Får man mer/större fisk med jerkbait???? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Får man mer/större fisk med jerkbait????

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tror det beror mycket vem som håller i spöt.... i höstas sög jerk för mig. Det jag fick fisk på var jigg och tail drag. Nån tappad på jerk. men inget går upp emot ett skönt hugg på jerk grejer. SMACK!

Blir flugfiske efter gädda nu till våren. Äkta. Tror det kan vara snudd på effektivare också.
    Senast ändrad av karki; 2008-02-07, 13:58.
    http://www.silverbums.com

Kommentera

Vid flera tillfällen har jag varit med om att en större gädda helt bojkottat allt som presenterats i spinnväg, men högg så fort ett stort jerkbait kom i närheten. Jag tror på att man får mer grov gädda på jerkbait.
      Min hemsida för Nettel-Laken!
      http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
      http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
        Jerkbait ger alltid mer och större fisk och ju mer och dyrare beten, spön och rullar Du köper, ju större fisk fångar Du..
        Hjälper det att ha dyr båt också?

Kommentera

Jag tror inte jerkfiske är bättre än wobbler/jigg fiske. Allt handlar mer om vilken teknik man har för respektive bete och att man fiskar på rätt ställen vid rätt tidpunkt på året.

Kommentera

Ursprungligen postat av DOR-ERIK Visa inlägg
            Efter att ha sett filmer som fiskefeber så får man ju uppfattningen att jerkbait skall ge napp på alla kast. Självklart är så inte fallet, men har ni märkt att jerkbait skulle ge mer eller större fisk? Är det inte någon här som har tävlat mot sin polare, som kör med vanligt spö och vanliga drag? Är bara sugen på att höra om det är så mycket bättre egentligen.
            Hej Dor-Erik; Tidningen heter Fiske-Feber och filmen heter GÄDDFEBER. I denna gäddfilm medverkade två av Sveriges i särklass skickligaste gäddfiskare Torbjörn "Buster" Jensen och Stefan "Trumman" Trumstedt. Efter den här filmen sägs det att Buster tvingades byta efternamn! Det stora antalet fångade gäddor över 10 kilos vikt i bl.a. Maraviken beror inte bara på skickliga fiskare och ett suveränt gäddbete vid namn Buster Jerk. Vattenområdet, Eriksberg utanför Karlshamn kan i dagsläget tveklöst räknas till ett av världens i särklass bästa storgäddvatten. Här har flera gäddor över 20 kilos vikt landats genom åren!
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand

Ps. Köp filmen GÄDDFEBER och upplev ditt livs gäddfiske! Ds.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Ps. Köp filmen GÄDDFEBER och upplev ditt livs gäddfiske! Ds.
              Snarare Busters och trummans livs gäddfiske kanske

Kommentera

Ursprungligen postat av Brownie Visa inlägg
                Hjälper det att ha dyr båt också?
                Absolut, samt att köra upp mest bensin..
                Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ifall jag går rakt och prydligt i jämn fart ser jag inte speciellt intressant ut om jag i övrigt saknar allmänt iögonfallande detaljer. Skulle jag komma vinglande så gatans bredd knappt räcker till kommer jag snart att uppmärksammas. Den som söker något att överfalla triggas direkt eftersom mitt egendomliga beteende ger ett intryck av försvarslöshet.

Det är samma för gäddorna. De står ungefär på busets nivå reflexmässigt. Vevar jag hem en intetsägande målad wobbler i stabil takt så riskerar den inte att bli uppmärksammad så hög grad att den genast triggar hugginstinkten. En jerk som fladdrar hit och dit och inte tycks kunna ta mer rätt på sig än en stupfull människa upptäcks lätt och triggar ögonblickligen gäddornas lust till attack.

Jerkbeten tvingar fiskaren att jobba hem betena. Spinnfiskaren har beten med egenrörelse. Skulle spinnfiskaren trixa lite mer med sina skulle även den få fisk. Det är min förklaring till att jerkfiskare umöjligen får fler och kanske större fiskar än dem som slövevar hem sina beten fantasilöst.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                    Männen föder flest barn om man räknar bort kvinnorna.
                    hmm nej! det är inte samma sak...
                    På jakt efter 15+

Kommentera

Min erfarenhet är att man inte får fler, snarare tvärt om men genomsnittsvikten har varit enn aning större på jerk...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 218 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B