Jigg efter abborre... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigg efter abborre...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jigg efter abborre...

Nu tänker dom flesta "Läs forumet"... Men jag har faktiskt lagt ner en del tid på att läsa igenom trådar om just jiggfiske nu!

Tänkte utveckla mitt fiske efter abborre genom att lära mig jiggfiske! Älskar mete men det kan vara kul med variation ibland.

Nu till mina frågor:

1. Ge tips på 3-5 MÅSTE jiggar! Storlek och färg (antar att det lilla jag kan, gul / röd / limegrön är bra). Det jag hitta i forumet är att dom ska vara ca 6cm+ långa. Relax Kopyto och twintail var tydligen bra, men var hittar man dessa jiggar... Sökte i google och fann inte en enda bra träff... Fanns att beställa från USA i någon tråd... men det vet jag inte om jag vågar... Verkar komplicerat =)

2. Jigghuvud, tyngd + märke... Ge mig gärna en bra länk där det är lätt att beställa och vilka tyngder/märken som är bra.

Tekniken i jiggfiske fanns det bra trådar om... Köpte mig en Prologic Savage Jigg'n spin på mässan... Tyckte det va skönt att jigga med... Börjar dock tröttna på de få stormjiggar jag har... Enda jag kan få tag på i närheten.

Jättetacksam för svar!

Ursprungligen postat av Golden Visa inlägg
    Nu tänker dom flesta "Läs forumet"... Men jag har faktiskt lagt ner en del tid på att läsa igenom trådar om just jiggfiske nu!

Tänkte utveckla mitt fiske efter abborre genom att lära mig jiggfiske! Älskar mete men det kan vara kul med variation ibland.

Nu till mina frågor:

1. Ge tips på 3-5 MÅSTE jiggar! Storlek och färg (antar att det lilla jag kan, gul / röd / limegrön är bra). Det jag hitta i forumet är att dom ska vara ca 6cm+ långa. Relax Kopyto och twintail var tydligen bra, men var hittar man dessa jiggar... Sökte i google och fann inte en enda bra träff... Fanns att beställa från USA i någon tråd... men det vet jag inte om jag vågar... Verkar komplicerat =)

2. Jigghuvud, tyngd + märke... Ge mig gärna en bra länk där det är lätt att beställa och vilka tyngder/märken som är bra.

Tekniken i jiggfiske fanns det bra trådar om... Köpte mig en Prologic Savage Jigg'n spin på mässan... Tyckte det va skönt att jigga med... Börjar dock tröttna på de få stormjiggar jag har... Enda jag kan få tag på i närheten.

Jättetacksam för svar!

Vet inte var "i närheten" är men abborr jiggar finns i varenda butik som säljer fiskeprylar, Du kommer långt med ett gäng röda skallar i 5,7 och 10gr sen dem färger och storlekar Du nämde men jag har haft bäst lycka med Curly tail, sen några små vobbler 3-7cm flyt och sjunk och några poppers (yt sprattlande beten) sen är Du färdig att jaga storborrar

Att beställa såna från USA är bokstavligt talat att gå över ån (läs oceanen) efter vatten!

Har Du ingen butik i närheten så kan Du beställa från någon butik vet att Berras har en färdig Jigglåda för ca 200 kr som är prisvärd (polaren köpte en sån och var nöjd) sen kan Du kompletera vartefter det tar slut.

Värt att tänka på är att vita jiggar brukar generera mera gäddhugg och kör Du utan ståltafs så brukar det sluta illa

Skitfiske på Dig

Kommentera

Relax Kopyto är mycket riktigt de jiggar som gäller, iaf enligt min uppfattning. De är otroligt mjuka och fina och håller mycket hög kvalitet. Beträffande inköp av dessa så kan jag låta meddela att jag fick idag hem min andra försändelse med jiggar från USA köpta via eBay och jag kan inte annat än rekommendera detta å det varmaste. Relaxjiggarna kostar i butik i Sverige ca 10 kr st. På eBay kan du ta hem 50 st för ca 100 kr inkl. frakt, dvs. en hel jävla massa billigare. Det tar knappt en vecka att få hem dem i brevlådan. Hur grymt som helst.

Angående huvuden så köpte jag ett gänga nya skallar häromdagen, Scandinavian Fishmania egna jiggskallar. De ser schyssta ut och har sylvassa Gamakatsukrokar så de kommer säkert funka bra. De är iofs rätt dyra (5 st 10g 2/0 för 50kr) men det kan det säkert vara värt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg

Att beställa såna från USA är bokstavligt talat att gå över ån (läs oceanen) efter vatten!
        Har du lust att utveckla det resonemanget?? Jiggar är ju löjligt dyra i Sverige jämfört med USA!

