Jag vet inget fiske där färgen inte spelar någon roll alls. Färgen på gäddbeten spelar oerhört stor roll ibland enligt mig. Har ingen erfarenhet av just blekinge, men hur många ggr har man inte fiskat av en vik o inte haft ett hugg, för att sedan efter ett färgbyte smälla på ett par stycken direkt. Jag tror 100% på att det generellt stämmer med naturliga och lite diskreta färger fiskar bra i klart vatten och skrikiga som låter mkt fiskar bra i grumliga sjöar. Det finns ju undantag ibland, men helt klart, färg spelar roll.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddfiske i blekinge
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av kalleh Visa inläggNär du blivit lite äldre och skaffat dig egen erfarenhet så kommer du kanske att inse att det som är avgörande för resultatet beror på vem som håller i spöt, inte färgen på betet som sitter i änden på linan.
Självklar påverkar fiskaren resultatet mest, men inte bara! De enda jag sagt är att färg mm spelar roll, aldrig att hela resultatet hänger på själva färgvalet.
Du borde nog börja läsa...Senast ändrad av FiskeFreakOscar; 2007-12-04, 17:29.
Kommentera
-
Sluta med den allmänt dryga attityden FiskeFreakOscar och alla andra dryga personer som skriver här.
Visst har färgen betydelse och det tror jag alla är överens om! Men jag tror absolut det är så sjukligt uppförstorat att det just är en speciell färg som funkar. Tror du på allvar det har den minsta betydelse om du fiskar med nya eller gammla tånglake färgade bustern eller om du fiskar med ett brunt drag som har svarta ränder eller ett brunt drag som har bruna ränder? Sen kan det självklart skilja om man kör med ett fluorgult drag eller ett mörktdrag och jag tror nog att alla är överens om det. Det har betydligt större betydelse hur du tar hem betet... tror jag.
Jag tror alla har sina favorit färger i olika vatten så du lär nog höra olika beroende på vem du frågar. Men testa buster shallow i tånglakefärgen eller någon annan mörkare färg så lär du inte bomma iallfall. Själv skulle jag aldrig få för mig att åka dit utan en attitudeshad men det är kanske bara jag.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av christian Visa inläggVisst har färgen betydelse och det tror jag alla är överens om! Men jag tror absolut det är så sjukligt uppförstorat att det just är en speciell färg som funkar. Tror du på allvar det har den minsta betydelse om du fiskar med nya eller gammla tånglake färgade bustern eller om du fiskar med ett brunt drag som har svarta ränder eller ett brunt drag som har bruna ränder? Sen kan det självklart skilja om man kör med ett fluorgult drag eller ett mörktdrag och jag tror nog att alla är överens om det. Det har betydligt större betydelse hur du tar hem betet... tror jag.Att det är sjukligt uppförstora o.s.v får du gärna tro, men hur många storgäddor har du tagit, hur många timmar har du lagt i jakten på dom gröna o.s.v.
Vore kul att få redan på det med tanke på ditt utspel...sigpic
Kommentera
-
Humm... Mja.. Jag vill nog påstå att det finna många ingångsvärden vad gäller bra gäddfiske! Färgen är självklart ett av dem men det är också följande:
Ljus, vind, tid på dygnet, årstid, vatten temp, sikt, djup, strömmar, storlek på bete, FÄRG, form på betet, betets gång, tillgång till övrig betesfisk osv....
Frågan är då, spelar verkligen färgen någon roll och i så fall hur stor roll? Jag har absolut inget svar men jag tror att en BRA fiskare vet hur ovanstående parametrar ska kombineras!
Min åsikt är att färgen spelar roll sen i vilken grad den spelar roll har jag inte en blekaste aning om! MEN FÖR !"¤¤%&?¤%&& man har väll inte med sig beten av en modell eller färg!
Bara att testa sig fram!
Skitfiske på er!Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av christian Visa inläggVisst har färgen betydelse och det tror jag alla är överens om!
Själv tror jag att färgen spelar roll eller mest av allt att man tror på färgen/betet själv...Keep talking about me, You are just making me famous..
MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
www.Sk-fiskpinnen.com
Kommentera
-
Det viktiga är att betet syns. Vi har ingen aning om hur en färg ter sig för gäddan. Inte ens bland oss människor är en färg samma sak. Men att vi själva skapar myter som inte håller vetenskapligt är ju ett som är helt säkert. Låt oss ta myten om att ett gäddfärgat bete på våren skall locka fram agressiva hugg från gäddan i tron att det är en konkurrent mm. Det skulle alltså betyda att en gädda har en bild av sig själv, vilket den givetvis inte har. Det har endast vissa primater, Delfiner, samt Elefanter. När du håller upp din bebis på ett år framför spegeln och den vinkar förstår inte ens våra barn att det är dem själva, det kommer vid ca 2 års ålder. Att den känner igen sin artfrände är genom ljud och lukt samt rörelsemönster, finns att lyssna på gäddor som leker. Sedan finns förvisso många fiskar som komminucerar med färger exempelvis många ciklider.
Ta en annan sak som stider mot många vedertagna teorier, fiskar föds inte helt sällan med pigmentfel. Exempelvis för ett antal fiskar är avsaknad av vissa piggment, som inte helt sällan ger dem en röd/orange färg. Hur många sådana lever till vuxen ålder? Att gäddan skulle föredra ett naturligt färgat bete finns inga belägg alls på. Dessutom såg ni nämnde tånglake, finns få fiskar som visar upp sådan skillnad i färger mellan individer. Inte fan stannar gäddan upp och funderar om den där med lite för orange mage verkligen är en tånglake, den kanske tror det är en tejstefisk. Samma sak med siluetter, när syns ett mörkt bete som bäst??? Jo i klara vatten, med vid laxtrolling skall det va ljusa beten. Men när det är gäddfiska mörka beten.
En annan sak inte fan är våra Jerkbaits på något sätt lika en skadad fisk, de är grymt överdrivna i rörelserna. Eller en spinnare vad fan är det???
Men huvudsaken är att de drar fisk.
Vi ger allt för ofta våra byten mänskliga värderingar och tror de ser saker med liknande ögon som våra. De har ingen aning om att de är gäddor mm.
Det allra viktigaste är att vi tror på det vi gör, och att betet attraherar fisk.
Riktigt hur och varför kanske vi aldrig får svar på, det är liksom bara fiska på.
Allt har sin tid och beten kommer och går även om vissa består.
Men det är kul med olika färger och närdet går trögt en dag och man byter ex antal beten och sen smäller det på första kastet med något nytt. Sedan får man flera till på en gång och ger betet all cred. Kanske var det djupet som avgjorde, kanske så syntes faktiskt den färgen bättre i muddy-water mm. Eller så var det så att man kom in i en huggperiod. Eller att man hittade ett litet område med flera fiskar mm. Det finns alltid flera alternativa förklaringar.
Det finns personer som väldigt ofta får stor fisk, det beror säkerligen på att de är s.k fishfinders, de har helt enkelt näsa och kunskap att locka upp stor fisk. 30 år innan kanske det var någon annan som firade triumfer på samma ställen med Atom och en Reflexspinnare.
Betet är jävligt kul och alla skickliga tillverkare av tex Jerkbaits gör det ännu roligare att fiska och samla på dem. Men att man skulle få mer fisk vete fan.
Tror på det ni gör så spelar färgen mindre roll.
mvh
Gös Jonas
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jimmiee Visa inläggDe tror inte jag !
Själv tror jag att färgen spelar roll eller mest av allt att man tror på färgen/betet själv...
Edit: Eller så tror du att inte alla är överens om det. Vore bra om man läste igenom ett inlägg mer än två gånger. Cheers.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av christian Visa inläggÄr det bara jag som tolkar att innebörden av att färgen spelar roll och att färgen har betydelse på samma sätt?
Edit: Eller så tror du att inte alla är överens om det. Vore bra om man läste igenom ett inlägg mer än två gånger. Cheers.Keep talking about me, You are just making me famous..
MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
www.Sk-fiskpinnen.com
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inläggOkej, så vi påstår alltså att ett helvitt bete kommer att fiska lika bra som ett med lite siluett(svart/blå rygg t.ex.) när det kommer till ett pelagiskt fiske?
Tänk dessutom på att färgåtergivningen påverkas av vattendjupet, under 3 m
(inget rött ljus)blir ett vitt bete blågrönt går det djupare ändå blir det blått. (inget grönt ljus) Det blåa ljuset når längst ner.Ett rött bete som går på 4 m blir svart.kalleh
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-04-23, 19:56 -
-
Svar till Håller Ambassadeur 2500c för jerk <100g?av SwangstaGammal tråd men jag har gjort något liknande (tror jag) i försöket att göra om min 2500C till en havsöringsrulle....5 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-03-23, 16:06 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
4 268 visningar
1 gilla