Kullager på mörrum - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullager på mörrum

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

”.... Efter ett tag så börjar jag inse att jag nog har köpt en pepparkvarn, .... ”

Det där verkar vara en bekant sång för dig Cico!

Hoppas jag slipper höra den!
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Satt halva natten igår och letade efter kullager till mörrumen, hittade några men de flästa utan märke, så antagligen skit. Bara för sakens skull kollade jag SKF:s sida innan jag gav upp. DÄR FANNS DOM!!! Alltid lika roligt när man snackat med semestervikarier.

För er som vill ha så är nummren på lagren följande:

OBS!!! FÖR NYA SPOLEN OBS!!!

mått: d 5mm D 11mm B 4mm SKF's beteckning: W 628/5-2Z

mått: d 5mm D 13mm B 4mm SKF's beteckning: W 619/5-2Z

OBS!!! FÖR NYA SPOLEN OBS!!!

lagrena går på 195kr styck så jag hoppas verkligen att det är bra kvalitet på dem, men det är ju SKF

När jag beställde nya lager från abu bad jag om nya plastbitar till cent-bromsen eftersom min fiskeaffär inte hade dem, då tänkte jag att det skulle bli bäst om dom skicka dom samtidigt så att jag slapp krångla. Jo det skulle gå bra o gratis också, precis som om dom var dyra ändå, men nähä fick jag några, nääääää!!! Nu får man pynta 400 och hoppas på att det löser sig, ska *** ringa och klaga lite hos ABU, dom får fixa nån goodwill för så här ska det inte va.

BeBest: jag hoppas med dig
      Det är inte bara på havet som man kan få bottennapp!

Kommentera

Jag är bortrest för tillfället och har ingen möjlighet att titta på vare sig sprängskisser eller Mörrum-rullar, men jag har bestämt för mig att bägge kullagren inte har samma innerdiameter. Kan det möjligtvis vara så att den ena 5:an ska bytas ut mot en 8:a?
        (8x13x4 mm)

Kommentera

Nä dom har exakt samma innerdiameter, kan trä båda på ett 5mm borr och det passar perfekt plus att måtten står på följsedlen från ABU, bad om att få till nya spolen, och fick dessa samma som innan, så antar att det stämmer.

Kommentera

Där ser man. Jag får väl avbryta semestern och läsa på mina hemläxor istället...

Kommentera

Tycker att hela karusellen är sjuk... Först ska man punga upp 2600:- för o köpa rullen.. sen efter en månad ska man behöva skicka in rullen, ~250:- (utan resultat), sen köpa nya spolen, 300:- för att sedan behöva köpa nya lager för att den inte ska rosta igen direkt för 390:-

Summa: 3640:-

Skärpning abu!
              Vill ha båt!

Kommentera

Vips så kunde du i stort sett köpt en TE i stället..... suck
                Vill ha båt!

Kommentera

Jo, helt rätt, iof skulle jag alldrig ge ett öre för att skicka iväg den, inte när jag har garanti. För övrigt ringde jag en snubbe på verkstaden innan jag köpte den och frågade hur den klarade saltvatte och det skulle inte vara några problem alls enligt honom även då jag påpekade att andra haft problem.

Nu får dom nog visa lite goodwill om dom inte vill mista mig som kund, hade det inte sabbat eloxeringen så hade jag slipat av alla identifieringstexter på rullen, så mycket skäms jag plus att jag är arg som ett spädbarn!!!

Kommentera

Ringde servicen på abu återigen för att fråga vad *** det är för kullager dom kör på rullarna, efter ett tag kom det fram att dom på servicen varit på utvecklingen för att få bättre lager till rullarna, i alla fall mörrumen vilket dom inte hade fått igenom. Enligt honom kör dom 3kr kulager från asien i rullarna, utom i EON där det e skf, så det är väl med andra ord den enda vettiga rullen att köpa om man inte vill ha skitlager.

För övrigt sa han att dom inte alls var rostbeständiga, fast det står i papprena när man får dem. Han påpekade också att dom fick in rullar från 1968 med kulager som inte var rostfria som inte hade nått rost i sig alls.

Det är väl bara till att inse att det är nårra snoriga kostymnissar som tagit över abu o bara är ute efter att trycka ut stålar från företaget. Fick i alla fall utvecklingschefens direktnummer så när han kommer hem från semestern ska jag ta och slå en signal.

Måste nog tillägga att jag är arg som 8 hungriga spädbarn nu!!!

Kommentera

Som beskrivet i min tråd har de ändrat på spolen och lagrena är av en annan typ (iaf annan dimension). Har de skickat en sån spole med lager till dig? Det gjorde de till mig utan gnytt.

//K
                      BJ@

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 874 visningar
                      0 gillar