Hej. När jag är ute å fiskar så fiskar jag oftast med Jerk. Men varje gång jag har varit ute sa har jag inte fått något på de.. Varför hugger inte fisken?? Är de jag som är för dålig på att Jerka?? Vad gör jag för fel??
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Varför hugger inte fisken??
Collapse
X
-
Givetvis svårt att svara på men kanske är det så enkelt att det inte står någon fisk(gädda?) där du kastar, oftas är man ju tvungen att "hitta" fisken och dess ståndsplatser. Kanske har du fiskat mitt i leken, när gäddan leker är den näst intill omöjjlig att ta. Kanske fiskar du med ytgående jerkar över djupt vatten, då har fisken svårt att upptäcka betet osv osv. Som sagt mycket svårt att svara på och "listan" kan givetvis göras lång på varför den inte hugger....
-
Jag lider av samma problem! Har fått 2 st gäddor på ca:30 timmars fiske. Börjar bli jävligt frusrerande faktisktGilla och följ oss på facebook
www.facebook.com/TeamFishingForFun
Mina PB:n
Gädda 12.70 kg 117 cm
Gös 5.70 kg 80 cm
Abborre 1.32kg 46 cm
Kommentera
-
Hej Martin "Marzter" Berg; Varför hugger inte Gäddan (fisken) är en mycket bra fråga! Själv har jag jerkfiskat i snart 30 år och vågar påstå att jerkfiske är effektivt vid många tillfällen...men långt ifrån alltid. Det sämsta en Gädfiskare kan göra är att "snöa in sig" på en enda metod.Ursprungligen postat av marzter1 Visa inläggHej. När jag är ute å fiskar så fiskar jag oftast med Jerk. Men varje gång jag har varit ute sa har jag inte fått något på de.. Varför hugger inte fisken?? Är de jag som är för dålig på att Jerka?? Vad gör jag för fel??
Nu till svaren på din fråga: För att Gäddan ska hugga över ditt bete fordras först att Gäddan verkligen finns på plats. Det som styr en Gädda att hugga ett bete är hunger, nyfikenhet och ilska. Ar Gäddan hungrig är det lättast att locka henne till tveklösa hugg och då släpper hon inte betet i samma sekund. Svårare är det att få Gäddan att hugga av nyfikenhet eller ilska...och då är hon snabbare att släppa ditt bete än när hon är hungrig.
För att du ska bli en riktigt framgångsrik Gäddfiskare fordras att du lär dig "tänka" som en Gädda och lär dig Var du ska placera ditt bete och Hur du ska presentera betet för att locka Gäddan till hugg. Givetvis blir du extra framgångsrik om du också lär dig När du ska fiska på olika platser.
Själv fiskar jag efter Gädda med tre olika, färdigtacklade utrustningar, en för djup mellan 0,5 - 2,5 m, en för 2,0 - 4,0 m djup och en utrustning för djup mellan 3,5 och 7,0 meter.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
|
3 svar
2 855 visningar