Zam den mest underskattade gäddwobblern? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Zam den mest underskattade gäddwobblern?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har börjat att vid dragrodd ha en stor Zalt och en stor Zam Z ute... det är säkert 5-6 fler hugg på Zam äm på Zalt'en... Tilläggas bör att det är "nya" Zalten. Jag har några stora av den äldre typen på ingående. Skall bli spännande att prova!
    Det man inte minns har aldrig hänt !

Kommentera

kanske får ta tillbaka det jag sa om zalt, drog pers bästa på gädda i helgen med en zalt wobbler 7.8 kg

Kommentera

Zam

Jag gillar både Zam och Zalt men har fått mycket mer på Zam och då framförallt gös och då ofta som slumpfisk vid gäddtrolling, är det någon annan som brukar få gös på Zam har börjat köra med den ivid gös fisket efter alla slumpfångster den ger bra.

Kommentera

Zam är en bra wobbler med lockande gång. Min erfarenhet (trolling) är att den fångar bra på både gös och gädda (>5 kgs gös och >10 kgs gädda). Har bara kört denna säsong, men det finns massvis med kritik mot Zamen.

Som flera påpekat här är den av urusel kvalité, den tar in vatten och blir därav sjunkande ganska omgående. Själv har jag fått borra upp, torkat ur, och limmat (epoxy) alla mina Zam wobblers. Nu fungerar de smärtfritt och tar inte in vatten. Men man kan räkna med att man får dessa problem när man köper en Zam. Så den som inte vill "pyssla" med wobblern bör inte köpa den.

Tycker Zamen, med dess gång, fungerar bäst i kallare vatten. Bra höst/vårbete.

Har bara kört med Zam 22 cm (den största)

Kommentera

Har faktiskt svårt att ta mig till detta om att Zamen är av dålig kvalité. Själv har jag 5 st och har aldrig haft några problem. Kan det vara så att de som tycker att den har dålig kvalitè fiskar extremt mycket med ett och samma ex?

Kommentera

Har 7 st ZAM F (flytande) och 2 st Zam S (sjunkande) och samtliga F tar in vatten. Har köpt dem i olika butiker och de ser även olika ut (olika produktionsskeden). Men ändå har de misslyckats med att få den helt vattentät.

Är man inte beroende av att wobblern flyter så spelar det inte så stor roll, gången påverkas inte så radikalt (tror nästan det är en fördel med vattenfyllt wobbler i kallare vatten då den får något mindre hetsig gång...om man nu kan kalla det för hetsig i första läget...)

Kommentera

Min zam gick sönder väldigt snabbt, han kasta några kast själv med den, sen gjorde jag det förödande misstaget att låna ut den till farsan, sekunden senare hör man hur den landar på en sten, upp kommer sen en zam utan sked!

Men det kan man ju inte skylla zalt för

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                4 244 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B