Några Jerkfiskare i Växjötrakten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Några Jerkfiskare i Växjötrakten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jojje73 Visa inlägg
    Ja, jag känner en kille i Lessebo som säljer mört varje vinter.
    Du kan få numret till honom när det börjar dra ihop sig för isfiske.
    ok fan va bra. har inga kontakter kvar längre.
    nu e det fan rätt vind och rätt väder i övrigt för bra gäddfiske du.
    [FONT="Book Antiqua"]Det är tur man har en hobby [/FONT]

[FONT="Lucida Sans Unicode"]Esox Lucius[/FONT]

Kommentera

Nu har jag kommit hem efter en minst sagt händelserik dag på sjön!! Tänka mäkta med en kort rapport.
      Dagen börjar med att klockan ringer 07:00, trött som ett as som är så snoozar man fram till 8:40...vilket betyder att man inte sitter i båten redo att kasta förrens 10:00. Nåväl, helt perfekta gäddförhållanden, med lagom vind o lite lätt duggregn då och då.

Jag väljer att placera mej på mitt "säkra" ställe till att börja med, precis intill kanten av en liten, med extremt stenig botten, ett ställe som generat otroligt mycket abborre detta året, men även årets 5 största gäddor. Efter tio minuter har jag inte fått ett hugg, börjar bli smått sjösjuk av allt guppande också, så bestämmer jag mej för att kasta ett sista kast och sedan bege mej till lite grundare vatten och mer vindstilla. Kastar ett kast, och PANG, världens jävla bottennapp i form av en sten...Inte kul när man är själv i båten o det blåser som fan, upp med ankaret...trodde jag, sitter som berget i en stor gren eller nåt. så nu har jag två bottennapp. Jag väljer att lägga fokus på spöet, och efter mycket kämpande slutar det med två helt uträtade trekrokar. För att få upp ankaret blir jag tvungen att gasa fullt med motorn till det släpper.

Nåväl, framme på nya vatten, efter att kastat intensivt i 20 minuter o inte ett hugg, kommer världens plask precis jämte båten. Verkar som att gäddorna leker med mej. Smått frustrerad biter man ihop och fortsätter. Jag väljer att förflytta mej ca 200 meter runt en liten udde, med hjälp av årorna, när det är kallt som fasen på sjön är det skönt att få upp väärmen på något sätt.
      Nu börjar fiskarna vakna o den ena snipan efter den andra börjar hugga. 2 kg 2 kg 2.5 kg 2 kg 1.5 kg 3 kg...listan bli lång...tror jag fick 13 liknande gäddor inom 1 timme. Och nu känns inte kylan så besvärande som den borde gjort. Framme i slutet av viken landar jag ytterligare 5-6 gäddor på runt 2.5-3 kg. Precis när jag bestämt mej för att ta mej vidare till den södra delen av sjön, smäller det till lite mer än det gjort tidigare gånger under dagen, jag vevar in den väldigt enkelt och ser att den ligger runt 4-5 kg, och ska landa den fint med hjälp av gälgreppet, jag tar tag och den verkar få helt nya krafter och sprattlar nåt så otroligt när jag håller den i handen, mitt i allt detta släpper kroken ur käken på honom. Kasnke inte låter så farligt, men av någon anledning låg spöet spänt till max med världens böj. Kroker far i full fart och innan jag hinner reagera så sitter den i tummens nedre led rakt ini benet med hulling o hela skiten.

Jag gör ett tappert försök att dra ut den för egen maskin, o för väl ut halva ungefär, sen klarar jag inte mer, och dagen slutar på en brits på akutmottagningens ortopedavdelning.

Nu sitter jag med helt bedövad hand och ett stort bandage för att stoppa blödningen. Inte direkt ett slut man hade väntat sej på en mycket förväntansfull fiskedag.

Blev visst ganska lång rapport...men hur som helst nu mår jag bra, och är laddad inför fler fiskeäventyr, då helst utan att kroka mej själv.

Kommentera

Nej, tyvärr.

Kommentera

Tja, jag jerk fiskar i ljungby! ligger ju 6 mil från växjö, hade vart roligt att åka dit och prova på lyckan där! Har båt i bolmen om du vill pröva lyckan här

/Anton

Kommentera

[QUOTE=Liljamannen;[/QUOTE]

hehe fan va kul med en riktigt händelserik dag
            det brukar ju va sådär när man e ensam ute.. allt går åt pipan.
            men du landade gäddan iaf?

Kommentera

Ursprungligen postat av asvensson Visa inlägg
              Tja, jag jerk fiskar i ljungby! ligger ju 6 mil från växjö, hade vart roligt att åka dit och prova på lyckan där! Har båt i bolmen om du vill pröva lyckan här

/Anton
              absolut!!

Kommentera

Ursprungligen postat av _MVF_ Visa inlägg
                hehe fan va kul med en riktigt händelserik dag
                det brukar ju va sådär när man e ensam ute.. allt går åt pipan.
                men du landade gäddan iaf?
                Hehe, fick ju mycket fisk som fasen visserligen de e ju fint...men nej, landade den inte, den gled ur handen när kroken släppte...var ju ingen pb-vikt så de gjorde inte så mycket...Hade varit kul o fortsätta dock, var ju inne i ett av årets bästa stim...

Kommentera

Ursprungligen postat av Liljamannen Visa inlägg
                  Hehe, fick ju mycket fisk som fasen visserligen de e ju fint...men nej, landade den inte, den gled ur handen när kroken släppte...var ju ingen pb-vikt så de gjorde inte så mycket...Hade varit kul o fortsätta dock, var ju inne i ett av årets bästa stim...
                  javisst det va ju synd. jag ska ut en sväng imorgon tänkte jag o kolla om dom hugger nått.. stod dom grunt eller? va tog dom på?

Kommentera

Ursprungligen postat av _MVF_ Visa inlägg
                    javisst det va ju synd. jag ska ut en sväng imorgon tänkte jag o kolla om dom hugger nått.. stod dom grunt eller? va tog dom på?
                    jo dom stod grunt, inne i vikar och bland nerfallna träd. Lycka till med dagens fiske.

Kommentera

blev inget idag men ska ut en runda i morgom iaf, va ju vindstilla idag endå..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 855 visningar
                      0 gillar