VJ rulle. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

VJ rulle.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kommer även flera nya rulla
    Megaforce + med twitchingbar
    It´s med digitalt räkneverk

Ursprungligen postat av mascot Visa inlägg
    Lutar åt en megaforce här med till våren. En Viento känns inte motiverbart till VJ... eller??

Kommentera

Låter lovande.
      Perfekt när gösen går pelagiskt.
      Hoppas displayen kan ange meter och inte bara fot.
      Senast ändrad av EsoxToni; 2009-08-27, 10:05.

Kommentera

Har någon av er fiskat vertikalt efter gös med en 5000 ambassadeur?... Är det tillräckligt bekvämt eller är en lågprofilrulle helt överlägsen?

Kommentera

Har själv en Viento, snornöjd med den..

Men, hehe, hade ingen aning om att man kan släppa ut lina med twitchingbaren också..
          Alltid lär man sig nåt nytt..
          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd..

Kommentera

Ursprungligen postat av Harry Coma Visa inlägg
            Har själv en Viento, snornöjd med den..

Men, hehe, hade ingen aning om att man kan släppa ut lina med twitchingbaren också..
            Alltid lär man sig nåt nytt..
            Hur gör man då?
            Går inte att släppa ut lina med med den funktionen vad jag vet.... den används för att ta in lina. Om du vill släppa ut lina får du frikoppla spolen först.
            För övrigt tycker jag att det är lite väl hysteriskt snack om att den här funktionen är ett måste om du ska vertikalfiska. Du kan använda många andra rullar. Det går bra att både frikoppla spolen och ta in lina med tummen på rullar utan twitchingbar. Lite mer jobb med musklerna i underarmen bara.
            Det är tom med många, speciellt nere på kontinenten, som föredrar haspelruller till vertikalfisket.
            sigpic

Kommentera

Jag har inte riktigt greppat detta här med VJ fiske. Men behövs egentligen någon speciell rulle? Är det i princip inte bara pimpling från båt med ekolod? Om man bortser från "twitching bar", vad gör en Megaforce bättre än en liten haspel med 1 kullager ? Jag menar, bortsett från när man skall hala in fisken sätts det väl inte alls mycket prov på rullen under VJ?

Eller har jag missuppfattat nått?

Kommentera

Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inlägg
                Hur gör man då?
                Går inte att släppa ut lina med med den funktionen vad jag vet.... den används för att ta in lina. Om du vill släppa ut lina får du frikoppla spolen först.
                För övrigt tycker jag att det är lite väl hysteriskt snack om att den här funktionen är ett måste om du ska vertikalfiska. Du kan använda många andra rullar. Det går bra att både frikoppla spolen och ta in lina med tummen på rullar utan twitchingbar. Lite mer jobb med musklerna i underarmen bara.
                Det är tom med många, speciellt nere på kontinenten, som föredrar haspelruller till vertikalfisket.
                Vet inte hur man gör då..

Tyckte det va någon ovan som antydde att det gick..
                När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd..

Kommentera

Rullarna får allt bekänna färg under VJ-fiske. Kastegenskaperna däremot är det inte så noga med, men slirbroms, utväxling, mjukhet, och övrig kvalitet spelar givetvis stor roll. Knäckte min BFT rulle nu under helgen, endast två månader gammal.
                  Lågprofil, vanlig multi eller haspel är givetvis smaksaker. Allt funkar. Själv brukar jag ha med ett reservspö med en amba 5500 räkneverksrulle på. Perfekt när fisken går i mellanvattnet!
                  Men föredrar personligen en lågprofilare. Brorsan kör Megaforce och är nöjd så det kanske blir en sån för mig med.
                  Mvh Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av lethul Visa inlägg
                    Jag har inte riktigt greppat detta här med VJ fiske. Men behövs egentligen någon speciell rulle? Är det i princip inte bara pimpling från båt med ekolod? Om man bortser från "twitching bar", vad gör en Megaforce bättre än en liten haspel med 1 kullager ? Jag menar, bortsett från när man skall hala in fisken sätts det väl inte alls mycket prov på rullen under VJ?

Eller har jag missuppfattat nått?
                    Nej , du har förstått det hela bra. En mindre haspelrulle med bra broms funkar helt okej till vertikalfiske. Fördelen med en multirulle är att du slipper släppa vevhanden för att justera djupet så ofta när du kör med elmotor. Det underlättar vid precisionsfiske att ha en hand fri så mycket som möjligt för att styra motorn.
                    Driftfiskar du däremot mycket så spelar det ingen större roll.
                    Och det sägs ju att nöden är uppfinningens moder och den fisketeknik man tränar mycket på blir man ofta mycket duktigt på.

Jörgen Larssons filmer om vertikalfiske är fina att för att få en hum om vad det hela handlar om.
                    Men hans sätt att fiska vertikalt är det som passar vid de vatten han fiskar och de prylar han använder. Det finns de som gör på lite andra sätt och som passar deras fiske mycket bättre.
                    Det finns stora möjlighet att experimentera som vid de flesta fiskemetoder.
                    Jag har fått gös, gädda, abborre och tom öring på vertikaljigging men det händer ibland att ex. det traditionella pimpelfisket med blänken och andra beten är skillnaden mellan succé och fiasko ett fiskepass.
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 855 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta