Kastlängd vs spölängd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastlängd vs spölängd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kastlängd vs spölängd

    Att man kastar längre med ett längre spö är
    väl allmänt vedertaget, men spelar verkligen spölängden så stor roll för er?

    Visst man kanske naturligt svingar iväg betet något
    längre med ett längre spö, men jag skulle nog säga att betestypen spelar mycket större roll.

    Hur resonerar ni runt detta när ni väljer spön?
    Väljer ni aktivt ett längre spö just för att få upp kastlängden?

  • #2
    Beror ju på om man fiska från båt eller från land. Fiskar man från båt spelar ju inte spölängden lika stor roll eftersom man kan flytta båten. Men fiska man från land så är man ju mer begränsad. Personligen gilla jag spön som e 6-8 fot långa.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

    Kommentera


    • #3
      Fiskar nästan uteslutande med spön kring 7 fot då det passar mig som allra bäst.
      De är smidiga att hantera, erbjuder tillräcklig kastlängd och är allmänt trevlig att använda.

      Jag har längre spön i min arsenal men de används otroligt sällan nuförtiden (knappt alls faktiskt).

      Möjligtvis så plockar jag fram ett 8-9 fots om jag ska iväg och typ kastmeta och grilla korv.
      [FONT=Tahoma]"Det gäller att inte vara osynlig"[/FONT]

      Kommentera


      • #4
        Lite det jag är ute efter. Själv fiskar jag en hel del gädda med 8,6” spön, haft 9 fotare förr ett tag men just grejen med ett längre spö för mig när man fiskar i lite blåsväder från en båt som rör sig handlar mer om att jag tycker det är lättare att hålla styr på linan mot betet.

        Min känsla är liksom att även om man sätter en jävla fart på ett stort gummibete med hjälp av ett långt spö så kommer aerodynamikens lagar ta ut sin rätt och bromsa betet så pass kraftigt att vinsten i kastlängd blir ganska
        blygsam.

        Kommentera


        • #5
          Kastlängd vs spölängd är inget hokuspokus utan ett längre spö kastar längre.. men med nackdelen att det ibland kan vara för långt vid trånga platser.

          Specimen spön är ofta 11-12-14’ hanterar att kasta feeders eller flöttackel låångt, själv använder jag ibland en 12’ matchspö för bombarda fiske efter regnbåge och kastar ~100m.
          Samma tackel med en 7’ kanske ligger på halva kastlängden?

          Jag spinnfiskar havsöring med 11-12’ spön och trimmad ambassadeur, kastar skeddrag i stål på 20-30gram.
          Ligger och snittar 70-80-90m utan problem!
          Vill inte prova med en 7’ utan vid de fisket är långa spön outstanding.
          Medans en trång å kanske en 7’ kan upplevas fullt tillräcklig i kastlängd vs vattnets storlek.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
            Kastlängd vs spölängd är inget hokuspokus utan ett längre spö kastar längre.. men med nackdelen att det ibland kan vara för långt vid trånga platser.

            Specimen spön är ofta 11-12-14’ hanterar att kasta feeders eller flöttackel låångt, själv använder jag ibland en 12’ matchspö för bombarda fiske efter regnbåge och kastar ~100m.
            Samma tackel med en 7’ kanske ligger på halva kastlängden?

            Jag spinnfiskar havsöring med 11-12’ spön och trimmad ambassadeur, kastar skeddrag i stål på 20-30gram.
            Ligger och snittar 70-80-90m utan problem!
            Vill inte prova med en 7’ utan vid de fisket är långa spön outstanding.
            Medans en trång å kanske en 7’ kan upplevas fullt tillräcklig i kastlängd vs vattnets storlek.
            Ja, självklart så beror ju valet av spölängd på vad man ägnar sig åt för fiske. Jag kanske borde ha nämnt det när jag mässade om valet av 7 fot :-)
            [FONT=Tahoma]"Det gäller att inte vara osynlig"[/FONT]

            Kommentera


            • #7
              Kastlängden är en faktor när jag köper ett spö men inte det som avgör valet av spö.
              Spön där man bara kastar & vevar då vill jag ha lite längre & lite djupare auktion, till gädda & multi runt 8,6 haspel kan var något längre eller borre när man jiggar gärna runt 8 fot.
              Men ska man fiska med spöt mer aktivt exempelt jerka då vill jag ha kortare & styvare spön

              Kommentera


              • #8
                Aktion och balans går först i mitt tycke. Långa kast är inte alltid avgörande, sen är det ju bra att ha möjligheten givetvis men inte på bekostnad av känsla. Vid t.ex borrefiske från land går jag gärna upp till ca 8 fot, men inte längre då spön på 9-10 fot som kanske kastar en bit längre saknar de egenskaper jag vill ha till det fisket. Dessutom är för långa spön jobbiga att knalla omkring med bland träd och annat bös och det är svårt att kasta på många ställen. Vid kustfisket från land däremot ser jag det endast som en fördel med längre spö då det ofta är långgrunt, dessutom passar en djupare aktion till det fisket och kör man bombarda med lång tafs blir det svårt med något kortare än 9 fot.

                Kommentera


                • #9
                  jag är ju så sjukt kluven när det rör spölängder... verkligen sådär "å ena sidan, å andra sidan..."

                  ogillar långa spön för dom är brötiga å ha å göra med vid typ promenaden ner till båten, eller stuva in i bilar, eller ha liggande i båten...

                  sen så gillar jag å andra sidan känslan i "långa" spön (kring ~9fot) vid mitt fiske, speciellt nu då jag oftast fiskar efter "vad som ges för dagen" (kombo av gädda/gös/abborre beroende på årstid och väder och tid för å ro mer eller mindre långt).

                  Å ena sidan är mitt optimala spö ett 9fots spö.
                  Faktiskt även i båt, kanske nästan speciellt i båt, för jag gillar att man kan manövrera drag och lina etc på ett helt annat sätt, mer just det än kastlängden som inte så ofta är speciellt viktig vid båtfisket.

                  Sen å andra sidan så är mina Wiggler Soft ismetespön på 4' också på sitt sätt mina absolut favoritspön, men då rör fiskesättet sig primärt om dragrodd... men dom är ju underbara att hantera vid promenader genom skogen etc... odelade, tål allt och tar ingen plats, endast rullfästet som kunde fått varit bättre kvalisort samt hade dom gärna fått vara 5fot istället för 4 men... jaja, i övrigt bäst spö!

                  mvh/peter
                  https://www.facebook.com/OKspinners/

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  17 svar
                  3 195 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg harlequine  
                  Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                  40 svar
                  3 240 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TomHiddleston  
                  Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                  1 668 svar
                  361 515 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg HA-Lures  
                  Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                  52 svar
                  12 441 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TiSo
                  av TiSo
                   
                  Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                  714 svar
                  60 350 visningar
                  4 gillar
                  Senaste inlägg Robbe511  
                  Arbetar...
                  X