Nybörjare på multirulle behöver råd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare på multirulle behöver råd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

mekaniska bromsen "muttern"

hur är det nu man skall ställa in den mekaniska bromsen enligt abu ?

har för mig att man ska svinga spöt..och när draget åker ned ett antal dm så är den rätt inställd ???

någon som kan förklara hur man gör för att ställa in på bästa och snabbaste sätt

Kommentera

haspel upp till 30-40 gram sen spinn däröver låter enklast tycker jag

Kommentera

Den mekaninska bromsen ska ställas in så att draget du använder inte glider ner av sig själv när du har spöt rätt ut,och när du sedan "tippar" till med spöt ska det glida ned en bit 15cm för att sedan stanna av sig själv.

I början när du lär dig kasta med multi kan du ställa den rätt bra mkt hårdare än så,även när det blåser motvind.

Och när man lärt sig kasta så kan man minska på bromsen ännu mer.
        Har ett par rullar där dom alltid är ställda på absolut noll,och ngr stycken som man inte skulle kunna använda om dom ställdes på noll.
        Cad:Tummen ska alltid vara på spolen.
        Kastlängderna ska inte vara kortare än med haspel,vid rätt förhållande så kastar jag längre med multi än vad jag gör med haspel.

Kommentera

Börja inte mixtra för mycket med rullen, det är större chans att du försämrar allt än att du förbättrar det. Det största misstaget som haspelfiskare som precis gått över till multi brukar göra är att dom försöker snärta iväg dragen som man kan göra med en haspelrulle, då får man trassel direkt. Ladda istället kastet fint och jämt och svinga sedan med mjuk rörelse och reglera spolens varv med tummen istället för med bromsen.

När jag lärde mig kasta med min första multi (rocket 5600) så kastade jag med bomber 16a:s o zalts, då försökte jag kasta lite kortare och kontrollerade kast och gick sedan upp mer och mer i kastlängd, tränar du bara lungt och sansat så kommer du kunna kasta som en kung efter en vecka

Kommentera

scanvrak: kanske är därför jag kastar lite kortare med multi..ska testa att släppa mer på bromsen o inte fega mer...o alltid hålla tummen!
            "Ah..det är bara skönt att vara ute och njuta av naturen.."

Ok om jag länkar min blogg till din? Skicka pm!
            Länka till min är helt ok.

Kommentera

Originally posted by MastaPike
              Börja inte mixtra för mycket med rullen, det är större chans att du försämrar allt än att du förbättrar det. Det största misstaget som haspelfiskare som precis gått över till multi brukar göra är att dom försöker snärta iväg dragen som man kan göra med en haspelrulle, då får man trassel direkt. Ladda istället kastet fint och jämt och svinga sedan med mjuk rörelse och reglera spolens varv med tummen istället för med bromsen.

När jag lärde mig kasta med min första multi (rocket 5600) så kastade jag med bomber 16a:s o zalts, då försökte jag kasta lite kortare och kontrollerade kast och gick sedan upp mer och mer i kastlängd, tränar du bara lungt och sansat så kommer du kunna kasta som en kung efter en vecka
              Tack för all uppmuntran, du har definitivt rätt MastaPike, jag vill gärna snärta iväg kastet för att nå längre, med katastrofala följder.
              Jag vill kunna fiska hjälpligt ner till 15g i allafall men min floating rapala favorit lär man väl kunna glömma så man kan väl inte göra sig av med haspel helt och hållet antar jag.

En annan fråga, använder ni även multirullen vid kastmete?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Bongoloid, 2007-05-31, 20:16
              51 svar
              6 315 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg MathiasJK  
              Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08