UL-fiske och etik. Var går gränsen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UL-fiske och etik. Var går gränsen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är konstaterat att fisk som fått mjölksyra dör, rent djurplågeri att "leka" med fisken det finns ingen fisk som kämpar i det naturliga fisken vet sin begränsning som gädda en snabb rush vila osv.många släpper tillbaka fisken och tror att den överlever,det finns forskning på det här som visar att fisken dör och den flyter inte upp så du ser den.Och den största faktoren är att den klarar inte att jaga,äta.Mjölksyra är ett fenomen som fisken aldrig får i det vilda.Även människan dör av stress=mjölksyra och ändå behöver vi inte kämpa med en krok i käften.
    Senast ändrad av LazziLax; 2009-04-15, 09:21.
    Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
      Det är konstaterat att fisk som fått mjölksyra dör, rent djurplågeri att "leka" med fisken det finns ingen fisk som kämpar i det naturliga fisken vet sin begränsning som gädda en snabb rush vila osv.många släpper tillbaka fisken och tror att den överlever,det finns forskning på det här som visar att fisken dör och den flyter inte upp så du ser den.Och den största faktoren är att den klarar inte att jaga,äta.Mjölksyra är ett fenomen som fisken aldrig får i det vilda.
      Jo, mjölksyra lär dom få i vissa sällsynta fall, t.ex lax som stiger och fastnar på några stenar. Fast det är inte så vanligt att dö av det utan mänsklig inverkan.
      Sen kan ju en lång kamp göra att fiskens fenor skadas och även slemskiktet emot stenar och vass.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Fisken får väldigt lätt mjölksyra pga att den fösöker slita sig loss och blir snabbt stressad och kämpar för sitt liv det finns belägg för det här,jag personligen försöker ta fisken så snabbt som möjligt och använder tång för att slippa ta i returnerad fisk
        Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Det är inte sällsynt med mjölksyra dom får det ganska snabbt för dom kämpar för sitt liv och blir snabbt stressade det finns belägg för det här och jag tror på forskningen som kommit fram med det här.
          Senast ändrad av LazziLax; 2009-04-15, 09:42.
          Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Jag har testat att äta nätfångad gös och spöfångad gös båda på ca 3 kg och fann att spöfångade gösen var 10 ggr godare än gösen som fått kämpa i nätet mjölksyran gör att köttet bli segare,ät aldrig nätfångat om ni kan välja
            Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Jag har testat att äta nätfångad gös och spöfångad gös båda på ca 3 kg och fann att spöfångade gösen var 10 ggr godare än gösen som fått kämpa i nätet mjölksyran gör att köttet bli segare,ät aldrig nätfångat om ni kan välja
              Intressant iaktagelse, sånt som man inte normalt tänker på. Sen beror det väl på när fisken simmat in i nätet också? 5-10 minuter innan man vittjar eller har den självdött och legat död i 10-tal timmar.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Nätet låg i max 1 tim detta var bara en test vi jiggade runt nätet såg på ekolodet mycke fisk vi lånade nätet av en som slutat att fiska och för att bevisa det vi misstänkt så fick vi rätt.
                Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Det är konstaterat att fisk som fått mjölksyra dör, rent djurplågeri att "leka" med fisken det finns ingen fisk som kämpar i det naturliga fisken vet sin begränsning som gädda en snabb rush vila osv.många släpper tillbaka fisken och tror att den överlever,det finns forskning på det här som visar att fisken dör och den flyter inte upp så du ser den.Och den största faktoren är att den klarar inte att jaga,äta.Mjölksyra är ett fenomen som fisken aldrig får i det vilda.Även människan dör av stress=mjölksyra och ändå behöver vi inte kämpa med en krok i käften.

det känns lite som att fiske i sig är en plågsam historia för fisken oavsett om du använder dig av ul- eller tyngre. det kan ju inte va så kul att få en krok i gommen. har lite svårt att förstå att man kan kalla ul-fiske för djurplågeri o sen ge sig ut på sjön o sätta kroken i mungipan på en fisk med sitt "tunga spö" o tycka att skillnaden är så stor att det är ok.

