Vad för jerkset? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad för jerkset?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad för jerkset?

Halloj på er alla!

Nu är det så att jag har beslutat mig för att börja jerkfiska. Och jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig med vad jag ska ha för jerkspö samt rulle. Skulle gärna uppskatta om ni kunde skriva/länka ett bra set för nybörjare.
    Än så länge har jag kollat på detta setet från dogger http://www.dogger.se/jerkbaitset-1-p-14105-c-674.aspx
    Är det bra eller har ni några andra förslag?

Tack på förhand

En bra sak att veta är ju hur mycket du skulle kunna tänka dig att lägga på ett set.
    Tror folk får lite lättare att komma med vettiga förslag ifall dom vet detta.

Kommentera

Säger bara kör!!!
      En av dom bästa rullarna du kan ha till just jerk (googla runt så får du se)
      Spöt har jag ingen aning om men köpte oxå det setet på dogger när jag köpte mitt första (va ett shimano spö då) men bytt några gånger nu och familjen har ökat med X antal spön men rullen hänger med än

Med andra ord va du än börjar med så kommer du nästan alltid vilja byta up dig/ha ett nytt eller extra spö, ett jävla träsk det här kan ja lova, kan köpa hur mycket som helst

Så som sagt kör på setet eller leta upp nåt beg och börja med....

//Mange

Kommentera

Bra pris är det. Rullen är bland de bästa till jerkfiske. Spöt har jag aldrig känt på men det kommer säker att funka kanon till att börja med, vill du börja fiska med tyngre beten så får du ju uppgradera senare. JB:n brukar kosta runt 2000kr så du får ju spö och lina på köpet.
        Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Hade tänkt att lägga runt 2000 spänn.

Kommentera

Jb'n ligger väl för 1500kr ca ex frakt? Hade jag för mig i vilket fall....

Säger som föregående talare att rullen är riktigt, riktigt bra.

Settet du funderar på har diskuteras i två trådar senaste månaderna, jag personligen tycker inte om vendettan, tycker det är framtungt och tror att du kommer bli missnöjd med spöt efter ett tag. Men så är det väl oberoende på vad du köper för spö....

Är du helt ny på jerk och är osäker på om du kommer fortsätta så är det väl surt att köpa för mer... men ju dyrare(märkes) spö du köper ju högre kommer ju andra handsvärdet att vara.

Om du däremot är säker på att Jerk är din grej så tycker jag att du ska öka budgeten och satsa på att köpa Ambassadeur 5601C JB separat och köpa ett annat spö.

Det bästa är ju om du har en lokalbutik, dom brukar kunna ge dig en bra deal på ett set.

Sen så är det bästa tipset, att känna på spöt innan man slår till, bara för att vissa gillar/ogillar ett spö, kanske du älskar det!

Kommentera

Hallå!
              Inte lätt för en nybörjare att veta hur ett jerkspö ska kännas... Jag vet av egen erfarenhet. Inne på mitt andra, det första, ett Kineticspö, hamnade i sjön. Det andra, ett Buster Stiff, köpte jag i ett set med en JB för 1995 hos Olssons fiske. Väldigt olika spön, men båda fungerade/fungerar jättebra för mig med min begränsade erfarenhet. Kaske känns det lite lättare att styra betet med det styvare spöt, även om jag sett attmånga tycker det är påkigt. Så vill du inte ha Vendetta så kolla med Olssons. Förmodligen funkar båda för dig...
              Beträffande bra pris för ett set hos den lokale handlaren kan jag bara säga att jag tjänade nästan tusenlappen på att inte handla lokalt...
              Gösta
              Senast ändrad av Gösta; 2012-03-12, 21:08. Anledning: Glömde

Kommentera

Ja, det är absolut ingen mening att börja med ett jättedyrt spö, köp ett billigt och känn på fiskemetoden först!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                  Hallå!
                  Inte lätt för en nybörjare att veta hur ett jerkspö ska kännas... Jag vet av egen erfarenhet. Inne på mitt andra, det första, ett Kineticspö, hamnade i sjön. Det andra, ett Buster Stiff, köpte jag i ett set med en JB för 1995 hos Olssons fiske. Väldigt olika spön, men båda fungerade/fungerar jättebra för mig med min begränsade erfarenhet. Kaske känns det lite lättare att styra betet med det styvare spöt, även om jag sett attmånga tycker det är påkigt. Så vill du inte ha Vendetta så kolla med Olssons. Förmodligen funkar båda för dig...
                  Gösta
                  Helt rätt. Självklart så är det svårt om man inte jerkat förut, idiot inlägg jag gjorde innan...

BFT stiff är väldigt fint som första spö, BFT gör bra spön.

Får du JB och BFT Stiff för 1995 så är det bättre än vendettan enligt mig.

Styvare spön gör det lättare att styra beten man måste trycka till lite, eller tyngre beten så att säga. Min personliga favorit är spön klassade upp till 180g. Men 150g är nog bra om man vill ha ett bra spö. Folk säger ju att man tappar mer fisk på super styva spön så.

Men 150-180g är ett bra allround spö. till beten 60-70g upp till 140-160g ungefär.

Kommentera

Jag tycker Buster Stiff har för kort bakhandtag.
                    Då tycker jag 6" Berkley Selection Series 100gr med längre bakhandtag är betydligt skönare (och till samma pengar ungefär).

Polaren fick byta ut sitt Buster Stiff efter halva förra sommaren då hela rullfästet lossnade och snurrade runt spöt.

Ang val av rulle så är JB klockren!
                    Billig och stark!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 761 visningar
                    0 gillar