsöring. Är det fel på mig eller frågorna är löjliga? Är jätte besviken att ingen vill dela med sig.

Kom inte att säga att söka först. Det gjorde jag. Jag hittade inga svar på just mina frågor.

När jag sökte i forumet hittade jag några få trådar och där var flera personer som hade åsikter om Cardinal 700 och Stamina Drag. I den här tråden vill ingen komma med synpunkter.

Egentligen vill jag förstå hur man väljer haspel för HÖ och saltvatten.

Ha det!
          Tight lines!
          CDan

Kommentera

Alla rullar klarar väl saltvattenet bara man sköler av dom lite och kollar igenom dom med jämna mellanrum? För innan Shimanos nya (skit)konstruktion kom med bl.a dom nya lagren var den väl också popis utmed kusterna. Har skitsvårt att tro ngn annat!
            sigpic

Kommentera

Fisken struntar vad du har för rulle! Jag tror man får vad man betalar för när man köper rulle, med vissa undantag. Om du fiskar i östersjön är det inte så salt vatten så då är det bara att köpa en rulle och köra. Varför ska du köra med drag under 10 gram?

Kommentera

Skulle gärna kommit med ett utlåtande om de nya haspelrullarna men som du vet för mig duger bara det bästa och det stavas ABU Garcia Syncro Match 1044.

Det är nog så att den rullen du tror mest gott o kommer att vara ditt val oavsett vad vi andra tänker om det. Det är ju bara du som verkligen vet vad du tänker utsätta den för.

Lycka till!
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                  Alla rullar klarar väl saltvattenet bara man sköler av dom lite och kollar igenom dom med jämna mellanrum? För innan Shimanos nya (skit)konstruktion kom med bl.a dom nya lagren var den väl också popis utmed kusterna. Har skitsvårt att tro ngn annat!
                  Det kanske du har rätt. Men jag har en Daiwa som är jätte lite använd och trots det hittade jag en vevaxelkullager som har börjat rosta. Jag har tvättat den och oljat på nytt, men ... jag vet inte hur länge den håller. Just sådana rullar med massor med kullager är jätte svåra att bytta kullager på, mest när det finns små sådana och svåra att nå.

Ursprungligen postat av micke g Visa inlägg
                  Fisken struntar vad du har för rulle! Jag tror man får vad man betalar för när man köper rulle, med vissa undantag. Om du fiskar i östersjön är det inte så salt vatten så då är det bara att köpa en rulle och köra. Varför ska du köra med drag under 10 gram?
                  Ja, det gör den, men jag var intresserad av vad ni andra har för rullar för HÖ. Jag kunde hitta en tråd om Cardinal 700-serien (inte 770 som jag skrev, men i stort är de likadana) och vissa pers har kommit med negativa synpunkter. Och då har jag börjat tänka på att jag måste hitta nåt annat. Vad rekommenderar ni på max 1 500kr? Även begagnat.

Som jag skrev i titeln jag är ute efter UL-fiske, och då fiskar jag med skeddrag, miniwobbler, spinnare och små pilkar alla under 12 g. Det är mest för att det är skoj och för att testa hur det funkar.
                  Senast ändrad av CDan; 2007-03-21, 19:09.
                  Tight lines!
                  CDan

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
                    Skulle gärna kommit med ett utlåtande om de nya haspelrullarna men som du vet för mig duger bara det bästa och det stavas ABU Garcia Syncro Match 1044.

Det är nog så att den rullen du tror mest gott o kommer att vara ditt val oavsett vad vi andra tänker om det. Det är ju bara du som verkligen vet vad du tänker utsätta den för.

Lycka till!
                    Tjänna, BeBest. Jag vet att du är Syncro-frälst. Det är pga. dig att jag kör idag med XLT Syncro.

Men när det gäller 1044:an har jag lite svårt för med tanke på att stiften (jag hoppas att den har 2 stycken) är inte roterbara. Alltså är jag rädd att dem sliter på linan för mkt. Annars kan det vara en idé. Kan du berätta mer om den rullen: antal kullager, linkapacitet, etc. Är den inte känslig för rost?
                    Tight lines!
                    CDan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 855 visningar