Jigg efter abborre... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigg efter abborre...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag säger: Svartvit Kopyto med röd mage, den vi kallar "Free Willy". Funkar alltid. Men alla Kopyto är bra, även Clonay (eller hur den stavas) funkar bra. Jag gillar, på borre, gärna färger som motorolja i kombination med gult eller vit och gärna med guld-flakes.

Ett extra tips kan vara en dag då det går trögt att ta fram de tyngre skallarna, kanske 20 gram, och tokspinna den längsbotten. Kan väcka de trögaste.

Kommentera

ja som attractor sa, den svartvita med röd mage är king,

köp på http://www.sportfiskebutiken.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
        Trams!
        Fast för vissa spelar det ingen roll vad dom fiskar med, det blir ändå fiasko....
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Golden Visa inlägg
          Nu tänker dom flesta "Läs forumet"... Men jag har faktiskt lagt ner en del tid på att läsa igenom trådar om just jiggfiske nu!

Tänkte utveckla mitt fiske efter abborre genom att lära mig jiggfiske! Älskar mete men det kan vara kul med variation ibland.

Nu till mina frågor:

1. Ge tips på 3-5 MÅSTE jiggar! Storlek och färg (antar att det lilla jag kan, gul / röd / limegrön är bra). Det jag hitta i forumet är att dom ska vara ca 6cm+ långa. Relax Kopyto och twintail var tydligen bra, men var hittar man dessa jiggar... Sökte i google och fann inte en enda bra träff... Fanns att beställa från USA i någon tråd... men det vet jag inte om jag vågar... Verkar komplicerat =)

2. Jigghuvud, tyngd + märke... Ge mig gärna en bra länk där det är lätt att beställa och vilka tyngder/märken som är bra.

Tekniken i jiggfiske fanns det bra trådar om... Köpte mig en Prologic Savage Jigg'n spin på mässan... Tyckte det va skönt att jigga med... Börjar dock tröttna på de få stormjiggar jag har... Enda jag kan få tag på i närheten.

Jättetacksam för svar!
          Hej Golden,

Det har redan kommit en del matnyttig information; här kommer lite till.

6cm är i mitt tycke på tok för små jiggar för att jigga abborre, om man nu inte är ute efter de riktigt små eller fiskar i ett vatten där det det inte finns så många större borrar.

Jag brukar använda 12cm för abborre och aldrig mindre än 9cm.

Här är det viktigaste när det gäller jiggfiske (enligt mig i alla fall):

1) Tekniken. Finns hur mycket matnyttigt som helst att läsa om jiggteknik. En bra artikel är modernt jiggfiske som kom i fiskefeber för något år sen.

2) Flätlina. Stum lina är ett måste.

3) Mjuka jiggar. En stel jigg fiskar inte bra.

4) Rätt spö. Finns många bra jiggspön nu. Dragon har några riktiga kanon spön.

5) Vassa krokar.
          ...
          ...
          ...
          10) Färg på jiggen.
          ...
          ...

Tekniken är det absolut viktigaste. 2-5 kan man diskutera vilket som är viktigast. Färgen har på det hela taget rätt liten betydelse.

Kommentera

Relaxjiggen revolutionerade min jiggvärld. Innan gjorde jag några försök med klent resultat och hade i princip skrotat tanken på att bända borre på jigg, trots alla lovord. Köpte ett par relaxar och efter ett pass där jag tappade räkningen på hur många borrar jag drog över halvkilot (samt ett x antal gäddor) är jag övertygad!
            Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
              Om de billigare jiggarna är ens favoriter är det ingen vits att beställa från utlandet för då måste man köpa enorma volymer för att det ska löna sig med frakt och allt, det håller jag med om. Är det däremot som så att man gillar lite dyrare jiggar, t.ex. Relax, så lönar det sig verkligen att köpa från utlandet då de kommer ner på samma priser som billighetsjiggarna här hemma.

10 kr för en jiggskalle håller jag med om är i saftigaste laget men då jag kalkylerar med chansen att även gös kan fatta smak för mina jiggar vill jag gärna ha vassa krokar då de är betydligt hårdare i käften än en abborre.
              Jag kör dessa gamakatsu jiggskallar, och dom krokar helt suveränt vill jag lova, maken till vass krok finns inte! jag kör dom med relax ripper kopyto, vilket har funkat väldigt bra.

Kommentera

Håller med SMaster i allt, förutom i att färgen skulle ha ringa betydelse. Vissa dagar kan rätt färg vara skillnaden mellan succé och fiasko.

Kommentera

I min värld finns det inget givet vid något fiske, och självklart inte vid jiggfisket heller. Det beror på vatten, årstid och alla andra förutsättningar.

Viktigast av allt är ju att fiska med grejer man tror på, men för den delen inte totalt snöa in på teknik och material.

Vid fiske på aktivt jagande fisk är det inte fel med riktigt stora jiggar och speedig infiskning. Vare sig det är shads eller annat. Vid kallt vatten och inaktiva borrar kan små jiggar och galet långsamt fiske vara det enda som fångar fisk.

Fördelen med jiggfiske är att tekniken är i princip densamma oavsett jiggtyp.

Relax, eller ännu hellre förlagan från Mann´s är bra men det finns massvis med jiggtyper som fiskar grymt bra när förutssättningarna är de rätta.
                  Maskar, curlys, twintails, shads och kräftimitationer bara för att nämna några.

En jiggtyp jag aldrig lämnar hemma är berkleys twingrubs med doftämne t.ex, och en färg som många glömmer är svart.
                  Skräddarsydda företagsaktiviteter och konferenser - www.eventguiden.com

Kommentera

Oj vad snälla ni är, nu kan jag 100 ggr mer än innan inlägget... Skall till affären och se vad dom har först, sedan blir det beställningar inför april via nätet! TACK, återkommer!

Kommentera

Ursprungligen postat av prylis Visa inlägg
                      Håller med SMaster i allt, förutom i att färgen skulle ha ringa betydelse. Vissa dagar kan rätt färg vara skillnaden mellan succé och fiasko.
                      Färgen är naturligtvis inte försumbar. Jag har mina favorit jiggar och favorit färger för olika tillfällen. Min poäng var mera att färgen är den mest överskattade av alla egenskaper. Det är den parameter som många lägger allt för stort värde på.

Samtidigt är det roligt att byta färg, och man håller fokus uppe de dagar det är trögt genom att byta till en "ny het färg" som man tror på.

En annan faktor som ofta underskattas är vikten på huvudet. Det är en våldsam skillnad i hastighet på jiggen i vattnet mellan ett 5 grams och ett 20 grams huvud. Vissa dagar ska betet gå fort andra långsamt.

Tumregeln är som vanligt att det är vatten temperatur beroende. Men är det blåsigt måste man ha ett lite tyngre huvud än vad man annars kanske skulle föredra. Konstant kontakt med betet är mycket viktigt vid jiggfiske.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 244 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B