Ny jerkbait utrustning till våren, vad? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny jerkbait utrustning till våren, vad?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny jerkbait utrustning till våren, vad?

Hallå!

Nu börjar isen och snön sakta med säkert smälta bort. Då kan det vara bra att vara förberedd inför vårfisket. Och vad är inte bättre än att inhandla lite nya fräscha prylar att ha med sig ut på sina första tur för året?

Det är därför jag har skapat denna tråden för att få lite expertis hjälp av er proffs och andra hobbyfiskare. Det är så att jag vill inhandla mig en helt ny jerkbaitset (spö, lina och rulle). Det är inga skit grejer jag vill ha utan det ska vara riktigt vara från början till slut.

Den största frågan, och den jag lägger mest vikt på är val av rulle. Jag har tre favoriter jag har läst mycket gott om och det är:
    -Ambassadeur Revo Toro 51HS
    -Ambassadeur 5601C JB
    -Shimano Curado 301 E

Någon med erfarenhet kring dessa rullar eller är det bara en smaksak vilken man ska ta, fördelar nackdelar med LP-rulle, osv.

Samt ett bra spö till någon av dessa rullar. Inte 2-delat, har hört att det är sämre.

Tips på en bra lina hade också uppskattats.

Ps.
    Jag vet att det finns mängder av trådar om detta redan och jag ber om ursäkt för att ha skapat en till, men det blir lite mer personligt (tycker jag) om man skapar sig en "egen" tråd.

Tack på förhand!
    Mvh / SJ

Jag har både: -Ambassadeur Revo Toro 51HS &
    -Ambassadeur 5601C JB. Är mkt nöjd med båda.
    Har ett bft bandit jerkspö, det kortare och ett Daiwa Luna Versataile. Även här mkt nöjd. Har med mig båda spöna + haspel uppsättning och kör lite dt som passar för dagen. Kan varmt rekommendera ovan nämnd utrustning. Lycka till!
    http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Kommentera

Jag är hobbyfiskare, men kan en del om jerk utrustning.

Låg profil kan ge dig ett skönare grepp runt rullen när du jerk fiskar, men jag tycker att dom runda rullarna inte är svåra att palma heller, dvs om du har en rulle i storlek 5000 (ambassadeur) Jag har handstorlek medium, ganska små händer och palmar lätt 5000 rullarna men har lite problem med 6000 rullar.

De låg profil du nämnt är ju några av de få som folk rekommenderar till just jerkbait fiske, Curadon är uppskattad av flera, och Toron är ju också uppskattad, dock så har den utgått ur produktionen hos ABU så köp en sån rulle så snabbt som möjligt om du vill ha en sådan. (60 modellen finns kvar men den är höger vevad och större på bredden)

Angående spön så tycker inte jag att spön som är delade är så mycket sämre, visst dom kanske håller lite sämre i längden. Men jag har två delade spön.

Lina är ju mycket efter vad du själv tycker är trevligt att kasta med. Många säger att ju tunnare linare ju större är chansen att den gräver ner sig och går av vid backslag, medans några menar att ju tjockare du har ju större är risken för att linan skär ner. Jag tror dock det först nämnda.

Så av de rullar du nämnt så skulle jag välja JB'n mest för att jag är nöjd med runda ambassadeur rullar och inte ser någon vits med lågprofil för min del. JB'n är slitstark och robust å har det du behöver till jerkbait fiske så som mässing stativ, dubbla backspärrar mm.

Spö till det så skulle jag kunna rekommendera BFT Bandit 6'6. spöt är odelat och riktigt starkt, bra känsla. Andra spön som jag inte har testat är ju St.croix och Daiwa Luna som också dessa är väldigt populära.

Lina så kör jag Strike Wire Extreme 0,36mm välj grovleken på linan efter vad du själv tycker men minst 0,32 skulle jag säga till tyngre jerk. CWC har ju marknadsfört en nyare lina Predator X8 men har inte testat den, ska väl vara bättre än extreme men som sagt inte testat.

För att Samman fatta.

Rulle: Ambassadeur 5601C JB
      Spö: Bft Bandit 6'6"
      Lina: Strike Wire Extreme 0,36

Ett tips är ju att slå till på MLF's Luna för den sägs vara top of the line av multirullarna. Skulle skaffat en själv om budgeten tillät.

Kommentera

jag använder ett BFT Buster Jerk Stiff med korkhandtag . och väldigt nöjd med det , har testat något Luna spö och ett strike Pro Capture . men tycker att BFT spöt är det skönaste

Kommentera

Jag kör också med JB, en sitter på ett Daiwa luna 6.10 som är ett extremt skönt spö upp till ca 120g.
          Min andra JB sitter på ett Strike Pro Contact 6.8 -180g som jag inte hunnit testa skarpt än... Ska bli spännande!
          Det blir nog ett Pike eller Musky UT kit till mig också i vår!

Kommentera

Skulle verkligen inte rekommendera bft buster jerk stiff. Bytte upp mig till ett SG Woody i somras och det är som natt och dag.

Kommentera

Revo Toro är lätt den skönaste av dem rullarna och alla andra jag använt.
              Rst/Lf The Ripper är det bästa spöt till normalstora (-120g) beten.
              Tuf Line XP 50 eller 65lb, grymt bra och billig!

Kommentera

Ursprungligen postat av MLF
                Har du någon budget att gå efter??
                Kommer själv nu i år köra på en 5601JB som är UT-trimmad med musky performance.
                Spöt till den rullen blir ett St croix Legend Tournament 7'6.
                En kombo som jag tror mkt starkt på...
                va har du för kastvikt, har du test jerka med den combon. jag måste trampa ner på längden på spö för att få vissa beten att röra sig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
                  Jag kör också med JB, en sitter på ett Daiwa luna 6.10 som är ett extremt skönt spö upp till ca 120g.
                  Har du redan klippt en bit i bildörren på lunat? Visst var det längre, typ 6,9 eller nåt sånt från början

Kommentera

Ursprungligen postat av Bjorn Visa inlägg
                    Har du redan klippt en bit i bildörren på lunat? Visst var det längre, typ 6,9 eller nåt sånt från början
                    Haha, nej... Det är fortfarande helt, trodde faktiskt att det var 6fot 9tum, men det står 6fot 10tum på det! Obs det går 12tum på en fot.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 354 svar
                    279 391 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40