Den stora pelagiska vertikalfiske-tråden efter gös! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora pelagiska vertikalfiske-tråden efter gös!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Körde själv i lördags lite på eftermiddagen.
    Märkte att på tidigare ställen 8-9 m var det mycket aktiv fisk men ville inte hugga men va intresserade av jiggen.
    Så jag sökte mig mot 10-11m och detta var en annan sak.
    Mycket smågös stod pilagist som högg och dom vid botten kom rusandes.
    Slutade med 10gös upp denna dag. Tyvärr ingen storlek men kul fiske.
    Men det är bara att nöta på och testa.
    Tillslut släpper det.
    http://www.tnr-service.se/projekt-ti.../blogg-1795680 blogg för båtprojekt + så mycket som möjligt om fiske.

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av Team TNR Visa inlägg
      Körde själv i lördags lite på eftermiddagen.
      Märkte att på tidigare ställen 8-9 m var det mycket aktiv fisk men ville inte hugga men va intresserade av jiggen.
      Så jag sökte mig mot 10-11m och detta var en annan sak.
      Mycket smågös stod pilagist som högg och dom vid botten kom rusandes.
      Slutade med 10gös upp denna dag. Tyvärr ingen storlek men kul fiske.
      Men det är bara att nöta på och testa.
      Tillslut släpper det.
      Jo fiskade själv inne på 10-12m igår kväll. Märkte att smågösen lämnade botten mot kvällen. Den fina jag fick stod över lite djupare vatten. Fick smågös man skulle kunna säga stod pelagiskt då de hade lämnat botten, men de kommer rusandes mot allt man presenterar så.

      Idag förmiddag lämnade jag barnkammaren och fiskade några timmar på sjöns djupare delar. Hittade en hel del stor fisk och jag hade hjärtat i halsgropen ibland. Det var dock total bleke och klarblå himmel vilket märktes på gösarna. De var otroligt rädda och försiktiga. Spelade ingen roll vad man erbjöd i betesval. Fick några intresserade som var med betet länge. Men de allra flesta blev rädda och dök. Positivt var dock att det verkar gå mycket stor fisk pelagiskt där ute, men vad hjälper det när de är oaktiva. Spännande fiske hursomhelst, omän grymt frustrerande och tålamodskrävande.
      Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

      Kommentera


      • #53
        Blev även ett eftermiddags pass idag. Farsan var med så blev mest fiske på grundare områden. Vinden hade tilltagit vilket var bra. Pricksköt en finare fisk på botten som var lite starkare med tappade den några meter upp i vattenmassorna, svårt med krokning när de kommer upp mot jiggen i hög fart. Annars var det smått och det roligaste som hände var att jag hittade ett fint abborrestim med 5-7hg abborrar.

        Dagen kan annars sammanfattas med det passande citatet: "Dom är fanemej som fruntimmer de där jävla gösarna, lika tjuriga och vrånga". Jag har säkert prickat ett 40-tal finare fiskar i frivattnet idag, inte en ända har huggit. En gös var upp 3ggr och kollade på jiggen, några gick upp och kollade för att sedan sticka. Merparten stack dock direkt när jiggen kom, så jäkla rädda. Ändå går jag inte så nära så de borde skrämmas. Vertikalflugorna skrämde gösen direkt idag, fin's 14,5cm water melon var den som fick mest uppmärksamhet. Gick tusan igenom allt jag hade i asken idag. Bara naturligt bete jag saknade, tvivlar dock på att det skulle hjälpt, men vem vet.
        Inte ens på eftermiddan efter jag fått lite vind blev gösarna mer aktiva. Sköt någon fisk på botten ibland jag såg på lodet och de mindre fiskarna visar alltid intresse och hugger 99% av gångerna. I frivattnet är de totalt omöjliga, kanske för det är större fisk jag fiskar på där, ekona är iaf större och större fisk blir ju mer försiktig. Eller så är de extra försiktiga just för de står i frivattnet utan skydd från botten. Knäckt och frustrerad blir man i alla fall samtidigt som det är otroligt spännande och utmanande.

        Lite tips man kan ta till dagar som dessa mottages varmt. Nu vill jag ha ett sånt där pass där gösarna är aktiva och bara går upp och smäller på jiggen som man hört talats om.
        Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

        Kommentera


        • #54
          Jag har också haft dagar då jag försökt med alla jiggar jag äger men fisken går bara upp och tittar! för sedan simma tillbaks igen. Men en gång så var de på hugget och då hade de jiggen helt inne i munnen.

          Mina tips är:
          Tänk på att du stannar jiggen 1-1.5 m från fisken. Annars så skrämmer man den oftast.
          Tror det ligger mycket i tekniken. Framförallt på att framföra betet så förförande och naturtroget som möjligt.

