Gäddfiske i blekinge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske i blekinge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Brownie Visa inlägg
    Men du hade en ganska kaxig attityd från början. Jag tror det
    var så du drog på dig luftvärnet.
    Till mig sa du att jag var "lost" och använde smileys som antyder
    att det skulle vara något fel på min skalle. Det är personangrepp
    och tolereras varken på arbetsplatser eller i någon forum.
    Borde inte göras det i vilket fall.

Och att färger skulle bero på slumpen har jag aldrig skrivit.
    Kanske är det du som skulle börja läsa istället?

Hoppas du inte tog det alltför hårt! =oj

Men
    Senast ändrad av FiskeFreakOscar; 2007-12-08, 18:14.

Kommentera

Det är blekingegäddor som är frågan. Och efter mina år av blekingefiske så kan JAG i allafall konstatera att ibland är färgen helt avgörande. Vissa färger är helt överlägsna än andra. Så är det bara. Men samtidigt så råder det ju stor oenighet om vilker färg eller färgkombination som är bäst. Så då kanske det inte spelar nån roll vilken färg man har utan att det gäller bara att tro på betet och färgen. Man kan älta detta fram och tillbaka men jag kör med mina färger och får gädda, så är jag ju inte helt fel ute i mina färgval.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inlägg
        Det viktiga är att betet syns. Vi har ingen aning om hur en färg ter sig för gäddan. Inte ens bland oss människor är en färg samma sak. Men att vi själva skapar myter som inte håller vetenskapligt är ju ett som är helt säkert. Låt oss ta myten om att ett gäddfärgat bete på våren skall locka fram agressiva hugg från gäddan i tron att det är en konkurrent mm. Det skulle alltså betyda att en gädda har en bild av sig själv, vilket den givetvis inte har. Det har endast vissa primater, Delfiner, samt Elefanter. När du håller upp din bebis på ett år framför spegeln och den vinkar förstår inte ens våra barn att det är dem själva, det kommer vid ca 2 års ålder. Att den känner igen sin artfrände är genom ljud och lukt samt rörelsemönster, finns att lyssna på gäddor som leker. Sedan finns förvisso många fiskar som komminucerar med färger exempelvis många ciklider.

Ta en annan sak som stider mot många vedertagna teorier, fiskar föds inte helt sällan med pigmentfel. Exempelvis för ett antal fiskar är avsaknad av vissa piggment, som inte helt sällan ger dem en röd/orange färg. Hur många sådana lever till vuxen ålder? Att gäddan skulle föredra ett naturligt färgat bete finns inga belägg alls på. Dessutom såg ni nämnde tånglake, finns få fiskar som visar upp sådan skillnad i färger mellan individer. Inte fan stannar gäddan upp och funderar om den där med lite för orange mage verkligen är en tånglake, den kanske tror det är en tejstefisk. Samma sak med siluetter, när syns ett mörkt bete som bäst??? Jo i klara vatten, med vid laxtrolling skall det va ljusa beten. Men när det är gäddfiska mörka beten.

En annan sak inte fan är våra Jerkbaits på något sätt lika en skadad fisk, de är grymt överdrivna i rörelserna. Eller en spinnare vad fan är det???
        Men huvudsaken är att de drar fisk.

Vi ger allt för ofta våra byten mänskliga värderingar och tror de ser saker med liknande ögon som våra. De har ingen aning om att de är gäddor mm.

Det allra viktigaste är att vi tror på det vi gör, och att betet attraherar fisk.
        Riktigt hur och varför kanske vi aldrig får svar på, det är liksom bara fiska på.
        Allt har sin tid och beten kommer och går även om vissa består.

Men det är kul med olika färger och närdet går trögt en dag och man byter ex antal beten och sen smäller det på första kastet med något nytt. Sedan får man flera till på en gång och ger betet all cred. Kanske var det djupet som avgjorde, kanske så syntes faktiskt den färgen bättre i muddy-water mm. Eller så var det så att man kom in i en huggperiod. Eller att man hittade ett litet område med flera fiskar mm. Det finns alltid flera alternativa förklaringar.

Det finns personer som väldigt ofta får stor fisk, det beror säkerligen på att de är s.k fishfinders, de har helt enkelt näsa och kunskap att locka upp stor fisk. 30 år innan kanske det var någon annan som firade triumfer på samma ställen med Atom och en Reflexspinnare.

Betet är jävligt kul och alla skickliga tillverkare av tex Jerkbaits gör det ännu roligare att fiska och samla på dem. Men att man skulle få mer fisk vete fan.

Tror på det ni gör så spelar färgen mindre roll.

mvh

Gös Jonas
        Mycket bra skrivet !!

MVH Bjurulf

Kommentera

Helt underbart skrivet!!! Jag älskar det!

