Kullager på mörrum - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullager på mörrum

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kullager på mörrum

Fixade till mina kullager som sitter i min mörrum 6600CL genom att lägga dom i aceton o snurra med tops o allt. Drog på abus silicon-olja o sen ut o kasta dan efter. Efter ett tag så börjar jag inse att jag nog har köpt en pepparkvarn, rullen är använd ca 6-7 ggr alltid avsköld under färskvatten vid hemkomst och inoljad efter, till och med plockat isär den helt och smörjt och oljat allt.

Men som sagt va, kullagrena platsar ju inte ens i en leksak, ännu mindre i en 3 000kr rulle. tillägas bör att jag efter att tagit loss kulagrena efter senaste fisketuren och sköljt dom och tagit på olja och sen torkade med ett papper på så blev det en svag rödaktig nyans på pappret, JUPP ROST efter en dag och med all min skötsel!!!

Ska ringa ABU immorn o be dom skicka nya lager, eller rättare sagt en kartong av varje sort så kanske jag har frächa att byta ut med tills jag köpt rostfria eller keramiska.

Kulagren har knappast skurit heller, då känns dom annurlunda, men det är helt enkelt skitkvalitet från början, utan allt fettet som dom levereras med så är passningen på hjulen extremt dåliga

Synd på en i övrigt fin rulle, tycker inte man ska behöva trixa med sånt här efter så kort tid, om alls.

Nån som haft liknande problem??
    Det är inte bara på havet som man kan få bottennapp!

nope har haft 2st mörrum inga sådana probs.
    Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Skicka ett PM till Cico vettja, han har haft strul.Eller gör en sökning i forumet.Det borde ge något.Har för mej att det varit uppe förut.

/Stefan
      Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Någon som testat nya spolen med de nya lagrena? Har en 5600C nu och lagrena suger... fick ett par nya av abu men de var fina i 2 pass. Borde vara bättre när man lägger 2500+ på en rulle....
        Vill ha båt!

Kommentera

Jag har själv inte någon Mörrum-rulle med dessa stora lager så jag har inga egna erfarenheter av detta problem.

Dock kan jag sälja hybridlager till dem som så önskar. Dessa lager har keramiska kulor och rostfria inner- och ytterringar.

Kommentera

Jag ska tydligen ha den nya spolen, kollade det när jag köpte den, kullagret som sitter till höger på spolen är ca 10mm vilket dom sa skulle vara det nya på ABU.

FRB: såna där hybridkullager låter inte alls dumt, behöver ju fyra stycken i sånna fall, vet du de rätta måtten till mörrum?? nummret på rullfoten är 070112/25 får skaffa nått att mäta dem med annars. Men din verkstad var väl inte öppen än, men du kanske vet ungefärligt pris så länge, så kan jag bearbeta flickvännen under tiden

Vad är det för fabrikat på dom där hybridlagrena, så att det är nått att ha, men jag antar att du bara säljer fina grejer

Kommentera

kmelin, du har PM....

Vad gäller hybridlagrena kan du kontakta Jann här på forumet. Han har dessa lager i sin Mörrum och borde kunna ha en uppfattning i ämnet.

Kommentera

Fick nya lagar från abu idag, samma som innan, rostbeständigt står det på ett av dem vilket knappst är samma sak som rostfritt då det sätter sig hårt på en magnet.

Var på sverull för att kolla upp riktiga kulager, han skratta i princip bara åt dom jag hade o fråga vad dom tog för dom, hade dock inga i rätt storlek för mörrum då SKF inte gör i den storleken, så i sånna fall fick han kolla leverantörer i övriga europa :\

Struligt värre, ingen som har koll på något annat företag i sverige som säljer kullager??

Kommentera

I östergötland finns det ett företag som heter Cento, dom verkar sälja FAG lager.

Kommentera

Re: Kullager på mörrum

Originally posted by kmelin
                    Efter ett tag så börjar jag inse att jag nog har köpt en pepparkvarn...
                    BJ@

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 871 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta