What grinds your gears? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

What grinds your gears?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Amerikaniseringen av Sverige och Europa stör mig så in i h-vete, allt handlar bara om att köpa mer prylar av allt sämre kvalitet till evigt stigande priser. Vi ändrar ju tom svenska språket till svengelska för att beskriva saker som på svenska fortfarande heter skeddrag, wobbler och spinnare!
    Gäller även utrustningen i stort, finns snart bara dessa korta stångstyva jävla bass spön, rullar att köpa

    Sedan har vi digitaliseringen som går hand i hand med det ovanstående och gör folk dummare för var dag.
    Ekolod i telefonen så att man inte ens behöver lära sig hitta fisken själv, bara tryck på en knapp så skall allt serveras åt dig på 3 sekunder annars räcker inte uppmärksamhetsspannet till och utan snabba dopaminkickar dröjer det inte länge förrän abstinensbesvären kommer.
    Sedan skall allt filmas och läggas upp på Youtube, vet inte hur många gånger jag avbrutit fiske vid laxfiske pga att man tror att man hamnat i en filminspelning ta mig fan, det hojtas och skriks i parti och minut "Det högg, filma! filma!"

    Några av mina irritationsmoment ..

    Kommentera


    • #52
      Koster,
      svengelskan är ju härlig.
      Vad heter chod rig, method feeder och leadcore på svenska? För övrigt så är nog wobbler ett av dem svenskaste orden förutom möjligen telefon…

      Bara korta styva basspön? Vad är det för kassa fiskebutiker du besöker?
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

      Kommentera


      • #53
        Att ekologiska ägg anses ekologiska då de föds upp på fiskmjöl. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...s-med-fiskmjol.

        Kommentera


        • #54
          Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Koster,
          svengelskan är ju härlig.
          Vad heter chod rig, method feeder och leadcore på svenska? För övrigt så är nog wobbler ett av dem svenskaste orden förutom möjligen telefon…

          Bara korta styva basspön? Vad är det för kassa fiskebutiker du besöker?

          Jag kan också tycka att reagera på att man använder dåligt valda ord och uttryck på engelska när svenskan är fullt tillräcklig.
          Ta exempelvis ordet tungsten... det heter volfram.
          En stor distributör av småplock har tungstens-vikter men väljer att skriva volfram-tafs för en annan produkt.

          Somliga produkter har inga bra översättningar, då får man hålla sig till vad dom kallas.

          Men att allt ska gå mot engelska, förlåt amerikanska, är horribelt. Det räcker att titta på produktionerna på YT där den dåliga engelskan haglar i tid och otid.

          Kommentera


          • #55
            Svengelskan är nog det som stör mig mest, speciellt när det får 2 olika innebörder & då tänker jag på haspel & spinnspön, mer & mer använder man det engelska ordet spinning istället för haspel, vet inte hur många ggr man har tittat på ett spö & trott att det har varit för multi men men det har varit haspel eller tvärtom, för man använder spin, spinn & spinning (haspel, multi & haspel)

            Varför blanda in Engelska ord när allt annat i produkt beskrivningen är på Svenska?

            Att man använder svengelska i film produktioner stör mig inte på samma sätt för där har dom inte möjlighet till omtagningar & mkt sägs i hettans ögonblick, tycker det blir lite små komiskt & en del roliga utryck har fastnat.

            I någon av dom senaste produktionerna hörde jag "FRI CRANKA" verkade funka bra, men har ingen aning vad det betyder




            Kommentera


            • #56
              Nått ja tycker blivit riktigt tråkigt är att De flesta produktioner alltid drar till Norrland o fiskar! Ja ser hellre att dom fiskar "överallt" o gärna där merparten av oss bor! Bästa produktionen va ju Gäddfemman när dom fiskade i varandras hemmavatten! Fy*** så bra det var!

              Kommentera


              • #57
                Att Sverige medvetet försöker runda EU's vattendirektiv.

                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg


                  Jag kan också tycka
                  Ta exempelvis ordet tungsten... det heter volfram.
                  En stor distributör av småplock har tungstens-vikter men väljer att skriva volfram-tafs för en annan produkt.
                  Det intressanta i sammanhanget är att tungsten ursprungligen var det svenska namnet. Dessutom myntat av en svensk.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                  Kommentera


                  • #59
                    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                    Bara korta styva basspön? Vad är det för kassa fiskebutiker du besöker?
                    Det undrar jag också!
                    Jag som i nästan 20 års tid importerat "korta, styva basspön" (med tillägget odelade) för att jag inte funnit dem på närmare håll!
                    Känner mig verkligen dum om det är det enda som finns här hemma...

                    Stör mig för övrigt på hur fiskemedia trycker upp förväntningarna hos (framförallt unga) sportfiskare, både gällande fångst och utrustning.
                    På vissa verkar det som att fiskepasset utan gädda över metern eller abborre en bra bit över fyra decimeter är bortkastat, att de fick komma ut i naturen, kanske få lite fisk, frisk luft, se ett par lommar flyta förbi eller de nyanlända tärnorna plocka småfisk verkar ha absolut noll värde hos många idag.
                    Jag är förvisso en naturromantisk, bakåtsträvande traditionalist och förstår att alla inte är som jag men fisket har genom hela mitt liv handlat om avkoppling och en slags kontakt med naturen, på senare år ett sätt att komma undan; från vardagen, från sociala media och den ständiga närvaron av uppkoppling.
                    För många verkar fisket idag vara mer knutet till just uppkoppling än avkoppling.


                    Angående skyhöga förväntningar på utrustning i allmänhet och rullar i synnerhet vet inte hur många gånger jag senaste tio åren fått agera psykolog åt stackare som inte kunnat kasta LÅNGT med sin nya rullar trots att någon på youtube lovat att rullen kastar, ja, långt.
                    Eller det ytterst vanligt förekommande, något frågande konstaterandet "men rullen var ju dyr, då ska den väl hålla länge?"

                    Kommentera


                    • #60
                      Ja nu är det nästan "maskinfiske" där endast elektronik, stora och helst många fiskar som räknas. Fast det begriper vi ju har att göra med marknadsföring, där det senaste i beten, spön, linor eller rullar på ett enklare sätt sägs ge bättre utfall...
                      Senast ändrad av anteman; 2023-04-06, 18:53.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 195 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 240 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 516 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      52 svar
                      12 441 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      714 svar
                      60 360 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Robbe511  
                      Arbetar...
                      X