Bästa för Gäddan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa för Gäddan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Pontus Sj Visa inlägg
    Jodå, Bomber 16A och 16J är perfekta för fiske med haspelspö. Heddon Lucky 13 också.
    Rekomenderar du att använda en tafs till detta?, för många säger att ibland är det värt att förlora ett drag och att tafsen försämrar wobblerns gång förmåga något otroligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av XtremeFiskaren Visa inlägg
      Rekomenderar du att använda en tafs till detta?, för många säger att ibland är det värt att förlora ett drag och att tafsen försämrar wobblerns gång förmåga något otroligt.

Larv. Jag har kört tafs hela mitt liv efter gädda och gös, går hur bra som helst. Drag är dyra! Kör med egenbyggs tafs på lite tunnare material.

Kommentera

Det stämmer nog att vobblers vobblar bäst i en rapalaknut. (nylon alltså) Men till gädda är det stål eller tjock fluocarbon som gäller. De tillfällen man fiskar med rapalaknut och nylon är nog mer till laxtrolling osv.

Kommentera

Ursprungligen postat av Marc_Bolan Visa inlägg
          Larv. Jag har kört tafs hela mitt liv efter gädda och gös, går hur bra som helst. Drag är dyra! Kör med egenbyggs tafs på lite tunnare material.
          Den viktiga saken är inte hur mycket draget man förlorar kostade, det viktiga är att nu får gäddan simma runt med ett stort bete i munnen och kanske dör av den anledningen! Inte bra!

Man skall alltid använda tafs vid gäddfiske! Använd inte heller för kort tafs, den ska vara minst 30 cm lång!

Det finns många bra tafsmaterial så att man kan göra sina egna tafsar, men vill kan köpa färdiga går det också. Fråga hos din sportfiskebutik om dom har något bra.

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand
            Hej XtremeFiskaren; Sjön du fiskar i är en typisk norrlandssjö som verkar mörkt humusfärgad. Då brukar bruna, kopparfärgade, orange, röda och svarta jiggar, skeddrag, spinnare och wobbler fungera bra både till Abborre, Gädda och Öring. Själv har jag av och till genom åren fiskat Abborre, Röding, Öring och riktigt stor Gädda i Hornavan, Kakel, Tjeggelvas och Uddjaure utanför Arjeplog från 1961 - 2005. Min största Gädda i Hornavan från början av 1960-talet vägde 17,5 kilo och den tog på en wobbler.

Grov Abborre har jag också fiskat i Rebnes och lagunerna på andra sidan Hornavan från Jäckvik räknat samt både söderut och norrut. Marobou jiggar och dubbelstjärtar är säkra abborrbeten. 7 och 10 grams bruna och svarta marabou jiggar är helt grymma på Abborre där uppe. Guld- och kopparfärgade Mepps Aglia-spinnare är också säkra kort när det gäller Abborre. Annars tror jag att nya Booyah spinnerbaits är giftiga vid fiske efter stor Abborre i din sjö.

Vid Gäddfiske i grundare vatten nära stränderna på 0,7 - 2,1 meters djup föreslår jag Bomber B16A och ledade Bomber B16J samt Heddon "Lucky 13" X2500. Säkra Bomber-färger i humusfärgade (bruna) vatten är BBO(OS), XCHO, LEF1, LEF6, LEF11, XM7, SAL39, XSIO (Fegisen) och XYBS. Supersäkra gäddfärger på Heddon "Lucky 13" i bruna vatten är BBR, BF och esset CPBO.

Fiskar du lite djupare på 2,2 - 3,5 meters djup föreslår jag dig att fiska med Swim Whizz Nr 6 och Nr 5 i lite röda, orange och gröna färger som 01, 08, 12, 25, 44, 51, 69 och 75.

