Tail bete eller inte?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tail bete eller inte??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tail bete eller inte??

Jag vet inte om det är jag som har dålig känsla eller...men det verkar som tailade beten verka fungera väldigt bra för gäddfiske.. är det någon mer som har upplevt detta????
    Kanske man skall satsa på lite tail beten inför säsong 2012.

Tja, det har väl varit en av de stora betestrenderna under de senaste åren. Och funkar så klart bra många gånger. Precis som jerkbaits, jiggar, gummibeten, skeddrag, spinnare, spinnerbaits, spinnflugor och you name it...

Kommentera

Klart du ska fiska med tailar! Lättfiskat och roligt!
      http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

true story.

Kommentera

Tailbeten och jerkbaits med tail funkar skitbra, ibland kan det vara bättre utan tail och ibland med.

Kommentera

Köpte 4 Zalt tail, måste vara det sämsta köpet jag har gjort. Två av dem rullar liksom in på sidan eller hur man ska säga.

Kommentera

Jag är inte heller något stort fan av tailbeten, har förnv. bara 2 stycken tror jag...

Men dom sägs ju vara riktigt effektiv, speciellt när gäddorna är sega så har tails visat sig ge den där lilla firren som stött någon gång.

jag tror dock inte att endast tailbeten är "the way to go" men en 5-10 stycken med i lådan varjegång är ju inte fel!

Kommentera

Jag är inget fan av renodlade tailbeten, men brukar ge dom nån chans per år även fast jag inte haft bra fiske med dom rent historiskt...
                Mest pga jag är missnöjd hur dom allra flesta går i vattnet, dom flesta shallow tailar jag testat har verkligen varit jobbiga att anpassa sig till.
                Antingen vill de snurra eller gå på ytan (flyter!) så man måste hålla på och vikta på olika sätt.
                Vi har exempelvis den klassiska Zam Z tail som går snett/snurrar och vars gummi inte pallar med ens en enda fisketur, nåja vissa färger håller bättre än andra.
                Det finns ju även handgjorda shallow tailbeten som är riktigt fina att kolla på och kostar därefter (250-400kr), såna tycker jag även ska funka som dom ska "out of the box".
                Man ska inte behöva vikta med jättekrokar och en mängd bling-bling som skulle göra IceT avundsjuk, för att betet ska ta sig under ytan.

Så därför kör jag mest med sinking och fast sinking över grynnor/ställen jag inte vill komma ner ända till botten.
                På botten kör jag hellre med exempelvis Bulldawg och Boggs sinking beten.
                Samma sak på grunda ställen, då använder jag hellre shallow gummibeten.

Tailbetena får gärna vara ganska stora och väga 150-180g.
                Jag har höga förhoppningar till Svartzonker Attitude Tricky tail sinking som jag inte hunnit testa än pga isläget, men den motsvarar helt klart mina krav "på pappret"...
                Man vart nästan lite uppspelt för att någon äntligen fått till det.
                Senast ändrad av EsoxToni; 2012-02-27, 03:47.

Kommentera

Har fiskat med tailbeten sen 2006 . På ex hell tail är det väldigt viktigt hur man sätter tailen . Testade med Clas (svartzonker) svansar i höstas då går hell tail minst lika bra som svartzonkers beten .

Sätter man svansen fel å snurrar den eller går på sidan .

Sen har jag å mina kompisar märkt att i klara magra skogsjöar funkar inte betena alls lika bra som i grumliga skärgårdsvikar .

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av EsoxToni Visa inlägg
                    Jag har höga förhoppningar till Svartzonker Attitude Tricky tail sinking som jag inte hunnit testa än pga isläget, men den motsvarar helt klart mina krav "på pappret"...
                    Man vart nästan lite uppspelt för att någon äntligen fått till det.
                    Oj vad det finns tailar som fungerar...
                    Men det är ju helt klart lättare att sänka ett gummibete än en träbit såklart.

För övrigt så har jag inte haft särskillt bra fiske på tail utan föredrar även jag gummibeten. Nån tur har väl en hell tail funkat bättre än allt annat, men de turerna är inte många. Det ska väl vara när det är lite kallare och då man vill kunna göra lite längre spinnstopp som tailarna gör sitt jobb.
                    Senast ändrad av Totte; 2012-02-27, 06:47.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 300 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13