Hur beter sig gäddan i strömmande vatten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur beter sig gäddan i strömmande vatten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur beter sig gäddan i strömmande vatten?

Jag brukar fiske en del i nedre dalälven där vattnet ofta är relativt strömt. Det finns lugnare partier men även där är det stor skillnad på att fiska med respekive mot strömmen. Jag har försökt söka gädden i de grundare partierna vid vasskanterna och bakom stenar o dylikt där jag tänker att gäddan kan undgå strömmen något. Utfallet har dock bara varit sådär...

Det jag undrar är om någon har mycket erfarenhet från att fiska gädda i strömmande vatten och isf vilka tekniker/taktiker ni använder? Och hur tänker ni kring gäddans beteende? T.ex. på våren när gäddan brukar gå in grunt för att leka. Hur gör den i strömmande vatten?

Jag såg en tidigare tråd som snuddade vid detta men mest diskuterade jerkfiske i strömmande vatten.

Intressanta frågor, jag fiskar lite i en å som visserligen inte är lika ström som Dalälven, men jag gör som du, söker intill kanter i "vikar" bakom träd som ligger i vattnet, men har även testat att meta med död abborre mitt i strömfåran och det högg även där.

Kommentera

Jag har mest metat gädda i strömmande vatten med levande mört, och konstaterat att ström gäddan är mycket starkare än gäddan man tar i en vanlig svensk insjö.Jag sökte upp där vattnet bildade virvlar och där högg gäddorna.
      Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Sök gäddan i strömmande vatten gärna där det finns lite större stenar på botten. Djuphålor brukar vara bra platser.
        Gäddan är som de flesta andra fiskar, den vill göra av med så lite energi som möjligt. leta dem där den kan tänkas ha nära till mat utan att behöva ödsla allt för mkt energi.
        I näst kast så .....

Kommentera

Fiska som efter all annan fisk i strömmande vatten, men såklart med utrustning å beten lämpade för gäddfiske..., den största skillnaden lär du märka när gäddan hugger, den kan vara en riktig kämpe om den levt länge i hårt strömmande vatten.., iofs inte så vanligt den gör så, den brukar låta sig dras med till lite lugnare delar..

Kommentera

Testa strömkanter och bakvatten. Det brukar vara säkra platser att hitta gäddor på.
            http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Tack så mycket! Ska använda mig av dessa tips i vår!

Kommentera

Ofta, i alla fall under våren, har jag upplevt att gäddorna håller till just nedanför mindre forsar. Ofta har jag fått gädda 3-4 kast i rad på samma ställe på dessa platser. Vet inte om dom håller till där för att vänta på mat som kommer med forsen eller om det är p.g.a. det syrerika vattnet.

Någon som upplevt liknande beteende?

Kommentera

Ursprungligen postat av Honkamaa Visa inlägg
                  Ofta, i alla fall under våren, har jag upplevt att gäddorna håller till just nedanför mindre forsar. Ofta har jag fått gädda 3-4 kast i rad på samma ställe på dessa platser. Vet inte om dom håller till där för att vänta på mat som kommer med forsen eller om det är p.g.a. det syrerika vattnet.

Någon som upplevt liknande beteende?
                  Du har säkert rätt i allt + att det oftast finns bakvatten nedanför en fors, vilket gör att dom lata gäddorna kan ta det lugnt..

Kommentera

Gäddan är en riktigt slö firre. Den vill göra av med så lite energi som möjligt. Därför står oftast gäddan bakom eller precis framför en sten. Gäddan står gärna på botten (strömmar minst där). Så man får diska ganska nära för att komma åt dom.

I flödande vatten kan man säga att det finns tre olika skikt med vatten. På botten strömmar det sparsamt, mellan ganska kraftigt och högst upp är det mest virvlar samt ganska strömt.

Min erfarenhet av fiske riktat mot gädda i strömmande vatten är att man måste fiska nära botten, ofta nära mynningar (inlopp/utlopp). Även fall kan vara riktigt effektivt. Mycke syre i vattnet samt gott om betesfisk som äter av alger eller annat gott som kommer med strömmen. När jag säger fall så är det givet vis nedanför.

Sen har fisken tendens att stå vid djupkanten, eller när strandkant om det bli djupt direkt.

Edit: la till lite text
                    Senast ändrad av Gimlan; 2011-11-28, 09:33.
                    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                    25 svar
                    3 337 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Chrispenborn