8 eller 9 fot MP pro? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

8 eller 9 fot MP pro?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag så skrev jag nog. Men jag har liksom inte "fiskat" med det. Så jag vet ju inte hur det känns 100, så att säga. Vet heller inte om man märker skillnad på spinn eller haspel spöt. Blir nog mest 50-70 grams beten. Snart är det sommar och då är det poppers tid. Haspel blir det då.

Ska inte kasta stora ålar med det. Tror inte det pallar det. Får köra den lilla, och den har funkat för mig. 40-100 är det jag ska ha.

Kommentera

Har både MP Pro 9 fots och Grim reapern. Det är två helt skilda spön vilket också återspeglas på priset. MP pro har jag till lättare beten och helst upp till ca 85 gram. Betydligt mjukare än reapern. Reapern klarar beten upp till ca 120 gram och helt annan känsla med styvare och mer topp.

Har både från land men även från båt. Gillar långa spön och även när jag är i en båt just för att kunna komma åt riktigt bra och fiskar gärna så långt från båten som möjligt.

MP pro är väldigt prisvärt men ändå mer nöjd med reapern. Att välja spö är nåt man måste testa för att se vad som verkligen passar ens egna smak. Inget är rätt eller fel!

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
        Jag så skrev jag nog. Men jag har liksom inte "fiskat" med det. Så jag vet ju inte hur det känns 100, så att säga. Vet heller inte om man märker skillnad på spinn eller haspel spöt. Blir nog mest 50-70 grams beten. Snart är det sommar och då är det poppers tid. Haspel blir det då.

Ska inte kasta stora ålar med det. Tror inte det pallar det. Får köra den lilla, och den har funkat för mig. 40-100 är det jag ska ha.
        Ja haspel har man ju skaffat ny utrustning till tyngre jigg och lite lättare spinnerbaits. Så i sommar blir det jävligt kul.

Och håller med vert, väldigt vettigt sagt.

Kommentera

Håller med om att den inte är jätte skönt att kasta eels med 8'm 150g. Det svampar lite då även om det går att kasta dom med spöt. MP klingan är inte fullt lika snabb som XLNT klingan (butch o bushwacker) men spöt har bra med ryggrad. 150g tycker jag känns lite överklassad och kasar bäst i viktspannet 50-110g. Det är min personliga åsikt!
          http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Jag bor i Karlstad. Har ALDRIG sett nån sälja MP pro här. Jo, en affär har nåt gammalt MP pro 7 fots jerkaktigt. Och han jag känner som har MP pro i haspel bor i sthlm, och jag behöver ett spö inom en månad.

Lite jobbigt det där med mindre städer. Inte så bra utbud. Har liksom inget annat val än att fråga här och beställa på postorder.

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
              Vilket skulle ni välja till spinnfiske från båt av de två längderna? Ska ( förmodligen i alla fall ) inom kort om bossen här hemma tillåter mig att köpa det i 40 100 grams kastvikt Blir kastlängderna mycket kortare med 8 fot än 9 fot?

Nån med erfarenhet av MP pro? Jag har bara testa MP pro snabbt engång, så det är ju inte allt för mycket att hurra över. Och jag bor i en stad där ( enligt mig i alla fall ) utbudet av den typ av spön jag vill ej existerar. Så nån chans att klämma på det i affär finns ju ej.

Kan man jerka med så långt som 8 fot? Är det helt uteslutet eller?
              Hej Saddam Palme;

Vid haspel- och spinnfiske från båt har jag vid mitt eget fiske alltid föredragit att kasta med 9-11 fots spön. Dels kastar jag betydligt längre och täcker därmed större yta från samma uppankring och dels drillar jag en större Gädda, Lax eller Öring betydligt säkrare med ett långt spö med parabolisk aktion än med ett kort och stumt spö.

Låt oss anta jag från ankrad båt kastar 30 meter långt med ett 8-fots spinnspö och 60 meter långt med ett 11-fots spinnspö. Den totalt avfiskade cirkulära ytan med 8-fots spinnspöt blir då 3,14 x 30 x 30 = 2.826 kvadratmeter. Jämförelsevis blir den totalt avfiskade ytan med 11-fots spinnspöt 3,14 x 60 x 60 = 11.304 kvadratmeter. Dividerar jag sedan 11.304 med 2.826 får jag siffran 4, vilket i klartext betyder att jag täcker 4 gånger så stor yta om jag kastar med 11-fots spinnspöt jämfört med 8-fots spinnnspöt.

Vid jerkbaitfiske föredrar jag ett 6-fots eller ett 7-fots jerkspö helst i samma längd som jag själv är i eller max 2 dm längre. Då jerkrycker jag lättare nedåt eller snett nedåt med jerkbetet. Ett jerkspö som är längre än vad jag själv är tröttar både axel och skuldra betydligt mer och snabbare än ett kortare spö. Vissa jerkbeten kan man ta in i kortare och längre ryck genom att hålla rullveven helt stilla i ett stadigt grepp med ena handen och veva (rycka) betet inåt båten med spöt i andra handen. Fiskat med jerkbeten och jerkspön har jag själv praktiserat och tränat på sedan hösten 1982, dvs under 30 års tid nu till hösten. I Leech Lake i Minnesota oktober 1982 fick jag mina första, handgripliga lektioner i jerkbaitfiske av muskieguiderna Don Purch och Steve Lundh.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
              www.trumman.com - http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm
              Senast ändrad av Old Firehand; 2012-03-30, 19:24.

Kommentera

Tack för alla svar. Jag bugar och tackar för att ni och forumet finns. Men är det verkligen såååå stor skillnad i kastlängd på 8 fot kontra 9 fot? Jag känner mig kluven. Blir bara mer och mer osäker på vilket jag ska välja. har liksom ingen chans att gå och kolla i nån affär, då Karlstads affärer inte har SG. Vad jag har sett i alla fall. 30 cm, gör det verkligen märkbar skillnad. Obs jag syftar bara på kastlängden nu.

Ingen idè heller att testa nya rullen med min gamla spinnspön då det är trolling spön ( kastar iofs haspel som en gud med dom ) men är bara 20-60 kastvikt. Och jag ska kasta tyngre, är meningen. Zalt, ZwimWhizz, 4play osv.
                Senast ändrad av poppers man; 2012-03-27, 23:10.

Kommentera

Kan vara märkbar och du kastar lika långt med mindre ansträngning med ett längre spö. Så upplever jag det.

Kommentera

Har sjuk beslutångest. Finns liksom inga spön jag vill ha i stan jag bor i. Ingen möjlighet att klämma innan köp.

Kommentera

Du har alldeles fel
                      Kan kasta ner till 30 gr med min Mp pro
                      Titta gärna in på min fiskeblogg
                      www.teamvallius.blogspot.se

Mvh Max Vallius

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg