montera UT-trim. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

montera UT-trim.

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har inte monterat hela kitet men dock bussningarna. Mätte dock inte upp dem innan men här är mina erfarenheter. På vevsidan sitter ett shims under bussningen. Det här verkar inte riktigt räcka till för mig. Min kastbroms gick i botten. Tyvärr är jag ganska övertygad om att jag inte får bort dem igen då jag trots frysning av bussningarna innan fick knack rejält för att få dit dem i spolen. Det var väl rengjort innan så inget problem där. Kört tänkte jag. Men då kom jag på den lysande iden att vända på kastbromsbrickan som sitter i skruven till kastbromsen. Det här löste problemet, men frågan är hur länge. Får nästan ha kastbromsen i botten för att ha en glappfri spole. Min jb är dock väldigt gammal en av de första men med iar. Hoppas ju att den ska leva många år till. En riktig slitvarg som är väl omhändertagen. Har många timmars fiske i sig och det enda som är bytt är vev och nu bussningarna som var väl glappa. Veven får jag skylla mig själv med är storförbrukare då jag tenderar att slita i den vid mothugg. Men bättre rulle än jben är svår att hitta. Det bästa med dem är att de kastar bättre och bättre då bussningarna slits in. Min andra jb inköpt för2 år sen börjar nu bli lagom insliten. Så om den är ny och det är kastlängd du vill åt så blir det bättre med tiden.

Kommentera

Ursprungligen postat av Blohm Visa inlägg
      Har inte monterat hela kitet men dock bussningarna. Mätte dock inte upp dem innan men här är mina erfarenheter. På vevsidan sitter ett shims under bussningen. Det här verkar inte riktigt räcka till för mig. Min kastbroms gick i botten. Tyvärr är jag ganska övertygad om att jag inte får bort dem igen då jag trots frysning av bussningarna innan fick knack rejält för att få dit dem i spolen. Det var väl rengjort innan så inget problem där. Kört tänkte jag. Men då kom jag på den lysande iden att vända på kastbromsbrickan som sitter i skruven till kastbromsen. Det här löste problemet, men frågan är hur länge. Får nästan ha kastbromsen i botten för att ha en glappfri spole. Min jb är dock väldigt gammal en av de första men med iar. Hoppas ju att den ska leva många år till. En riktig slitvarg som är väl omhändertagen. Har många timmars fiske i sig och det enda som är bytt är vev och nu bussningarna som var väl glappa. Veven får jag skylla mig själv med är storförbrukare då jag tenderar att slita i den vid mothugg. Men bättre rulle än jben är svår att hitta. Det bästa med dem är att de kastar bättre och bättre då bussningarna slits in. Min andra jb inköpt för2 år sen börjar nu bli lagom insliten. Så om den är ny och det är kastlängd du vill åt så blir det bättre med tiden.
      Hur ser det lilla linspridardrevet ut (det vita plastdrevet som sitter i spolen)? Om det är slitet i kanten så borde man kunna få den symptomen på rullen, men då sitter ju hela spolen längre mot höger.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
        Hur ser det lilla linspridardrevet ut (det vita plastdrevet som sitter i spolen)? Om det är slitet i kanten så borde man kunna få den symptomen på rullen, men då sitter ju hela spolen längre mot höger.
        Det har nog sätt bättre dagar också. Ska nog ta och byta ut det. Som sagt rullen har otroligt många timmar på sitt samvete. Bra synpunkt ska kolla lite hur den sitter tänkte faktiskt inte så mycket på det då den fungerade innan lagerbytena. Hur var dina bussningar att få i? Mina fick jag som sagt frysa innan jag vågade knacka ner dem.

Kommentera

Det gick bra att få i de, sugpassning skulle jag vilja kalla det!
          Jag hade axeln som styrning och pressade med den gamla bussningen, endast med handkraft alltså.
          Däremot så har jag lite vibrationer (tjut) i mina bussningar, men jag har bara kastat ca 5 timmar med dom, har du testat att kasta med rullen sen du bytte?

Kommentera

Gjorde på samma sätt som du men sugoassning var det inte. Rejäl presspassning. Nej inte provkastat än isen ligger tjock än. Får vänta ett par veckor. Tror inte det ska vara några problem. Allt lirar fint när jag sätter fart på spolen. Lite tjut kommer att slita till sig. Som sagt original bussningarna kräver många timmar innan de känns bra.

Kommentera

Man kanske skulle prova att lägga spolen i ugnen en stund också? Jag tror att bussningarna är monterade när man köper ett utpp kitt idag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Blohm Visa inlägg
                Gjorde på samma sätt som du men sugoassning var det inte. Rejäl presspassning. Nej inte provkastat än isen ligger tjock än. Får vänta ett par veckor. Tror inte det ska vara några problem. Allt lirar fint när jag sätter fart på spolen. Lite tjut kommer att slita till sig. Som sagt original bussningarna kräver många timmar innan de känns bra.
                Då funkar det säkert! Jag ska ge min rulle några timmar till så rättar det nog till sig, det tystnar direkt om man bara lägger mot tummen pyttelite mot spolen, så det är säkert inga problem.

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
                  Man kanske skulle prova att lägga spolen i ugnen en stund också? Jag tror att bussningarna är monterade när man köper ett utpp kitt idag.
                  Värma spolen fungerar säkert eftersom aluminium är väldigt temperatur känsligt, i kombination med frysta bussningar borde det gå finfint.

Kommentera

Tack för alla svaren!
                    Det blir till att på och köpa trimmet på måndag och montera det själv. tror inte det är lika svårt som jag inbillat mig.

en fråga till bara:
                    jag tänkte använda rullen nästan uteslutande till jerkfiske, men även till att kasta "vanliga" vobblers med. är det UT Pike som passar mig bäst då?
                    eller klarar UT Reel jerkandet?

tack åter igen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 529 visningar
                    0 gillar