Fiskar du lite djupare på 4,0 - 5,5 meters djup där storgäddan brukar röra sig sommartid föreslår jag Cisco Kid 600 och min nya favorit Cisco Kid CKJ Wrangler i färgerna G5, GT, 11, 23, 24 och 40 samt CKJ Wrangler i färgerna CKJ-4, CKJ-5 och CKJ-12. Just CKJ-12 är helt grym på Stor Gädda!
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
            Tja farbror Old Firehand!

Jag kom att tänka på en sak när jag kollade runt lite på www.trumman.com, och det är ifall du kan alla färgkoder på Bomber helt utantill eller om du tar hjälp av en lista varje gång du skriver om vilka färger som funkar här och där?

Ha det gott!

Pontus

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Samt så Old firehand så har du designat egna färger på Bomber 16 a om jag nu minns rätt ?
              Titta gärna in på min fiskeblogg
              www.teamvallius.blogspot.se

Mvh Max Vallius

Kommentera

Hej XtremeFiskaren; Ja, det går utmärkt att använda vanlig haspelutrustning till alla beten jag beskrev i svaret till dig. Den som väger mest är Cisco Kid 600 som väger 42 gram. Cisco Kid CJK Wrangler väger 38 gram. Swim Whizz flytande modellen Nr 6 väger 30 gram och den sjunkande Swim Whizz Nr 5 väger 41 gram. Bomber B16A och B16J väger 31 - 33 gram. Heddon X2500 "Lucky 13" väger 20 gram. Ingen av dessa wobbler är för tung att kasta med ett Ron Thompson Steelhead 2 eller 3 spö och en Okuma Secutor rulle. Kanske bör du välja 0,35 - 0,40 mm lina om du fiskar med vanlig nylonlina och en cirka 0,25 mm Fireline flätlina. Fireline är en utmärkt flätlina vid haspelfiske.. men glöm inte att ha en ståltafs mellan lina och wobbler!

En för mig personligen mycket viktig detalj är att endast skriva om fabrikat av utrustningar, spön, rullar, linor och beten, som jag känner till via fiskande vänner eller själv har använt i många år vid eget fiske under olika förhållanden och i många vatten. Följer du mina råd vågar jag lova dig att du blir en bättre och framgångsrikare Gäddfiskare...
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand
                Tack än en gång Old Firehand. Detta hoppas jag kunna använda till sommarn om jag får chansen att åka till stugan igen. Denna sommarn siktar mitt spö mer åt en hyr stuga i Torsby i Värmland vid en sjö som heter Grundsjön. Den ser ut att vara en aning klarare en Tosktjärn som min lilla sjö vid min stuga heter.

Kan du ge några mer tips för en klarare sjö om beten o.s.v.?

Kommentera

Atom är alltid ett bra bete för gäddor på djup ned till kring 4-5 meter, där det blir lite svårare att fiska bra med så pass breda skeddrag.

Jag tror inte att det mörkare vattnet spelar alltför stor roll när det gäller betesfärgen, gäddan förlitar sig bara den sista metern på synen... Den använder sig av de longitudinella vågor som bildas av rörelse för att lokalisera sitt byte.

Något mycke viktigt vid gäddfiske är att ha riktigt vassa krokar! Antingen byter jag ut dem mot kemiskt vässade eller slipar dem själv med ett brynstål.
                  Senast ändrad av Atomic; 2009-03-07, 18:19.

Kommentera

Ja, jag brukar åka upp till västerbotten under sommaren till min stuga som ligger ca. 5-6 mil ifrån staden Lycksele, och vid den stugan finns det en fin liten tjärn, ca 1 km lång tror jag, där det finns ganska fina gäddor (runt 1-4 kg är dom jag brukar få) och riktiga mega aborrar som säkert ligger runt 1-1.5 kilos klassen. Jag har en liten roddbåt där som jag brukar åka ut i. Sjön kan väl vara ca. 6 m djup där jag fiskar tror jag, och jag kör med "vanligt" haspelset med en haspelrulle som klarar att drilla dessa fiskar lätt som en plätt.

