Ja, det är störande med långa tafsar, har inte bestämt mig hur jag ska göra än. Det är tråkigt atr bli av med jiggarna med när man lagt ner tid på att måla skallarna i olika färger, samt synd om gäddorna som får en krok i käften, hoppas dom lossnar ganska snabbt.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Den stora pelagiska vertikalfiske-tråden efter gös!
Collapse
X
-
Vad tror ni om detta spö till det pelagiska fisket?http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...ing-spinn.html
Kollat lite på Veritas med men har lite beslutsångest....
Kommentera
-
[QUOTE=
Där har du fel Tommy!
[/QUOTE]
Förklara...inte vevar man väl in längre än att en meter lina finns utanför toppöglan??? eller räcker inte en en meter lång tafs??Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Jag har 1-3dm utanför toppögglan när jag prickskjuterUrsprungligen postat av byggarn Visa inläggFörklara...inte vevar man väl in längre än att en meter lina finns utanför toppöglan??? eller räcker inte en en meter lång tafs??
Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).
Kommentera
-
Speedmaster-spöt är riktigt rappt i aktionen så det kan vara idé att känna på spöt innan du köper det. Jag har själv varit sugen på samma spö men det blev ett Veritas MH istället men det berodde mest på att Shimanospöt kostade ca 1900:- överallt då det var dags för mig att handla.Ursprungligen postat av Kr0nbl0m Visa inläggVad tror ni om detta spö till det pelagiska fisket?http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...ing-spinn.html
Kollat lite på Veritas med men har lite beslutsångest....
Kommentera
-
Ok, tack för svaretUrsprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inläggSpeedmaster-spöt är riktigt rappt i aktionen så det kan vara idé att känna på spöt innan du köper det. Jag har själv varit sugen på samma spö men det blev ett Veritas MH istället men det berodde mest på att Shimanospöt kostade ca 1900:- överallt då det var dags för mig att handla.
Ska känna på både speedmasterspöt och veritasspöt i veckan, just nu lutar det åt ett veritasspö men jag kan ju ändra mig när jag känt på dom
Kommentera
-
Jag kan starkt rekomendera Dragon Guide Select Jig & jerk. Har kört med mitt hela denna sommar och är grymt nöjd med det. Har kamrater som både har Veritas & Fantasista men väljer att fiska med Dragon spöt..
Jag gillar ganska lång tafs 80-90cm. 0.45-0.60 skarvat med dubbel grinner. Ibland kan det vara svårt att få till knuten med 0.60. Då funkar det bra om man lägger flätlinan dubbel innan man börja knyta, samt lindar den 16-18 varv mot 2-3 varv på 0.60.
Sen är det skönt att kunna knyta om 2-3 gånger om tafsen blir skavd, innan man måste byta hela tafsen. Har du 40cm lång FC från start och blir av med 10cm, då får man två knutar att knyta innan man kan fiska igen. Bättre att byta hela tafsen när man kommer hem. TID ÄR FISK på sjön.
Kommentera
-
Jag brukar oftast köra med 60-80cm tafs av samma anledning som du skriver, men jag behöver nog gå upp i tjocklek lite till, har 0,39mm nu.Ursprungligen postat av Cupra Visa inläggJag kan starkt rekomendera Dragon Guide Select Jig & jerk. Har kört med mitt hela denna sommar och är grymt nöjd med det. Har kamrater som både har Veritas & Fantasista men väljer att fiska med Dragon spöt..
Jag gillar ganska lång tafs 80-90cm. 0.45-0.60 skarvat med dubbel grinner. Ibland kan det vara svårt att få till knuten med 0.60. Då funkar det bra om man lägger flätlinan dubbel innan man börja knyta, samt lindar den 16-18 varv mot 2-3 varv på 0.60.
Sen är det skönt att kunna knyta om 2-3 gånger om tafsen blir skavd, innan man måste byta hela tafsen. Har du 40cm lång FC från start och blir av med 10cm, då får man två knutar att knyta innan man kan fiska igen. Bättre att byta hela tafsen när man kommer hem. TID ÄR FISK på sjön.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
|
25 svar
3 337 visningar