Japanese Surface Style - ytbeten på japanskt vis - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Japanese Surface Style - ytbeten på japanskt vis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    Där kan man få en idee om vad det handlar om och att det inte behöver vara specialgrejer utan grunden till det hela som jag förstår det som är vintagespön, rullar och surface drag och ibland egentillverkade surface drag. Eller har jag fel?
    Betena från Japan är ju ofta lite tyngd i så rent prestandamässigt behövs absolut inga märkvärdiga prylar.

    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    Nice kombo. Har letat efter colorit orangea men har inte lyckats hitta ett fint exemplar för en ok peng. Har en del kombos som ska testas i sommar. Sen har jag en del surface style beten som ska inhandlas.

    Ska bli roligt om se om denna tråd tar fart och lyckas inspirera våra fiskebröder att haka på.

    Äntligen får man användning för all vintage utrustning man har köpt på sig genom åren :-)
    Skeppade nyss iväg ett Colorit i orange, hade ute i en annons här på forumet.
    Finns ett Diplomat kvar som jag nu måste testa med någon halvrisig rulle bara för sakens skull innan det säljs.

    Rätt roligt hur fisket beskrivs här och annorstädes, särskilt för oss gamla i gamet.
    ABU-spön, någon Ambassadeur i rullfästet, "plugs" och/eller beten med propellrar och dylikt.
    Skrev innan att fisket inte stöts på här hemma särskilt ofta, hade fel, jag fick lite prylar av min morfar som jag fiskade med som barn under 80- och tidiga 90-talet:
    Glasfiberspön från ABU, äldre ABU-rullar (bland annat någon direktdriven) samt diverse gamla troligen amerikanska beten inte alls olika de japanerna använder.
    Tänk att man var så moderiktig redan då!
    Senast ändrad av JontaK; 2023-05-03, 22:32.

    Kommentera


    • #12
      Verkar som man får plocka fram ett av spöna man ärvde av farsgubben så man blir lika trendig som er andra ungdomar :⁠-⁠)

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
        Verkar som man får plocka fram ett av spöna man ärvde av farsgubben så man blir lika trendig som er andra ungdomar :⁠-⁠)
        Klart du ska :-)

        Kommentera


        • #14
          Otroligt skoj tråd!!! själv kör jag ofta denna kombon som synes på bilden i mitt fiske!

          en ABU 5500DA (direktdriven) +ett gammalt Moon massivglas (svårläst lapp kan man säga) som jag fått korta ~10cm i toppen då sambons morfar fiskat det benhårt i minst 50års tid innan han tacklade av och jag sen längre fram fick det spöet av tjejens mormor. Toppen innan översta öglan var knäckt/uppremsad i glasfibern en bit som jag helt enkelt var tvungen kapa av å korta då.

          Fick då även en del klassiska inkapslade rullar samt abus röda massivglas (som är finfint skick och även det fiskas en hel del med).
          Äger även ett till fint abu massivglas, men blått, som ligger i förvar hos Aki83.
          Sen finns en uppsjö annat i form av rörbyggt etc, men precis som nån annan i tråden redan var inne på så är dom, iaf i mitt tycke, inte lika sköna att fiska med som massivglasen är.

          Följt en hel del japaner som fiskar likt detta (bland annat utubkanalen som länkats tidigare här) samt är bekant med en japansk gubbe som bygger många såna surface/silly-beten (förstått på senare tid att han är typ "känd"???).
          Blev bekant med den gubben under tiden jag pluggade japanska samt var över en sväng till japan, var väl då man började följa sånt här fiske

          Däremot så fiskar jag själv ju typ aldrig/sällan ytbeten längre...
          Spöet och liknande massivglas används dock flitigt i mitt egna fiske som oftast består av antingen tjurigt surpimplande från båt eller dragrodd med olika beten, skedar osv, lite spinn blir det oxå men oftast båtpimpel eller dragrodd...
          https://www.facebook.com/OKspinners/

          Kommentera


          • #15
            använder mig annars oxå mycket av ismetespön i mitt fiske... gillar ju kort å mjukt glasfiber!!!

            Det är nog egentligen enda jag "ogillar" med Moon-spöet, att det är delat...

            Får se om man ramlar över nåt sånt skönt gammalt pistolgrepp som klämmer åt klingan? så kunde man kanske ta ett sånt och kombinera med klingan från nåt längre av mina glasfiber ismetespön???

            Nån med tips på var man kan köpa såna pistolgrepp numera? eller är tradera/loppisar det jag borde hålla ögonen på?

            mvh/peter
            https://www.facebook.com/OKspinners/

            Kommentera


            • #16
              Click image for larger version  Name:	DSC_0331.JPG Views:	0 Size:	1,34 MB ID:	2623319Click image for larger version  Name:	DSC_0332.JPG Views:	0 Size:	1,66 MB ID:	2623320
              Inspirerad av den här tråden letade jag ikväll upp ett gammalt spö jag ärvt av min far. Ett Abu 62 i massivt glasfiber avsett för kastvikter på 15-30g.
              Tänkt o para ihop den med en lämplig ambassadeur, det svåra blir bara att välja ut den rätta.
              först tänkte jag köra på en 5500 från -79 som blivit modifierad med diverse trim och moderniseringar, men kommer nog passa bättre med en tidsenlig från sent 60-tal

              Blir bara vintage beten med denna kombo, gamla ytbeten saknas dock. Men en gammal hi-lo med skeden i bakersta läget går precis i ytan vet jag av erfarenhet. Det går även att få till en skaplig walk the dog med rätt spö, men tveksamt om det går med denna svampiga auktion.

              Kommentera


              • #17
                Jag var ute och fiskade med min Surface Style-combo nu i veckan. Det var knappt en timme, men jag fick faktiskt en gädda på den timmen som hoppade upp ur vattnet för att ta min Heddon Magnum Torpedo. Otroligt rolig fight på äldre prylar. Jag uppskattade faktiskt känslan av att drilla och hela "stilen" bakom det hela. Definitivt något jag kommer göra oftare.

                Click image for larger version

Name:	IMG_9586.JPG
Views:	181
Size:	1 010,7 KB
ID:	2629272Click image for larger version

Name:	IMG_9583.JPG
Views:	176
Size:	638,1 KB
ID:	2629273

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                17 svar
                3 195 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg harlequine  
                Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                40 svar
                3 240 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                1 668 svar
                361 516 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg HA-Lures  
                Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                52 svar
                12 441 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TiSo
                av TiSo
                 
                Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                714 svar
                60 360 visningar
                4 gillar
                Senaste inlägg Robbe511  
                Arbetar...
                X