Tjärnen har en mörk bottnen som består av endast dy, så fiskarna i sjön är relativt mörka p.g.a det. Jag brukar fiska med t.ex. olika spinnare, wobblers (ABU Tormentor funkar ganska bra), jiggar har väl hänt men inte särskilt ofta. Rapala Skitter Pop har jag fått en gädda på och en enorm abborre. Men jag vill gärna få mer fisk för jag vet att det finns mycket fisk där, man ser liksom gäddor varje solig morgon ligga och brassa på det grundaste vattnet med vass omkring sig. Så gärna lite mer dragtips och gärna HUR man fiskar dom, det är nästan det viktigaste.
                    Hej XtremeFiskaren; Sjön du fiskar i är en typisk norrlandssjö som verkar mörkt humusfärgad. Då brukar bruna, kopparfärgade, orange, röda och svarta jiggar, skeddrag, spinnare och wobbler fungera bra både till Abborre, Gädda och Öring. Själv har jag av och till genom åren fiskat Abborre, Röding, Öring och riktigt stor Gädda i Hornavan, Kakel, Tjeggelvas och Uddjaure utanför Arjeplog från 1961 - 2005. Min största Gädda i Hornavan från början av 1960-talet vägde 17,5 kilo och den tog på en wobbler.

Grov Abborre har jag också fiskat i Rebnes och lagunerna på andra sidan Hornavan från Jäckvik räknat samt både söderut och norrut. Marobou jiggar och dubbelstjärtar är säkra abborrbeten. 7 och 10 grams bruna och svarta marabou jiggar är helt grymma på Abborre där uppe. Guld- och kopparfärgade Mepps Aglia-spinnare är också säkra kort när det gäller Abborre. Annars tror jag att nya Booyah spinnerbaits är giftiga vid fiske efter stor Abborre i din sjö.

Vid Gäddfiske i grundare vatten nära stränderna på 0,7 - 2,1 meters djup föreslår jag Bomber B16A och ledade Bomber B16J samt Heddon "Lucky 13" X2500. Säkra Bomber-färger i humusfärgade (bruna) vatten är BBO(OS), XCHO, LEF1, LEF6, LEF11, XM7, SAL39, XSIO (Fegisen) och XYBS. Supersäkra gäddfärger på Heddon "Lucky 13" i bruna vatten är BBR, BF och esset CPBO.

Fiskar du lite djupare på 2,2 - 3,5 meters djup föreslår jag dig att fiska med Swim Whizz Nr 6 och Nr 5 i lite röda, orange och gröna färger som 01, 08, 12, 25, 44, 51, 69 och 75.

Fiskar du lite djupare på 4,0 - 5,5 meters djup där storgäddan brukar röra sig sommartid föreslår jag Cisco Kid 600 och min nya favorit Cisco Kid CKJ Wrangler i färgerna G5, GT, 11, 23, 24 och 40 samt CKJ Wrangler i färgerna CKJ-4, CKJ-5 och CKJ-12. Just CKJ-12 är helt grym på Stor Gädda!
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand

Ps. Det var ett misstag av mig att radera ovanstående inlägg. Därför har jag återfört det i tråden. Ds.
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2010-04-10, 18:55.

Kommentera

Lär er vattnen ni fiskar i och om vattnet förtjänar det investera i tid (dvs. se till att ha draget i sjön).
                      Det är en bättre metod till att fånga fisk, än att åka till butiken och fylla lådan med alla mirakelkurer.
                      På köpet lär man sig själv vad som verkligen funkar, både för fisken och fiskaren.

Tyvärr är det numer en aning svårt att leva som man lär, med barn, jobb, fru, andra hobbys osv...
                      Men jag lovar er att det är inte pga av dragen som våra kända gäddfiskare fångar så mycket fin gädda som dom gör.
                      Ursprungligen postat av boman1979
                      zuckuss verkar inte vidare klipsk...hissen går inte hela vägen upp...
                      :

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 248 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B