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
          Har du lust att utveckla det resonemanget?? Jiggar är ju löjligt dyra i Sverige jämfört med USA!
          Det beror nog på vilka fabrikat man köper och jag kör endast billiga jiggar och skallar på abborre vet inte ens vad det är för fabrikat men köper dem i lösvikt (som smågodis) i butiken och kostar inte mycket, lika med skallarna så jag har iaf inte sett något behov av att beställa från utlandet.

Det är ju fördelen med abborr fiske att det är billigt, för samma pris som 1 gäddwobbler får jag jiggar och skallar som räcker en hel säsong

Skulle aldrig komma på tanken att ge 10 kr för en jiggskalle för abborre och vad har Du för nytta av så extrema krokar på abborre som är så mjuk i käften och krokas med nästan vad skräp som helst??
          Några drag med diamantbryne på lågpriskrokarna och dem krokar tvärsäkert!

Köpte några dyrare jiggar en gång som rekomenderades (minns inte namnet) och dem höll precis lika kort tid som dem lågprisjiggar jag kör med och inte fick jag mera fisk på dem heller utan det blev bara dyrare och kändes fel att kassera dem när dem var skadade med tanke på priset, något jag aldrig funderar på med mina billiga

My 2 cent

Kommentera

Om de billigare jiggarna är ens favoriter är det ingen vits att beställa från utlandet för då måste man köpa enorma volymer för att det ska löna sig med frakt och allt, det håller jag med om. Är det däremot som så att man gillar lite dyrare jiggar, t.ex. Relax, så lönar det sig verkligen att köpa från utlandet då de kommer ner på samma priser som billighetsjiggarna här hemma.

10 kr för en jiggskalle håller jag med om är i saftigaste laget men då jag kalkylerar med chansen att även gös kan fatta smak för mina jiggar vill jag gärna ha vassa krokar då de är betydligt hårdare i käften än en abborre.

Kommentera

Om de billigare jiggarna är ens favoriter är det ingen vits att beställa från utlandet för då måste man köpa enorma volymer för att det ska löna sig med frakt och allt, det håller jag med om. Är det däremot som så att man gillar lite dyrare jiggar, t.ex. Relax, så lönar det sig verkligen att köpa från utlandet då de kommer ner på samma priser som billighetsjiggarna här hemma.

10 kr för en jiggskalle håller jag med om är i saftigaste laget men då jag kalkylerar med chansen att även gös kan fatta smak för mina jiggar vill jag gärna ha vassa krokar då de är betydligt hårdare i käften än en abborre.
              Jo Gös och Gädda är mera hårdkrokade men vi plockar skapliga mängder med sånt (framförallt Gädda) med våra lågpriskrokar som vässats lite med brynet, det stora problemet med dem fiskarna är ju tänderna då vi kör utan ståltafs så avbitna linor utgör en större orsak till tappade Gäddor och Gösar än dålig krokningsförmåga.

Nu drar jag till kusten och lägger i båten och hopperligen hinner jag ut och fiska lite med

Skitfiske på Er alla och trevlig helg

Kommentera

Relax Kopyto är mycket riktigt de jiggar som gäller, iaf enligt min uppfattning. De är otroligt mjuka och fina och håller mycket hög kvalitet. Beträffande inköp av dessa så kan jag låta meddela att jag fick idag hem min andra försändelse med jiggar från USA köpta via eBay och jag kan inte annat än rekommendera detta å det varmaste. Relaxjiggarna kostar i butik i Sverige ca 10 kr st. På eBay kan du ta hem 50 st för ca 100 kr inkl. frakt, dvs. en hel jävla massa billigare. Det tar knappt en vecka att få hem dem i brevlådan. Hur grymt som helst.

Angående huvuden så köpte jag ett gänga nya skallar häromdagen, Scandinavian Fishmania egna jiggskallar. De ser schyssta ut och har sylvassa Gamakatsukrokar så de kommer säkert funka bra. De är iofs rätt dyra (5 st 10g 2/0 för 50kr) men det kan det säkert vara värt.
                Tillägger att helsvarta curlytail i vissa vatten kan vara undermedlet vid borrejiggning.
                Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
                  Tillägger att helsvarta curlytail i vissa vatten kan vara undermedlet vid borrejiggning.
                  Trams!

Kommentera

jag kör mest med action plastic long shad varierande färger. dyra i sverige o billiga i usa. men funkar hur bra som helst. vikt på huvet beror lite på hur ljupt det e.
                    -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 210 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B