          Kommentera


          • #55
            Försökte mig på vertikalfiske första gången igår i strömmande vatten där jag vet det finns gös, det var svårt att få båten stilla, ganska förståeligt. Dock tappade jag en en meter under båten ungefär, men fick 2 fina borrar dock, allt på samma jigg, stormjigg svart-silver. Men min fråga; vad har ni för inställning på bildhastigheten när ni ser fisken? jag har 100 %, alltså max. Har ett eagle cuda 168 eller 180, kommer inte ihåg nu, ingen färgskärm. Spelar det nån roll? Hur ser det ut när fisken rör sig nerifrån och upp, blir det ett streck eller hur funkar det? Alla bra inställningar till detta fiske välkomnas tacksamt
            Fan va kasst väder... BRA, då drar vi å fiskar!
            Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

            [FONT=Impact]http://teamflink.blogspot.com/
            [/FONT]

            Kommentera


            • #56
              Ursprungligen postat av mcfoevva Visa inlägg
              Försökte mig på vertikalfiske första gången igår i strömmande vatten där jag vet det finns gös, det var svårt att få båten stilla, ganska förståeligt. Dock tappade jag en en meter under båten ungefär, men fick 2 fina borrar dock, allt på samma jigg, stormjigg svart-silver. Men min fråga; vad har ni för inställning på bildhastigheten när ni ser fisken? jag har 100 %, alltså max. Har ett eagle cuda 168 eller 180, kommer inte ihåg nu, ingen färgskärm. Spelar det nån roll? Hur ser det ut när fisken rör sig nerifrån och upp, blir det ett streck eller hur funkar det? Alla bra inställningar till detta fiske välkomnas tacksamt
              Blir nog svårt att se fisken på det lodet skulle jag tippa men inte omöjligt, har haft två liknande. Viktigast av allt är att linan och betet är riktat rakt under givaren. Fisken ser du som ett streck som stiger diagonalt uppåt höger på skärmen allteftersom den kommer närmare ytan. Jag brukade köra på 50% scroll speed, ingen fish id, och sen leka lite manuellt med sensen. Måste erkänna att det var svårt eftersom upplösningen var så begränsad.

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av look43 Visa inlägg
                Jag har också haft dagar då jag försökt med alla jiggar jag äger men fisken går bara upp och tittar! för sedan simma tillbaks igen. Men en gång så var de på hugget och då hade de jiggen helt inne i munnen.

                Mina tips är:
                Tänk på att du stannar jiggen 1-1.5 m från fisken. Annars så skrämmer man den oftast.
                Tror det ligger mycket i tekniken. Framförallt på att framföra betet så förförande och naturtroget som möjligt.
                jag tror jag släpper rätt oftast i alla fall. Det är väl det att man faller för frestelsen att närma sig fisken lite till om de inte reagerar och det är väl första regeln, fisken ska alltid komma till jiggen och inte tvärtom. förutom när de synat jiggen och dyker, då kan man följa efter försiktigt.

                Svårt det där med att fiska naturligt. Gösen verkar gilla stillastående beten, men man måste samtidigt få deras intresse så de ser jiggen. Undrar om naturligt agn på en vectraskalle skulle underlättat igår eller om de skulle skitit i det också. Luktmedel känns rätt meningslöst om fiskarna inte ens synar jiggen, tror lukten kan vara positiv när de närmar sig jiggen sakta men tvekar. går de upp snabbt tror jag de redan bestämt sig för att hugga redan. Men bara teorier.
                Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

                Kommentera


                • #58
                  Prövade lite idag under vertikalfisket, hade fisk på fisk som var upp och synade men vägrade hugga, bommade en fisk och fick en när jag körde ett par meter ovan bottna. Men hur i h***** får man alla nyfikna gösar att hugga...? kändes som jag prövade allt...

                  Kommentera


                  • #59
                    Ursprungligen postat av Skruttapan Visa inlägg
                    Prövade lite idag under vertikalfisket, hade fisk på fisk som var upp och synade men vägrade hugga, bommade en fisk och fick en när jag körde ett par meter ovan bottna. Men hur i h***** får man alla nyfikna gösar att hugga...? kändes som jag prövade allt...
                    Kan säga att jag har samma problem jag. Har haft svårt att huvudtaget få dem att komma upp och kolla på jiggen. Har bara haft sol de gånger jag fiskat detta fiske och sol och stor gös verkar inte fungera allt. Fisken mot botten lurar man lätt, även när de är tröga och följer jiggen ett tag, jag fiskade igår upp en kilosgös från botten ända upp till båten och sedan ner till botten igen

                    Jag tänker nu invänta ostadigare väder innan jag testar detta fiske igen. Kanske skulle släpa lite wobbler efter gädda, 50m från vårt ställe tog de nyss en gädda på 14kg från land, snacka om högoddsare!

                    Tycker inte man sett nå rapporter på vertikalfångade storgösar i sommar, är det måhända allmänt trögt ute i landet?
                    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

                    Kommentera


                    • #60
                      Behöver lite hjälp med att hitta en rulle för vertikalfiske. Var och kollade på rulle förra året och hittade en utan twiching bar men den hade en annan funktion där man kunde hålla ner lin utsläpp knappen och då rullade det ut lina men när du släppte den så låste den spolen igen. Jag behövde inte veva för att låsa spolen.

                      Någon som vet modellen?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 220 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 243 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 550 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      55 svar
                      12 681 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      729 svar
                      61 485 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Arbetar...
                      X