Skulle jerkspö funka? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skulle jerkspö funka?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skulle jerkspö funka?

Skulle ett jerkspö funka som ett spö att bara "bonntrolla" eller blir det bara så fel det kan bli? Hittar nämligen inga 7 fots spön förutom jerkspön med den kastvikten jag vill ha. Finns ett SG spö med kastvikt på 15-60, men jag vill ha ett 7 fots spö i typ 30-90 gram. Så blir det jättefel med jerkspö?

Jag har bara 9 och 8.6 fots spön. Blir lite tight i båten om man är flera.

Om du ska trolla känns de ju kanske inte optimalt med jerkspön, min personliga åsikt iaf, kastvikterna blir ju inte lika relevanta om du ska trolla, eller vad menar du exakt med bonntrolla?

Kommentera

Jag menar ro drag. De spöna jag har hittat som är 7 fot är vanliga spinn och haspel spön, och har ju oftast bara kastvikt upp till 40-50 gram. Kan bli lite tungt med beten över den vikten.

Kommentera

Du kan överbelasta dina spö en hel del om du bara trollar, blir ju inga kast bara veva in ev. fisk....
        Visst funkar det med JB spö.

Kommentera

Jag anser det vara en fördel om man snabbt kan få upp linan ur vattnet och då även ha lite hävstång när man sätter in mothugget. Det gör att ett längre spö har fördelar men jag har nog trots allt rott upp de flesta gäddorna med hjälp av ett handhållet gammalt ABU Caster 122 glasfiberspö. Nu saligt i åminnelse. Det spöet var inte ens 7" långt. Min fiskekompis hade ett längre spö och han hade lättare att fästa och drilla fiskarna.
          Om du bara kan köpa ett spö, välj det då så det är bäst till det du mest ska använda det till och låt resten få bli som det blir.
          Helt fel är att inte försöka alls.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag har två spön nu, ett 9 fot, ett 8.6. Båda funkar bra när jag är själv i båten. Men när man är fler så blir det trångt tycker. Och jag personligen tycker det är lättare att landa fisk med kortare spön. Nån som vet varför det inte görs korta spinn och haspel soön med högre kastvikter?

Jag ringde en affär och frågade om jag kunde använda Butchligt till haspel, han avrådde starkt. LOL.

Kommentera

Är det inte bättre att köpa spöhållare . På clas ohlsson finns det en jättebra som man fäster i båtens årfästen förutsätter att man har motor då. Går iof att montera dubbla årfästen . Jag föredrar spön mellan 8-10 fot när jag trollar lättare att undvika trassel . Vi har trollat med 4 spön i en Cresent 3,75 utan problem.

Men som svar på frågan finns det trollingspön å köpa . Men vill du kunna kasta med grejerna finns det längre jerkspön också du har som vanligt kollat i en dålig butik.

skitfiske

Kommentera

Har själv kollat på :
                Stcroix muskymojo 7,6 light -84g

Kommentera

Jag använder mitt jerkspö till trolling och det funkar utmärkt. Brukar använda det när jag är ute och jerkar och ska från ett ställe till ett annat.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                    också du har som vanligt kollat i en dålig butik.
                    Jo, jag hade mest kollat runt på sidorna som annonserar här. Jag hade faktiskt tänkt mig ett spö i prissklassen 1000 spänn.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 164 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13