Kommentera

Torhamn

Ursprungligen postat av fox_fisher Visa inlägg
            fler tips önskas!!!!! platser m.m
            Vågar påstå att Torhamns skärgård mellan Karlskrona och Torhamns udde
            är ett av de finaste gäddvattnen i världen.
            ps grönt e en mycket bra färg året runt tillsammans med papegojan
            röd eller orange buk som glimrar till när du jerkar e helt kanon.
            skitfiske hälsn wolfman
            Hellre en tappad fisk än en dag på land
            mvh wolfie

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inlägg
              Det viktiga är att betet syns. Vi har ingen aning om hur en färg ter sig för gäddan. Inte ens bland oss människor är en färg samma sak. Men att vi själva skapar myter som inte håller vetenskapligt är ju ett som är helt säkert. Låt oss ta myten om att ett gäddfärgat bete på våren skall locka fram agressiva hugg från gäddan i tron att det är en konkurrent mm. Det skulle alltså betyda att en gädda har en bild av sig själv, vilket den givetvis inte har. Det har endast vissa primater, Delfiner, samt Elefanter. När du håller upp din bebis på ett år framför spegeln och den vinkar förstår inte ens våra barn att det är dem själva, det kommer vid ca 2 års ålder. Att den känner igen sin artfrände är genom ljud och lukt samt rörelsemönster, finns att lyssna på gäddor som leker. Sedan finns förvisso många fiskar som komminucerar med färger exempelvis många ciklider.

Ta en annan sak som stider mot många vedertagna teorier, fiskar föds inte helt sällan med pigmentfel. Exempelvis för ett antal fiskar är avsaknad av vissa piggment, som inte helt sällan ger dem en röd/orange färg. Hur många sådana lever till vuxen ålder? Att gäddan skulle föredra ett naturligt färgat bete finns inga belägg alls på. Dessutom såg ni nämnde tånglake, finns få fiskar som visar upp sådan skillnad i färger mellan individer. Inte fan stannar gäddan upp och funderar om den där med lite för orange mage verkligen är en tånglake, den kanske tror det är en tejstefisk. Samma sak med siluetter, när syns ett mörkt bete som bäst??? Jo i klara vatten, med vid laxtrolling skall det va ljusa beten. Men när det är gäddfiska mörka beten.

En annan sak inte fan är våra Jerkbaits på något sätt lika en skadad fisk, de är grymt överdrivna i rörelserna. Eller en spinnare vad fan är det???
              Men huvudsaken är att de drar fisk.

Vi ger allt för ofta våra byten mänskliga värderingar och tror de ser saker med liknande ögon som våra. De har ingen aning om att de är gäddor mm.

Det allra viktigaste är att vi tror på det vi gör, och att betet attraherar fisk.
              Riktigt hur och varför kanske vi aldrig får svar på, det är liksom bara fiska på.
              Allt har sin tid och beten kommer och går även om vissa består.

Men det är kul med olika färger och närdet går trögt en dag och man byter ex antal beten och sen smäller det på första kastet med något nytt. Sedan får man flera till på en gång och ger betet all cred. Kanske var det djupet som avgjorde, kanske så syntes faktiskt den färgen bättre i muddy-water mm. Eller så var det så att man kom in i en huggperiod. Eller att man hittade ett litet område med flera fiskar mm. Det finns alltid flera alternativa förklaringar.

Det finns personer som väldigt ofta får stor fisk, det beror säkerligen på att de är s.k fishfinders, de har helt enkelt näsa och kunskap att locka upp stor fisk. 30 år innan kanske det var någon annan som firade triumfer på samma ställen med Atom och en Reflexspinnare.

Betet är jävligt kul och alla skickliga tillverkare av tex Jerkbaits gör det ännu roligare att fiska och samla på dem. Men att man skulle få mer fisk vete fan.

Tror på det ni gör så spelar färgen mindre roll.

mvh

Gös Jonas

jonas! jag bjuder på en bira nästa gång! fan vad jag gillar att läsa dina inlägg...
              achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
              \m/

Kommentera

Glöm inte ljuset i sammanhanget, vet att det kanske är drygt att påpeka!
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Kunde inte skrivit det bättre själv. Gös-Jonas den gode. Är ju lite filosof och tänkare.
                  Det är ju vad fisket handlar om i grunden.
                  Tänket är ju det viktigaste.
                  Var kan dom stora firrarna hålla hus. Rätt bete för tiden, på morron, middag och kväll.
                  Curt Linde, Arne Broman och alla dom stora hade ett skönt tänk när det gällde fiske.
                  Gös-Jonas är inne på den nivån helt klart. MVH Gunnar J.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ Visa inlägg
                    jonas! jag bjuder på en bira nästa gång! fan vad jag gillar att läsa dina inlägg...
                    G-J, du har en bira till att inkassera i Kalmar... Bra skrivet!
                    mer minor i trålarna

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bongoloid, 2007-05-31, 20:16
                    51 svar
                    6 367 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK