Ursprungligen postat av Wizkid
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Jerk rulle amb~
Collapse
X
-
hmm är det av samma anledning stjärnhjulet till bromsen har 5 uddar?Ursprungligen postat av prylis Visa inläggAv samma anledning är det praktiskt med dubbelvev. Man vet aldrig när en vevknopp lossnar.
Kommentera
-
"IARlagret hade kanske tappat greppet nån gång, men rullen funkade hur bra som helst att jerka med. Men så igår när jag fiskade högg en skitstor gädda, men när jag gjorde mothugg släppte IARskiten och och jag stod där med en afro i handen och stor arg grönfisk i änden av linan".Ursprungligen postat av Wizkid Visa inläggJo men är man van att fiska med IAR så tror jag inte att man är sugen att fiska så många pass utan. Så backspärren är väl då bara till nytta den fisketuren som IAR lagret går sönder. Man har väl ändå bytt IAR-lager till nästa tur.
Jag har ju sett så många trådar där man vill sätta i extra backspärr till att nita dit ett. Undrar om de förstår den relativt begränsade nyttan med backspärr?
Jag har hört samma historia mer än en gång, men för all del, du kanske behöver uppleva det själv för att få den rätta motivationen för att hänga dit en extra hake.
Kommentera
-
Så sant man kanske är så begränsad att man måste uppleva det för att fatta. Har du backspärr på alla dina rullar?
Ursprungligen postat av UT Visa inlägg"IARlagret hade kanske tappat greppet nån gång, men rullen funkade hur bra som helst att jerka med. Men så igår när jag fiskade högg en skitstor gädda, men när jag gjorde mothugg släppte IARskiten och och jag stod där med en afro i handen och stor arg grönfisk i änden av linan".
Jag har hört samma historia mer än en gång, men för all del, du kanske behöver uppleva det själv för att få den rätta motivationen för att hänga dit en extra hake.
Kommentera
-
Jag antar det..Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägghmm är det av samma anledning stjärnhjulet till bromsen har 5 uddar?
Skämt åsido är det en bra idé att ha en extra backspärrhake monterad.
Är man, som jag, född i skuggan kan man ge sig f*n på att lagret släpper i fel ögonblick.
Kommentera
-
Det sitter extrahake i alla mina rullar med IAR.Ursprungligen postat av Wizkid Visa inläggSå sant man kanske är så begränsad att man måste uppleva det för att fatta. Har du backspärr på alla dina rullar?
Kommentera
-
Extra backspärr inget för mig i alla fall
Vad kostar det att slänga i extra backspärr? Jag skippar det. Visst kan man ha sjuk otur att IAR pajjar när hugget med stort H inträffar och precis då så är det är drömgäddan som nypt. Men allvarligt... hur stor är sannolikheten? Jag skulle tro att det är troligare att beteslåset eller linan går av. Om IAR börjar knasa så byter jag bara spö (har alltid två med mig) och eftersom jag inte vill fiska med trasig IAR så fixar jag det till nästa fisketur.
Jag skulle tänka mig att ha extra backspärr om det gjorde så att IAR höll bättre men så är det ju inte eller hur? Undrar hur många det är som tror att IAR håller bättre bara för att man har en extra backspärr? Så som jag fattat det så är det bara en extra livrem till den dagen då drömgäddan hugger och IAR lägger av just då?LaSsE
Kommentera
-
He he... ja då är det ju inte så mycket att göra. Montera direkt!Ursprungligen postat av Hippo Visa inläggJa det är bara en extra livrem....men är man paranoid så är man = )
Men många verkar tro att extra backspärr avlastar IAR och gör att det håller bättre men så är det ju inte...
LaSsE
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
|
25 svar
3 331 visningar