Popper i Mälaren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Popper i Mälaren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Popper i Mälaren?

Tänkte införskaffa några popper till Gäddfiske i Mälaren, det är ju rätt grumligt men det ska väl inte spela någon roll vid popperfiske tycker jag, jag tänkte då mest på färgen men undrar ändå om det finns någon som kan tipsa om vilka färger man bör använda?

Papegoj färgad?

Storlek, så stor som möjligt?

Hej så länge..

Vid popperfiske så är ju ljudet man producerar viktigt! Sen vad gäller färger s brukar jag tänka att man ska försöka skapa skarpa kontraster då det är grumligt!

Den bästa kontrasten blir av Svart! Om jag hade köpt tre nya och inte haft någon tidigare hade jag köpt följande:

-Svart (mörk)
    -Abborre, eller annan fiskliknande färg typ mört
    -Skrikig färg typ .röd, gul (papegoj)
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Har kört rätt mkt popper och ytg jerkfiske i Mälaren och då har Färger som Firetiger helt utklassat andra färgvarianter. Det var dock i östra mälaren, våsfjärdens grumliga vatten kanske funkar annorlunda....

Kommentera

jag tycker att jag har testat de flesta färger när det gäller popperfiske i mälaren. om du frågar mig så spelar inte kontrasten in allt för mycket eftersom du fortfarande fiskar på hyffsat grunt vatten. drog en gädda på 8kg förra helgen på min rödvita popper där siktdjupet var på högst 15cm. inte en chans att kontraster spelade in där. när vattnet är grumligt spelar ljudet som popperna framkallar störst roll. min favorit är den klassiska rödvita färgen samt en firetiger. gäddan lokalicerar då först på ljudet och för att sedan se den starka färgen. det går inte att misslyckas!! lycka till

Kommentera

Har inte märkt några större skillnader när det gäller färgvalet utan jag tycker mer det handlar om val av modell. Var ute i går och var med om mitt fram till nu brutalaste hugg på popper. Fiskade över ett grund i Mälaren utanför Färingsö. Först två gäddor på ca 2-3 kg och sedan kom monsterhugget då en 5 kilos kom underifrån och tog poppern samtidigt som han hoppade ca 1m över ytan. Lätt utrustning gjorde det ännu roligare. Använder företrädesvis tvådelade poppers.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          23 svar
          4 279 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B