Beteslås - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beteslås

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Beteslås

Såg en gammal artikel hemma från FF om jerktafsar och dess påverkan på olika beten.
    Var en bild på några beteslås som såg riktigt schyssta ut, var inte den gamla vanliga haken utan mer som typ Korda kwik-links (typ klämma ihop övre delen så öppnar sig nedre...)
    Är det någon som kan lista ut var det kan ha varit för några efter min eminenta förklaring? Kanske Mr Lundqvist him self?

//Christoffer

Knycker tråden lite Christoffer. Jag kan inte hjälpa dig ang artikeln men jag gissar att du liksom många har problem ed beteslås som öppnar sig osv. Jag tappade en 6-7 kg´s igår vid relingen som simmade iväg med favorit jerken sittandes i käften pga. beteslås som öppnat sig under drillningen (jerken satt m en krok ytterst i underkäken så jag hoppas att den kan göra sig av den).

Det skulle vara kul att höra om vilka typer av beteslås som ni andra använder. Tips på beteslåsmodeller som fungerar?
    Edvins Pappa

Kommentera

Hej!

Jag måste hålla med om att beteslåsen väldigt sällan är så starka som det sägs. Crosslock säger alla är omöjliga att öppna under jerkning. Dock har det hänt mej flera ggr. Nu mera kör jag med dessa beteslås. http://shop.lundgrensfiske.com/picview.asp?pid=9166

Det går dessutom fort att byta drag även när et är kallt och man har stela fingrar.

Hoppas att detta hjälper så att ni inte kommer att tappa flera fiskar pga beteslåsen.

//Henke

Kommentera

Jag använder okumas snap-lock storlek 1/0 tillsammans med boatafs. Låsen är hårda och inga lås har gått av eller gått upp för mig under det året jag prövat dom. Obs! Detta gäller alltså dom nya okumalåsen, dom gamla var rena skiten. Låset på bilden är ett Luhr Jensen Duo-Lock men okumas är likadana och gråsvarta.
        Bifogade filer
        Senast ändrad av Pegu78; 2009-02-16, 12:36.

Kommentera

Under mitt jerkfiskeår har jag hittills bara kört Crosslock helt utan problem, men vet andra som haft det.
          Så nu ska jag skaffa nya hakar, funderar på Staylock eller Hardlock, nån som kör med dom?

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Don't repair it if it's not broken! Kör med crosslock och har aldrig hänt mig att det gått upp... dock finns det många mjukare kopior! Stay-lock ska ju vara poppis i staterna till muskiefiske m.m. jag har ingen aning har aldrig testat...
            Min blogg

Kommentera

Jag kör med crosslock, funkar klockrent sålänge dom är fräscha. Efter ett tag när den svarta färgen börjar bli borta och låset blir mjukare så byter jag för säkerhets skull.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pontus Sj Visa inlägg
                Under mitt jerkfiskeår har jag hittills bara kört Crosslock helt utan problem, men vet andra som haft det.
                Så nu ska jag skaffa nya hakar, funderar på Staylock eller Hardlock, nån som kör med dom?
                Hej Pontus; Tillverka dina egna gäddtafsar!

Ofta blir gäddtafsarna skrynkliga eller skadade efter ett mindre antal fångade gäddor. Sedan många år tillbaka tillverkar jag alltid mina egna gäddtafsar. Som material har jag oftast köpt Berkleys plastöverdragna wire och hylsor i klasserna 20, 30, 60 och 80 LBS. Jag använder både svart och ofärgad, blank wire. Som hakar och lekande föredrar jag idag den fjäderstarka Shakespeare Patriot ”CrossLock” 8530-2 till 20 och 30 LBS tafsar samt ännu kraftigare 85 LBS ”DuaLock” FDSO5 hakar till 60 och 80 LBS wire. Mina gäddtafsar är 20 –35 cm långa. De är alltid minst 5 cm längre än betet jag fiskar med. När jag tillverkar en gäddtafs trär jag wiren först genom hylsan, sedan genom lekandets ögla och sedan genom hylsan två gånger. Detta innebär att jag trär wiren tre gånger genom hylsan. Det blir då en liten låsögla på insidan av hylsan som hindrar wiren att glida ur hylsan. Slutligen klämmer jag mycket försiktigt ihop hylsan i vardera ändan på tafsen med min wiretång. Klämmer jag för hårt då skadar jag wiren.
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Pontus Sj Visa inlägg

Hej Pontus har kört med stay-lock sen drygt ett år tillbaka fungerar kanon
                  Titta gärna in på min fiskeblogg
                  www.teamvallius.blogspot.se

Mvh Max Vallius

Kommentera

Stringease.

Har provat de flesta men numer kör enbart med dessa. Har gjort så länge, utan anmärkning , mer än att de är skitbra!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                    25 svar
                    3 326 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Chrispenborn  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02