Kommentera

Hittade den här tråden via google Andreas.
                    Du gav mig en tankeställare minst sagt! Men mitt val att köpa UL utrustning kvarstår, även om jag nu kommer vara noga med att inte rikta fisket efter dom större fiskarna

Kommentera

Hej!

Jag har läst tråden lite då och då (när jag fått påminnelser via e-post) och det är kul (och skönt) att folk har ett intresse för fiskeetiken, samtidigt som ni lärt mig mer teori, framför allt gällande mjölksyran och köttkvalité.

För att återgå till jaktens etik så talas det idag mycket om vildsvinsfällor. SVA har gjort tester som visar att fällfångade grisar utsöndrar stresshormoner som gör köttet uselt, varför många viltinköpare säger blankt nej om de får veta att grisen är fällfångad. En parallell till mjölksyran alltså.

I jakten är etiken en väldigt stor fråga och skulle någon bryta mot skrivna eller oskrivna regler så är risken stor att det blir liv i luckan från både jägare och jaktmotståndare och det med all rätt; utsätter vi andra individer för jakt eller fiske så har vi råd att göra det "humant". Vi fiskar/jagar sällan för vår överlevnad idag.

Min erfarenhet från fisket är att dessa regler är färre och handlar oftast om vattenspecifika minimimått, förbudszoner, fredningstider och i bästa fall om goda riktlinjer för att få en bra fiskedag. Oskrivna regler och riktlinjer är det nog mest vi halv- och helnördar som känner till, trots att det säkert finns många saker som borde listas för att både amatörerna och vi erfarna ska fundera en gång extra. Vårt hobbyutövande måste tåla att ifrågasättas och de nordiska jaktreglerna borde vara en självklarhet även vid fiske.

Här har jag bara bytt ut nödvändiga ord.
                      Nordiska fiskeregler

Var aktsam om fisken och naturen.
                      Fiska inte mer fisk vattnet tål.
                      Fiska så att fisken inte utsätts för onödigt lidande.
                      Ta på rätt sätt hand om fisken.
                      Gör din del av fiskevårdsarbetet (köp fiskekort).
                      Var noga med säkerheten under fisket.
                      Förbättra och upprätthåll dina kunskaper och färdigheter om fisken och naturen.
                      Visa hänsyn till markägare och allmänhet.
                      Var en god fiskekamrat och skapa ett gott förhållande till fiskegrannarna.
                      Arbeta för att öka allmänhetens förståelse för fisket och naturen.
                      Just att öka förståelsen för fisket tror jag är viktig. Även utbildning till de nybörjare vi ibland drar med ut.

När jag ska lära någon att fiska så tvingar jag dem att fiska in mig när jag leker gädda (två rusningar) på någon gräsmatta eller äng. Det lär dem att arbeta högt med spöt och aktivt med bromsen och än så länge har det fungerat över förväntan. Det är tio välinvesterade minuter som ger mig mer fisketid, fler uppdragna fiskar för nybörjaren och antagligen fiskar som mår bättre.

Kunskap om fräsch fiskelina, bra knutar, att det finns drag som inte håller för lite stryk (bl.a. krokar som är fästa tveksamt) och don efter förväntad fisk. Hur man hanterar fisken vid rensning (något jag verkligen behöver träna på) och tillagning.

Jag får ovilligt erkänna att jag inte är med i Sportfiskarna, så jag kanske har missat färdiga regler, men då är det å andra sidan dumt att jag, som köper fisketidningar och läser på forum, har missat dessa.

Ursäkta om det är lite osammahängande i inlägget - fyra veckors fiske i Hemavan/Tärna-fjällen väntar och här packas för fullt.
                      Senast ändrad av Andreas; 2011-07-15, 07:32.
                      Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 250 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B