Den stora pelagiska vertikalfiske-tråden efter gös! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora pelagiska vertikalfiske-tråden efter gös!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kör alla som vertikalar med fc som tafs och isf varför? Är det klart bäst och resulterar i flest hugg?

    Är grön inom området men har testat en hel del under sommarn och har då kört med 60lbs titanium på ca 40-50cm som tafs och det har fungerat ok (tror jag), har inget att jämföra med sen innan så vet inte om jag skulle ha fått fler hugg med fc, så jag borde eg testa en sommar med fc-tafs för att se om det blir någon skillnad.

    Men många verkar ju ha bekymmer med att då och då kroka på en gädda och risken att dom klipper titaniumtafsen är väl väldigt liten.
    Alla fiskar är drömfiskar

    Kommentera


    • För att gösen är en grinig jävel som lätt kan skygga för saker som synlig lina / tafs, stora betelås eller stora slarvigt gjorda stingers.
      Men det är ju inte så i alla fall. Ibland hugger den på precis vad som helst. Fc tafs eller inte.

      Dessutom. Gösens tänder är mycket olikt en gäddas. Aldrig vart med om en gös som klippt flourocarbon.

      Kommentera


      • På tal om slarvigt gjorda stingers... hur gör ni era stingers?
        Mina gör jag med crimps och väldigt tunn wire men tror jag skall göra annorlunda framöver.
        Dom ser ut som f*n efter några hugg och kan ibland vara lite styva så de stör jiggens form.
        Vill gärna kunna flytta dom enkelt mellan olika jiggar och huvuden så att knyta en stinger gjord av väldigt tjock flätlina eller fc är kanske inte det bästa sättet.

        Kommentera


        • Jag körde med tunn wire först men som du säger så blir de förstörda efter ett par mindre gösar. Nu använder jag 0.28 strikewire, funkar fint. Jag har dock alla olika jiggar färdigtacklade med skalle och stinger när jag åker ut så att jag slipper flytta stingern mellan dem.
          Bloggen | Portfolio

          Kommentera


          • jag kör mina stingers med 0,36 strikewire.
            har tagit massor av 100cm+ gäddor och 5kg+ gösar på dom utan att en enda stinger gått av.

            kolla detta klippet för å få reda på hur du knyter dom
            http://www.youtube.com/watch?v=K0qV-RB2mQU runt 07:30 visar albin hur man gör.
            är så även jag gör och det funkar perfa.

            smidigt. jävligt billigt. och det går snabbt å pilla ihop en sån ute på sjön.

            du ska inte hålla på å flytta runt stingers så mycke.
            innan du börjar fiska så laddar du upp med ett gäng jiggar som du tror på för dagen och har alla färdigtacklade så det bara är å byta snabbt.

            jag har alltid med mig 4 fulla plano boxar med jigg. en av dom inehåller bara färdigriggade jiggar så jag snabbt kan byta jigg.
            kör med fastach clip också det är jäkla bra.
            Senast ändrad av gös ingvar; 2013-09-21, 20:54.

            Kommentera


            • Uh, ogillar fastach clipsen, annars håller jag med!
              Bloggen | Portfolio

              Kommentera


              • Någon som funderat på hur gösen reagerar på jiggar som är tacklade med långa enkelkrokar kontra bara stinger? Mer rörlighet med flexhead och stinger naturligtvis, men hur mycket betydelse har det?

                Min erfarenhet av pelagiskt gösfiske just nu är att de helt enkelt inte tar vad man än stoppar framför ansiktet på dem.. men det kan ju bero på att jag tacklar med Big game heads som har långa grova enkelkrokar. Eller så är det bara för att dom är griniga som vanligt. Gösfan.
                Senast ändrad av Numse; 2013-09-21, 21:31.
                Bloggen | Portfolio

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
                  Någon som funderat på hur gösen reagerar på jiggar som är tacklade med långa enkelkrokar kontra bara stinger? Mer rörlighet med flexhead och stinger naturligtvis, men hur mycket betydelse har det?

                  Min erfarenhet av pelagiskt gösfiske just nu är att de helt enkelt inte tar vad man än stoppar framför ansiktet på dem.. men det kan ju bero på att jag tacklar med Big game heads som har långa grova enkelkrokar. Eller så är det bara för att dom är griniga som vanligt. Gösfan.
                  Jag har både flexhead och vanliga jiggskallar men enkelkrok på och kan väl inte påstå att jag märker någon skillnad. Har en kompis som får ganska mycket grova gösar, han kokar alltid sina jiggar innan han fiskar med dom. Detta gör han för att dom blir mjukare när man kokar dom.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
                    Uh, ogillar fastach clipsen, annars håller jag med!
                    ?? varför det? det bästa som finns ju....
                    Never let your memories be greater then your dreams...

                    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
                      Uh, ogillar fastach clipsen, annars håller jag med!
                      fastach clipen kan ju va jävliga i pilla i vissa jiggskallar ibland.
                      men är det alternativ som jag hittat där man får optimal styrka i den storleken.

                      litet mått men jäkligt starka. körde mååånga varianter av betes lås förr men inget höll.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 221 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 243 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 551 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      55 svar
                      12 689 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      729 svar
                      61 533 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Arbetar...
                      X